Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur til Danmark med Nissan Leaf 2011

Startet av Karateskogen, tirsdag 19. juni 2018, klokken 19:18

« forrige - neste »

Karateskogen

Hei.
Skal reise 15 juli til Danmark (legoland etc) en uke. Og lurte på hva jeg trenger av ledninger/overganger o.l. Har standard kontakt lader og type 1 type 2 kabel (tror jeg det heter. Og når det gjelder CLEVER ladekort hvilket alternativ passer best for en uke kjøring? Noen erfaringer/tips?

Mvh Thomas

leafnor

Hei.

Vært i Danmark med 2012 Leaf, to år siden.
Skaffet meg :
https://clever.nu/clever-fri-laddkort/
Fikk regning i posten. Kortet fungerte prikkfritt, både i Danmark og Sverige.
Eller, om du klarer å finne "saktelading" (litt øde med lademuligheter ut over Clever), så legg merke til at de i Danmark har litt andre stikk enn her hjemme på Schuko. Så om du finner en 220V uttak, så kan det være du ikke får ladet uten en dapater
https://ing.dk/artikel/eksperter-om-schuko-stik-pa-opvaskemaskiner-det-ender-galt-131558

Og ikke la deg friste av for stor fart på motorveg, da blir det fort rekkeviddeangst.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

På motorvei er det effektivt å holde 3 sekunders regelen bak en annen bil som "brøyter vei" i lufta, eller ennå bedre i en rekke av biler. Jo større og mindre aerodynamisk bil foran jo bedre så lenge det ikke er en lastebil som kjører sent.

Min erfaring etter flere turer er at man kommer vel så langt på å ligge i 115 bak en suv/caravelle som  å ligge i 90 alene, og man kommer mye raskere fram. Første hurtiglading går gjerne litt tregt, men ved nr 2 og nr 3 har gjerne batteritempen kommet opp og det går raskere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

skysurfer

Type 2 kabel er en stor skuffelse i Danmark om du har 6,6KW lader.
Danske regler forbyr høy effekt på en-fas. Fikk 2,9KW hvis ikke jeg husker feil....
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jornheim

To selskaber i Danmark sælger el til biler - og strømmen er dyr i forhold til Norge.
De har hurtigladere med kabel og almindelige til type 2 kabel:

1. Eon
kort over ladestandere og app:
https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oversigt-ladepunkter.html
Opladning uden abonnement:
https://www.eon.dk/opladherognu
Det er lettest og "billigst" at tilmelde sig hos Easypark.no og bruge deres app!

2. Clever
kort over ladestandere og app:
https://clever.dk/kundeservice/find-naermeste-ladestation
Opladning uden abonnement:
Clever sælger "prepaid"-kort, som skal bestilles:
https://clever.dk/ladestasjoner-i-danmark
Her og nu kan man også bruge såkaldt sms-opladning:
https://clever.dk/webshop

På campingpladser, ved hotels, havne, marinaer, feriehuse etc.
kan man oplade via standardkontakt eller CEE(industri-)kontakt.
Men - standardkontakten i Danmark er ikke Schuko, som i Norge!
Dansk standardkontakt er enten helt uden jord (meget almindeligt, skal/kan ikke bruges til elbil) - eller der en dansk kontakt med jordpind:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:K_plug.jpg

For overgang til Schuko (norsk standard) fås adaptere i de fleste danske el-butikker eller
byggemarkeder,  f.ex. hos Harald Nyborg:
https://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik  (40kr).
eller i XL-byg-markeder (25kr.)

Obs. disse adaptere passer kun, hvis (dersom) schuko-stikket på dit ladekabel har et jord-hul (det har de fleste)
- sådan:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:CEE_7-7.jpg

På campingpladser og marinaer er blå en-fase-CEE-kontakten det normale. Køb eller byg en adapter!
- CEE blå:
16A 1P+N+PE, 230V
http://it.wikipedia.org/wiki/File:CEE_16A_230V_Plug_Pinning.png

Desuden er følgende kontakter ret udbredte:
.
- CEE rød:
3x16A 3P+N+PE, 400V, med 230V mellem enkeltfase og N (industri, hoteller, tankstationer m.fl.):
https://www.harald-nyborg.dk/p6703/cee-stikprop-16a-5-pol-380v

- dansk flerpolet system "kraftstik" eller "komfurstik":
3x16A, flad kontakt, 3P+N+PE, 400V, med 230V mellem enkeltfase og N
(vaskemaskiner, køkkener, ældre værksteder m.fl.)
http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_flerpolet_system
https://www.harald-nyborg.dk/p5808/kraftstik-5-polet-16-a-hvid

Med to til tre adaptere er man ganske godt rustet, hvis (dersom) man har schuko på sit standard-ladekabel (eller mormor-kabel, som der hedder i Danmark) og vil oplade andre steder, hvor der ikke er type2-kontakt.

Lav adapterne  selv - eller køb dem, hvis du ikke har kendskab til el  ;)

PS. Har en Leaf, model 2014. Kan bare ikke ændre forum profilen, der kommer en fejlmelding.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Electrix

Sitat fra: jornheim på fredag 22. juni 2018, klokken 23:23
2. Clever
kort over ladestandere og app:
https://clever.dk/kundeservice/find-naermeste-ladestation
Opladning uden abonnement:
Clever sælger "prepaid"-kort, som skal bestilles:
https://clever.dk/ladestasjoner-i-danmark
Her og nu kan man også bruge såkaldt sms-opladning:
https://clever.dk/webshop
Clever ladekort bør kjøpes fra den svenske nettbutikken som Leafnor linket til tidligere i tråden:
https://clever.nu/clever-fri-laddkort/

Da betaler man bare for det man lader og man slipper å kjøpe masse ladetid som går til spille dersom man ikke bruker det.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA