Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikkfarlig i elbil?

Startet av 4Matic Fanatic, lørdag 02. juni 2018, klokken 15:59

« forrige - neste »

Up_&_Away

Sitat fra: eivhelle på søndag 03. juni 2018, klokken 08:33
Bare tull å skylde på bilen. Det er 100% sjåførens ansvar. Det er ingenting som hindrer deg å kjøre forsiktig og ansvarlig i en elbil. Faktisk gjør fraværet av gir at du har enda bedre kontroll enn om du kjørte fossil.

Å skylde på bilen blir som å si at ulykken skjedde fordi veien svingte. ::)

omtrent like godt resonnement som de bruker for å beholde våpnene sine i USA  :D
VW e-Up! nybil fra august 2018

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Samme sak, men uten betalingsmur:
https://e24.no/bil/gjensidige-forsikring/gjensidige-stoerre-risiko-for-personskade-med-el-og-hybridbiler/24349565

Her kommer det frem at det er hestekreftene, og ikke elbiler i seg selv, som er risikodrivende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

...

#18
...

Ferry

Sitat fra: Agmuns på søndag 03. juni 2018, klokken 09:10
Grunnen til at vi kolliderer sjeldent i Norge er fordi veiene er trygge, ikke fordi vi sjåfører er på nivå med Lewis Hamilton ...
Heldigvis..  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=IbSL8edgC3Y

GeirHM

For at vi skal feste lit til slike undersøkelser må de etterprøves av andre. Aftenposten skriver følgende:

SitatAftenposten har bedt om å få oversendt Gjensidiges materiale og spurt selskapet om tallene kan brytes ned på henholdsvis el- og hybridbiler.

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad viser til at undersøkelsen gjelder selskapets egne kunder, og at de ikke ønsker å oversende sensitiv informasjon. Han konstaterer at selskapet har sett på flere tusen saker, og at det dreier seg om perioden 2012–2017

Vi vet altså lite om hvordan undersøkelsen er gjennomført og om datagrunnlaget. Vi har bare konklusjonen - fra en aktør som kan ha interesser knyttet til resultatet.

Jeg synes ikke vi kommer så mye lengre ved å vurdere undersøkelsesresultatet opp mot egne observasjoner og anekdotiske bevis i den ene eller den andre retning. Derimot må det være verdifullt om Gjensidiges påstand finner støtte eller ikke i en ny undersøkelse gjennomført av en offentlig instans med et åpent tilgjengelig representativt datamateriale på nasjonalt nivå.

Og her er noen viktige spørsmål:

Bulker elbiler mer enn andre biler - eller er det kostnadene per skade som er større? Har Tesla flere skader enn Audi/BMW i samme modellklasse? Er P100D en versting? I forhold til hvilke andre biler da? Hvordan gjør Nissan Leaf det i forhold til VW Golf diesel? Når man sammenligner ALLE elbiler med ALLE fossil biler, gjør man de like nok? Sørger man for å sammenligne biler som er like gamle? Sammenligner man biler med omtrent samme ytelse? Det må være viktig at epler sammenlignes med epler.

Burger

Gjennsidige vil nok ikke slippe rådata, siden det er grunnlaget for selskapets inntjening å kunne prise i forhold til risiko.

Å tro at Gjennsidige har noen mesterplan bak denne uttalelsen blir vel mye sølvfoliehatt og chemtrails.

Når jeg leser den korte artikkelen i e24, så noterer jeg bak øret at mye hestekrefter vil føre til høyere forsikringspremie og dårligere ulykkesstatestikk, som er greit å vite. Så vidt jeg vet så skjedde det samme med familiebiler med muskelmotor i USA på 60/70 tallet en gang. For mange hestekrefter og for mye ulykker.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på mandag 04. juni 2018, klokken 00:43
Å tro at Gjennsidige har noen mesterplan bak denne uttalelsen blir vel mye sølvfoliehatt og chemtrails.
Så hvorfor kommer Gjensidige med denne uttalelsen hvis de ikke lar tredjepart etterprøve tallene? Vitenskapelig er det da verdiløst, så det eneste målet må være å påvirke opinionen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Vi mangler noe sentralt frem til de går ut med fordelingen på hybridbiler og elbiler, og aller helst også biltyper/hestekrefter.

Hybridbilene er også avgiftsfrie (riktig nok har noen fått litt avgifter nå), koster en fot og arm å reparere, og har masse effekt. Det er ganske signifikant forskjell i at tidligere var den norske familiebilen en daff Passat 1,6 bluemotion med litt over hundre hester, mens nå er det GTE med over 200 gamp og en responsiv elektromotor som er billigst og mest attraktiv. Samme forandring har skjedd hos de fleste andre som har hybridbiler, nå er det ikke XC90 med 180ish gamp, eller X5 med 230ish gamp, som er "folkemodellene", nå har de 3-400hk.

Ser ellers det blir nevnt at man kjører mer aggressivt med regen kontra autoseiling. Jeg har biler i begge sjangere selv (e-Golf og Model X), og opplever ikke noen forskjell i kjørestil basert på dette, selv om Model X-en har halve tiden fra 0-100. Men e-Golfen kan jo også veksles mellom autoseiling (D) og maks regen ala Tesla (B), og jeg merker ikke at jeg kjører bilen forskjellig i de to modusene.

emurof

#24
Sitat fra: eivhelle på søndag 03. juni 2018, klokken 08:33
Bare tull å skylde på bilen. Det er 100% sjåførens ansvar. Det er ingenting som hindrer deg å kjøre forsiktig og ansvarlig i en elbil. Faktisk gjør fraværet av gir at du har enda bedre kontroll enn om du kjørte fossil.

Det er vel ikke egentlig skyld/ansvar det er snakk om, men at det for forsikringsselskapene (i det minste Gjensidige) statistisk sett er større risiko ved å tilby forsikringstjenester til eiere av elbil.

GeirHM

Sitat fra: Burger på mandag 04. juni 2018, klokken 00:43

Å tro at Gjennsidige har noen mesterplan bak denne uttalelsen blir vel mye sølvfoliehatt og chemtrails.


Jeg har også tidligere blitt anklaget for å se konspirasjoner, men da knyttet til bilbransjens motstand mot å utvikle miljøvennlige langrekkeviddealternativer til deres eksisterende sortiment. Men både da - og nå - mener jeg vi må kunne inkludere et kritisk blikk på de ulike aktørenes interesser når vi vurderer deres ytringer i det offentlige rom. Så ja, jeg stiller spørsmål til om ikke Gjensidige har bestemte (skjulte) interesser med sin ytring her. (Dog tviler jeg på om de har noen masterplan). En mulig slik interesse kan være å øve påtrykk på hele bransjen for å få opp prisnivået på forsikringene av elbilene generelt - nå som de hele tiden spiser markedsandeler fra fossilbilene.

Jeg sier dette fordi generaliseringen de gjør (og som vi ikke får anledning til å etterprøve) angivelig viser at alle elbiler er dyrere å forsikre enn fossilbilene antakelig er en (villet?) feilperspektivering. Antakelig handler dette om at noen av de sprekeste elbilene står for det meste av skadeomfanget - og innenfor denne kategorien mistenker jeg også skadeomfanget for å være skjevfordelt: Noen brukere av biler med tung wattpedal gjør at en mye større gruppe brukere av samme bil straffes. Sagt kort; vi trenger nye undersøkelser gjort av instanser uavhengig av bransjen på offentlig tilgjengelige data.

Gardin

Her er en alternativ statistisk analyse av temaet basert på statistikk fra SSB:

I gjennom perioden 2012 til 2017 har antallet elbiler steget enormt, fra 8200 til 142489. SSB har ikke hybrider som egen drivstoffgruppe, men vi vet at også antallet hybrider har økt kraftig i denne perioden. Samtidig gir SSBs ulykkesstatistikk at der har vært en jevn og god nedgang i antallet trafikkulykker med personskader igjennom hele denne perioden, fra 8195 i 2012 til 5262 i 2017.

Dermed kan vi elegant hoppe rett til denne udiskutable konklusjonen: Større andel biler med elmotor gir færre alvorlige ulykker  :o

Denne analysen er bedre en Gjensidiges analyse av to grunner: bakgrunnsdataene er åpent tilgjengelig slik at resultatene kan etterprøves av alle som måtte være interessert i det, og SSBs statistikk inkluderer alle ulykker i landet, ikke bare de som er forsikret i Gjensidige.


Eller sagt på en annen måte: Man bør alltid se på statistikk med en viss skepsis, spesielt dersom statistikken presenteres av en kommersiell aktør og datagrunnlaget er unndratt offentligheten.

GeirHM

En annen mulig tolkning er at nyere biler generelt (både el og fossil) har bedre trafikksikkerhetsutstyr innebygget og at dette uavhengig av drivlinje gir redusert skadeomfang på norske veier. Eller hva?

Counterpointer

Et viktig spørsmål som kan være lurt å tenke på i mange sammenhenger er, hvem tjener hva på dette?

eivhelle

Sitat fra: EL_Trond på søndag 03. juni 2018, klokken 11:59
Sitat fra: eivhelle på søndag 03. juni 2018, klokken 08:33
Bare tull å skylde på bilen. Det er 100% sjåførens ansvar. Det er ingenting som hindrer deg å kjøre forsiktig og ansvarlig i en elbil. Faktisk gjør fraværet av gir at du har enda bedre kontroll enn om du kjørte fossil.

Å skylde på bilen blir som å si at ulykken skjedde fordi veien svingte. ::)

omtrent like godt resonnement som de bruker for å beholde våpnene sine i USA  :D

I så fall antar jeg du mener at bil er noe man kjøper fordi det gir en trygghet å eie den og ikke fordi man planlegger å kjøre den.  ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA