Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ferie i Danmark

Startet av e-curious, mandag 22. mai 2017, klokken 22:11

« forrige - neste »

e-curious

Hei,
Jeg starter en tråd der jeg tenkte en kunne samle en del tips og erfaringer med elbil/ferie i Danmark.
Jeg var selv på elbil-ferie i Danmark i fjor sommer, noe som frister til gjentagelse. 

Hurtiglading med Clever (svensk Clever Fri abonnement) går glimrende, relativt mange ladere og ikke så mange elbiler.  Imidlertid var det litt styr med planlegging, da særlig i forhold til å finne/få oversikt sakte lading natten over.  Vi bodde på feriesenter men leide bilen inn på tilliggende camping med blå CEE, da jeg da jeg hverken hadde overgang til dansk jordet kontakt eller til 400V 16A trefase.

For adapterkabel fra CEE til dansk jordet anbefaler jeg et besøk hos Harald Nyborg like ved hurtigladeren i Hjørring. http://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm

Jeg ser at Small Danish Hotels har nå muligheter til å filtrere hotell mht. til elbil-lading, dersom det finnes flere tips til overnattingssteder hadde det vært kjekt å få vite :)
https://www.smalldanishhotels.dk/booking/?facilities=28123&limit=9&sortOrder=distanceToLocation&layout=list

Hotellkjedene Comwell og Sinatur har lademuligheter har jeg lest.

e-curious

#1
Et par andre tråder vedr. elbil i Danmark:

Planlegge tur til Danmark  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29278.0.html
E-bil fra Bergen til leid feriehus i danmark?  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26051.0.html
Danmark "igjen"  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22426.msg378555.html#msg378555

Trekkoppbil

#2
Huskeliste for Danmarksturen: http://elbilwiki.no/index.php/Utlandet:Danmark
Ruteplanlegging og kart over ladestasjoner: http://elbilwiki.no/index.php/Orientering
Betalingsløsninger: http://elbilwiki.no/index.php/Betalingslosninger

elekTrond

Fint innlegg, e-curious! Må se på kartet om det er håp om bilferie med lille mjau uten å investere i sjumils-støvler.  :+1:

Men den CEE adapteren der. Skal det ikke være 2,5 kvadrat for å tåle 16A, eller har ikke det noe å si på så korte lengder?  ???

230 volt, 16A, 3 pol.
• 3 x 1,5 mm².
• Længde: 60 cm.
• H07RN-F.

PS! Du lenket til samme produkt to ganger. Var det meningen eller skulle den andre URLen gå til forsiden evt. det andre produktet?  :P
'13 Mjau

e-curious

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 23. mai 2017, klokken 01:17
PS! Du lenket til samme produkt to ganger. Var det meningen eller skulle den andre URLen gå til forsiden evt. det andre produktet?  :P

:) Litt uheldig med redigeringen der, har rettet det opp

vitcho

Angående overnatningsmuligheder med opladning:

Der er to gratis blå 16A CEE-stik på parkeringspladsen tæt ved Scandic Hotel i Aalborg, har jeg set. Man skal dog betale for parkering i dagtimerne.

Husk at Eon.dk også har standere - jeg ved ikke, hvilken af deres betalingsløsninger, der vil passe bedst, men et lille opkald kan sikkert skabe fint overblik. De har mindst lige så mange ladere som Clever, så hvis man ønsker god dækning skal man bruge begge.

http://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oversigt-ladepunkter.html

Trekkoppbil

#6
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 23. mai 2017, klokken 01:17
Men den CEE adapteren der. Skal det ikke være 2,5 kvadrat for å tåle 16A, eller har ikke det noe å si på så korte lengder?  ???
Vanlige 16A skjøteledninger er på 1,5. Du får også kjøpt på 2,5 men da kan det fort bli en tjukk salat som du ikke vil ha med på Danmarkstur.
Det finnes kalkulatorer på nett hvor du kan regne spenningsfall, hvis du lurer på hvor lang kabel du kan ha. En skjøteledning ligger gjerne fritt så den ikke går varm.  Ligger den i klase, blir den varm. Jeg lurer på om det har noe med induksjon å gjøre, så det ikke har så mye med ohmsk motstand å gjøre.

Det viktige er å bruke hue.

Standarden for 20A type2 og type1-kabler er 2,5mm. Sånne kabler blir ofte missvisende omtalt som 16A-kabler, men det finnes ingen standard for 16A type2 kabel.

I faste installasjoner har det vært vanlig å bruke 2,5mm2 på 16A kurser. Det har vært tråder om det tidligere på forumet. Det finnes folk som mener at i nye godt isolerte hus, kan det være mulig å legge kabel så godt isolert at det kan være problematisk med 16A på 2,5mm. Det var en tråd om en elektrikker som derfor satte opp 15A sikring når kunden hadde bestillt 16A kurs til garasjen sin.  Jeg undrer meg over hvordan den garasjen var isolert.

Det har også vært mange lause påstander på forumet her om at man trenger 2,5mm2 på skjøteledninger når man kjører 16A.  Det er vel i klassa med mye annet hysteri man leser om.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:22
Det har også vært mange lause påstander på forumet her om at man trenger 2,5mm2 på skjøteledninger når man kjører 16A.  Det er vel i klassa med mye annet hysteri man leser om.

Niks. Jeg lader ofte på 16A med en adapter som har en 133cm lang 2.5mm2 gummikabel. Denne blir etter endel timers lading såpass varm at den kan karakteriseres som lunken. Jeg har ikke målt men tipper kanskje 35-40 grader. Dette er da en kabel som henger i friluft. Jeg tør ikke tenke på hvor varm den hadde blitt om jeg hadde brukt 1.5mm2 kabel...

Effekttapet på 2.5mm2 kabel ved 16A er 3.6W/m, for 1.5mm2 er det hele 6W/m.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-curious

Skagen strand hotell og feriesenter; gratis for gjester. CEE kontakter.
Lokasjon ligger i plugshare.com 
skagenstrand.dk

Trekkoppbil

#9
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:50
Effekttapet på 2.5mm2 kabel ved 16A er 3.6W/m, for 1.5mm2 er det hele 6W/m.
Ja, kabelen får lunk når man kjører 16A, men sollyset varmer mer.

Solinnstrålinga på 1.5mm2 kabel er opptil 8W/m, for 2.5mm2 er det hele 12W/m.

Forutsatt:
Solinnstråling på 1kw/kvm:
Svart gummikabel for 2,5mm2 har diameter på 12mm.
Kabel for 1,5 mm2 med diamter på 8mm.

Fargen på isolasjonen kan ha mer å si enn kvadratet.

e-curious

Elbilforeningens nye ladekart/app har nå med ladere i Danmark, noe som er kjempebra.  Det ser ut som at Clever sine ladere er med, men ikke fks. EON (som har mange type 2 ladere)

http://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oversigt-ladepunkter.html
https://www.plugshare.com

e-curious


goggo

Jeg har tidligere holdt meg borte fra EON i Danmark da de har priser på nivå med Arctic Roads for enkeltladinger. Det vil si med veldig høy stykkpris pr lading, og samme pris om man har Tesla med 100 KWh batteri eller Trilling med 16 KWh. Og attpå til står mange av deres ladere plassert slik at man må betale parkeringsavgift i tillegg til å betale for ladingen.

Men nå ser jeg at de har et tilbud på DKK 5.25 / KWh uten startkostnad eller gebyrer ved å bruke Easypark App. https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/parker-og-oplad-med-easypark.html

Jeg kommer nok til å forsøke dette på min neste Danmark tur, men ellers så er jeg veldig fornøyd med mitt svenske "Clever Fri" ladekort på de danske Clever stasjonene :)

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

e-curious

#13
Tråd vedr bruk av schuko til danske kontakter:

Danmark, trenges eget adapter?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34303.msg590099.html#new

I linken "Opplading av elbil i Danmark" i innlegg 11 i denne tråden er det anbefalt å bruke adapterkabel i stedet for hybridadapter, da denne kan være vanskelig å få av igen.

Hybridadapter: http://www.harald-nyborg.dk/p1888/hybridstikprop


Elmo

Sitat fra: goggo på lørdag 01. juli 2017, klokken 14:33
Men nå ser jeg at de har et tilbud på DKK 5.25 / KWh uten startkostnad eller gebyrer ved å bruke Easypark App. https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/parker-og-oplad-med-easypark.html
Pkt 2. i bruksanvisningen er viktig å få med seg: Indtast "Områdekode" eller tryk på "Se kort"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA