Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rar lyd ved lave hastigheter, mulig fra motor

Startet av woody, onsdag 13. juni 2018, klokken 22:19

« forrige - neste »

woody

Hei.
Jeg merker en rar lav dunkelyd fra motor(?) ved lave hastigheter. Lyden følger i takt med hastigheten men høres kun til ca 25 km/t.
Tror lyden kun kommer etter at bilen har blitt litt «varm». Altså, jeg hører ikke dette på morgen når jeg reiser hjemmefra. Men hører det stort sett før parkering på jobben etter ca 25 km kjøring.

For å høre litt nærmere på dette her hjemme alene satte jeg bilen i N og forsøkte å trille bilen med meg foran åpent panser. Det er her jeg kan høre det trolig kommer fra under motordekselet. Når jeg triller kommer og går lyden, så jeg skulle tro det kunne være et tannhjul eller lignende. Det frister å åpne men med alle advarslene på dekselet har jeg latt være.

Min samboer mener det også noen ganger kommer en lyd som høres ut som en fjær som spenner seg eller slipper når hun rolig akselererer etter første start. Ca ved 12 km/t.

Vet ikke om disse 2 har noen sammenheng, men bør jeg være bekymret? Eller er det bare at det er lettere å høre sånne lyder med en stillegående elbil?

Til info har jeg kun hatt bilen i noen uker.
Bilen er en europeisk sen 2013 modell med 63 000 km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

lifern

Sjekk først at alle hjulboltene er fast.
Jeg hadde noen rare lyder i min en gang og det var(tro det eller ei),
"bare" hjulboltene som var litt løs. Lyden forplanter seg, så det høres ut som den kommer fra motor.
Verdt et forsøk.
SVART EUROLEAF 2013

woody

Takk for svar.
Det testet jeg.
Jeg satte også bilen i N og løftet et og et hjul fra bakken med jekk.
Deretter snudde jeg på hjulene manuelt. Bremseskjoldet på det ene bakhjulet tok litt i. Men ble ikke bedre etter at jeg rettet det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

Goggen123

Dette høres mistenkelig ut som samme sak jeg opplevde i vår på min 30 kwh Leaf, jeg trodde aldri det var hjulboltene men det var det altså. Sjekket du med å riste på hjulene, eller å faktisk etterstramme boltene?

woody

Jeg dyttet og dro i hjulene. Men tenkte aldri så langt som å sjekke/etterstramme boltene.
Jeg sjekker alltid dette på mine biler. Men har nylig kjøpt denne og den ble levert på sommerdekk. Skal sjekke dette med en gang jeg kommer hjem kveld.
Takk
Gir tilbakemelding.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

woody

Da har jeg sjekket/etterstrammet og alle sitter godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

leafnor

Om det gjentar seg for hver andre meter (Hjulomkrets ca 193 cm) er det noe som tar i en eller plass fra stikkaksler og ut til kontakt med vegbanen.
Tenker du bør utelukke at det noe tannhjul i giret (Reduksjonsgir/diff), for det reparerer seg ikke ved å bli kald igjen. Noe endres av varme, for et blir litt varmt, tenker jeg.
-Begynner klosser å bli slitte og litt rust komme å skiver så varlingsfjær tar i en plass?
-Bremseskjold tar i noe (blikkdeksel på baksiden inn mot bilen)
-Fotgjengerlydvarsler endrer seg (Slå av den, og hør)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

woody

Takk for svar.
Har ikke tenkt på hvor langt mellom hver. Men mener å tro at det er en del kortere enn hver andre meter. Kan tenke mer på neste gang jeg kjører.

Ok, ja for det kan hende lyden er der hele tiden, selv kald. Men da er den uansett betydelig lavere. Så jeg er ganske sikker på synder har noe med temperatur å gjøre.

Skal sjekke bremseklosser og skiver.

Bremseskjold bak på høyre side tok i. Dette sjekket jeg ved å sette bilen i N og løftet et og et hjul fra bakken for å snurre hjulene manuelt. Den fikk jeg rettet på og det ble mye bedre.

Lyden er der med både fotgjengervarsler av og på. Jeg og også forsøkt å se på lyden er på både i for D, B og N.




Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

woody

Oi. Den hørtes ikke bra ut.
Kunne kanskje ligne litt. Men jeg hører den kun til 25km/t hvis jeg av skrudd av klimaanlegg og musikk. Vet ikke om fotgjengere jeg kjører forbi hører det.
Innbiller meg også at den kanskje blir litt borte ved litt bestemt sving mot høyre om det har noe å si


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

woody

Da har jeg litt oppdatert informasjon.
Det skjer fortsatt.

Nå har jeg også funnet ut at det skjer på akkurat samme sted per omdreining av hjulene. Hvilket jeg mener bør kunne være alt fra hjul til giret.

Har også funnet ut at om jeg triller ned en bakke i ca 15kmt der farten øker litt blir lyden borte når jeg så holder bremsen litt inne.
Er da ikke sikker på om bremsen faktisk er inne eller om det kun er regenerering.
Men lyden er ikke noe forskjell om jeg kjører/triller i gir N, D eller B. Og ingen forskjell om jeg triller eller akselererer.

Noen som forstår noe mer enda?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

brako79

Kast i bremseskive? Men da hadde du også hatt vibrering i rattet også ved bremsing.
Bremseskive/hjul tar borti noe?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

lifern

Prøv å etterteite drivaksel. Den store muttern med låsesplint i.
SVART EUROLEAF 2013

woody

Sitat fra: brako79 på torsdag 21. juni 2018, klokken 10:52
Kast i bremseskive? Men da hadde du også hatt vibrering i rattet også ved bremsing.
Bremseskive/hjul tar borti noe?
Tror jeg ville merket det da ja. Og jeg har forsøkt å løfte opp et og et hjul i N og trille rundt på hjulene. Og det merkes ingenting på bremser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

woody

Sitat fra: lifern på torsdag 21. juni 2018, klokken 13:25
Prøv å etterteite drivaksel. Den store muttern med låsesplint i.
Dette har jeg ikke prøvd. Hvor finner jeg denne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA