Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?

Startet av ..., tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:16

« forrige - neste »

...

...

jkirkebo

Sitat fra: nix på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:16
Ser i nyhetene at Oslo planlegger å bruke hele 9 milliarder kroner (ni tusen millioner kroner!) på å kjøpe nye trikker, som da krever fullstendig utbedring av infrastruktur, som igjen da vil lage mye støy, støv, utslipp, pluss at det tar enormt med tid før dette er på lufta. Og ikke minst prisen.. vi vet jo alle at prisen på 9 milliarder lett kan dobles før man ser snurten av en ny trikk i bygatene, se bare på hvordan kostnadsestimater aldri noensinne stemmer.

Er det ikke da mye bedre å gjøre som Shenzhen i Kina: Elektriske busser?

http://www.wri.org/blog/2018/04/how-did-shenzhen-china-build-world-s-largest-electric-bus-fleet

Om hver buss koster 2 millioner, får man jo hele 4500 elektriske busser, som nesten umiddelbart kan settes i trafikk på eksisterende infrastruktur etterhvert som de mottas, istedenfor å vente i årevis på trikken. Investeringer i ladestasjoner er jo minimale i forhold til en trikk. Dessuten kan bussen kjøre omtrent overalt, i motsetning til trikken som må følge sin faste trasé.

Andre synspunkter? Har trikken blitt akterutseilt?

Nja, det er flere ting å ta hensyn til.

Trikker har mye lengre levetid, trikker fra 1979 er fortsatt i drift. Du må bytte bussene flere ganger innen trikken må byttes.
Bussene er dyrere i drift personellmessig, da de frakter færre passasjerer. Altså trengs flere førere.
Trikk er mer populært blant passasjerene, og fører til flere reisende enn busser. Mao. høyere inntekter.
Mange av linjene er såpass trafikkerte at bussene må gå nesten kontinuerlig, med større fare for kø og forsinkelser enn med færre trikker.
Trikkene har høyere prioritet enn bussene i trafikken og kommer seg derfor fortere fram. Bussen må stoppe for forgjengere i overgangsfelt, det må ikke trikken.
Trikker lager mindre støv enn busser. De har mindre problemer vinterstid.

Løsningen er nok T-bane+trikk+buss tror jeg. T-banen på de aller høyest trafikkerte rutene, gjerne litt ut av sentrum. Trikk på litt mindre trafikkerte ruter, litt mer sentrumsnært (pga. lavere hastighet). Og buss på de enda mindre trafikkerte rutene, særlig de som strekker seg langt ut av sentrum og som ikke betjenes med tog.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Det er noen fordeler med trikk,  helt klart. Men 9000 millioner er mye penger.
Det er som trådstarter sier mye ekstra belastninger med å lage og vedlikeholde skinnegang.
Støyen fra trikken med romling er mye mer sjenerende enn elbusser og når det gjelder holdbarhet så er det vel også langt lavere vedlikehold på elbusser og holdbarheten på dem kan vel være like god som på trikk.
Fleksibiliteten er også et punkt. Busser kan skifte rute. Trikken blir ganske ofte stående på grunn av feilparkerte biler.

Får de grønne det som de vil blir også sentrum etterhvert bilfritt og da vil ikke trafikktetthet lengre være et så stort problem. Mindre autonome busser vil også kunne ha et mye tettere rutenett vet være «on demand».


Nasatech

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 13. juni 2018, klokken 07:14
2 millioner for en elbuss er jo ikke realistisk. Prøv heller 12 millioner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar


Står vel der at den koster 7 millioner og vil gå ned i pris? Men med alt rundt så er det 12. Ja takk, begge deler, sier jeg :)

KjellG

I Td vil en forsøke med Metrobuss https://miljopakken.no/om-metrobuss

En buss tar 142 passagerer mot 97 i leddbuss. Tror de har støtt på litt problemer med første prøvekjøring.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på onsdag 13. juni 2018, klokken 18:01
I Td vil en forsøke med Metrobuss https://miljopakken.no/om-metrobuss

En buss tar 142 passagerer mot 97 i leddbuss. Tror de har støtt på litt problemer med første prøvekjøring.

Leddbussene er jo problematiske nok de, på vinteren. Vi har snø og bakker i Oslo...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

...

#7
...

Øyvind.h

Før jeg ble helårs sykkelpendler kjørte jeg mye trikk. Veldig glad i trikken! Jevn, relativt stillegående, ikke vibrasjoner og egen trasse.

Nå som elbussene er kommet så langt er det på tide å parkere trikken og gå over til elbusser. Legg asfalt over skinnene der det er egne trikketraseer på pukk. Når jeg ser hvor mye jobb som legges ned i skinnegang og alt rundt for å løfte trikkeskinnene der jeg bor fremstår det som galskap å ikke bare asfaltere og legge til rette for lading i begge ender av sporet. Store deler av linjen går også gjennom folks hager tett opp til boliger. Støyen fra trikken er svært høy når de kommer opp i fart. Disse beboerne ville fått en annen hverdag med elbusser.


Men jeg har gått fra å være tilhenger til å mene vi er klare for et skifte. Nå som elbussene er kommet så langt er det på tide å asfaltere trikkeskinnene. Det er fortsatt på sin plass med egne trasseer
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nasatech

Jeg bor på Lilleaker i Oslo. Her er vi så heldige å ha t-bane, trikk, buss og tog på samme sted. Der samme gjelder Nationalteateret. Dette er i tillegg en strekning veldig mange reiser hver dag.

Ikke bare går trikken oftere, men den er også raskere



Husk at trikken gå på egne strekninger og slipper kø ;)

Øyvind.h

Nettopp derfor man ikke stenger de dedikerte traseeene, men heller asfalterer dem slik at elbussene også får samme fordel og samme hastighet.
Med den bonusen at ved trikkestans så kjører neste buss bare rett forbi istedenfor å lage kø av trikker i kø bak en trikk med problemer :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Synes det høres ut som et skifte fra Trikk til annen elektrisk løsning kombinert med omlegging av biltrafikken , gjerne med egne elbusstraseer i sentrum av Oslo ville løst mye, og ikke minst vært mye billigere!

Agmuns

En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei, fordi trikken har fordeler i trafikken som bussen ikke har. Enda større fordeler for trikken er det at stadig mer av sentrumsområdene blir bilfritt. En trikk kan kjøre i en gågate fordi gående vet nøyaktig hvor trikken kjører og den kan dermed krysse Oslo sentrum på kortest mulig strekning. Det vil aldri en buss ha mulighet til.

Dessuten vil det kreve store investeringer i infrastrukturen dersom bussene skal erstatte trikkene på samme strekning også. Det er ikke sånn at man bare kan slenge noe asfalt der og la bussen ta over. Trafikkreglene setter en effektiv stopper for det. For eksempel som at trikken allerede i dag kjører i flere gågater.

Men det klart sterkeste argumentet er at trikken kan ta vesentlig flere passasjerer enn en leddbuss. En leddbuss har rundt 80-90 sitteplasser og bare noen få titalls ståplasser pga trafikksikkerhet. En trikk har omtrent samme antall sitteplasser men langt over 100 ståplasser (altså flere ståplasser enn sitteplasser).

Øyvind.h

Sitat fra: Agmuns på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:09
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei,
Forutsatt at alt fungerer feilfritt. Litt snø i sporverksler, en feilparkert bil, signalfeil, en trikk med forsinkelser eller teknisk feil så er trikken ute å kjøre med en gang.

Blanding av trikk og fotgjengere kan løses med opptegning av striper på bakken, eller bare la det ligge ubrukte skinner i bakken som syklister kan tryne på :)

Bruk av buss der bare trikk kunne kjøre før løses med andre skilt.

Mtp hvor vanvittig stor og tidkrevende jobb det har vært å utbedre skinnegangen på strekningen der jeg bor fremstår litt asfalt på stabile masser som en drøm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Agmuns

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:20
Sitat fra: Agmuns på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:09
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei,
Blanding av trikk og fotgjengere kan løses med opptegning av striper på bakken, eller bare la det ligge ubrukte skinner i bakken som syklister kan tryne på :)

Bruk av buss der bare trikk kunne kjøre før løses med andre skilt.
Hadde det vært så enkelt, så ville det vel vært løst slik, tror du ikke? :P

Trikken har rettigheter en buss ikke har. Når trikken kommer skal du flytte deg uansett om du er gående eller kjørende. Når bussen kommer må den pent vike for fotgjengere, som alle andre trafikanter.

I tillegg er trikkeskinnene ganske universelt for "se deg for". Et striplete felt midt i en gågate sier turistene null og nada. Trikken er rett og slett bedre for bybildet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA