Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikkfarlig i elbil?

Startet av 4Matic Fanatic, lørdag 02. juni 2018, klokken 15:59

« forrige - neste »

4Matic Fanatic


Up_&_Away

men det er et poeng at de som lærte seg å kjøre i en Audi 80 med 105 hk og har kjørt Toyota Corolla de siste årene må bli gjort oppmerksom på hva det betyr å ha 200-300 hk på pedalen.

Mulig en obligatorisk opplæring for de største/raskeste motorene hadde vært på sin plass - for å spare liv.

Nå går jo ting etterhvert ludicrous fort...
VW e-Up! nybil fra august 2018

sylwester

El- og Hybridbiler. Hvor mange biler er det som selges som ikke er i den kategorien?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

Jeg kjører en del i Oslo og må si at dessverre observerer jeg ofte elbilsjåfører som kjører uvettig. Dette er som oftest Tesla-sjåfører med rask akselerasjon og små marginer.

At det blir ulykker av dette og til dels alvorlige ulykker er ingen overraskelse.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

DagfinnN

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 02. juni 2018, klokken 19:29
Jeg kjører en del i Oslo og må si at dessverre observerer jeg ofte elbilsjåfører som kjører uvettig. Dette er som oftest Tesla-sjåfører med rask akselerasjon og små marginer.

At det blir ulykker av dette og til dels alvorlige ulykker er ingen overraskelse.
Åja - observerer du Audi og BMW sjåfører også?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Carl Anton Stenling

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 02. juni 2018, klokken 20:04
Åja - observerer du Audi og BMW sjåfører også?

Noen av Tesla-sjåførene har nok tilsvarende profil som fartsglade Audi og BMW-sjåfører.

Det skal også sies at det store flertallet av Tesla-sjåfører kjører ryddig og helt normalt. Imidlertid er det noen som bruker akselerasjonen for å klemme seg inn i smale luker i trafikken og dette kan fort gå galt. Når man kjører et kjøretøy med høy ytelse så bør man være oppmerksom på at uvanlige manøvrer kan komme uventet og ikke er like lett forutsigbare for andre trafikanter. Motorsyklister har lenge visst at dette må man ta hensyn til for å overleve.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gardin

Hvorfor har de ikke bensinbiler med i sammenligningen?

Jeg tenker at risikovillige sjåfører som liker fart og spenning i trafikken sjelden kjører diselbil. De mest risikovillige sjåførene tiltrekkes nok mer av biler med masse hestekrefter, og dermed blir det også mere ulykker med slike biler. Jeg ser ingen grunn til at ikke trauste diselbilsjåfører som bytter til elbil skulle klare helt fint å kjøre like trygt å forsvarlig i elbilen som de alltid har gjort.

Statistikken er hvertfall meningsløs hvis man ikke også sjekker denne typen sammenhenger.

Carl Anton Stenling

#7
Jeg vet ikke nøyaktig hvordan Gjensidige har gjort sin undersøkelse, men vanligvis er forsikringsselskapene dyktige til å isolere risikofaktorer. Det innebærer at man korrigerer for øvrige faktorer som samvarierer.

For Tesla tror jeg det stemmer at noen av eierne er i overkant ivrige på motoreffekten og har sannsynligvis kjørt en annen høyytelse fossilbil tidligere. Da kan man få en opphopning av risikovillige sjåfører som velger Tesla.

Imidlertid bør vi nok også ta inn over oss at de fleste øvrige elbiler har en kvikk drivlinje opptil rundt 50-60 km/t. Det kan gi noe økt risiko. På den andre side så er det mange elbilister som velger å kjøre nøkternt på langtur for å unngå unødig strømforbruk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Kjøreegenskaper betyr mye, og jeg tipper biler med autoseiling har betydelig mindre skader enn biler med tvungen enpedal kjøring som Tesle og BMW i3

På samme måte vil en kunne se stor forskjell på 2 syl og 4 syl motorsykler.

Forskjellen er hvordan de oppmuntrer fører til inspirert kjøring.

Er selv meget bevist på hva vi slipper ungene ut med.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. juni 2018, klokken 21:47
Kjøreegenskaper betyr mye, og jeg tipper biler med autoseiling har betydelig mindre skader enn biler med tvungen enpedal kjøring som Tesle og BMW i3
ut med.

Jeg er ikke så veldig sikker på det. Vi har jo Tesla og Leaf, Tesla har sterk regen på gasspedalen mens Leaf har relativt svak. Jeg kjører klart Leafen mest aggressivt mot kryss og rundkjøringer, det blir mye mer bruk av bremsepedal og bråere stopper. Teslaen slipper jeg gassen på i god tid og så sakker den ned i passe fart. Jeg slipper pedalen på Leafen på ca. samme sted, men siden den sakker så mye mindre blir det en kraftigere bruk av bremsepedal når krysset nærmer seg. Å sitte og finbremse med pedalen for å få samme nedbremsing som Teslaen er bare slitsomt, å slippe pedalen så tidlig at Leafen kommer ned i passe hastighet med regen vil bare irritere vettet av de bak (og meg selv...).

Case in point, bremseskivene så pene og rene ut uten rust av betydning på 2. EU-kontroll etter 6 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gardin

Jo da, spreke biler kan oppmuntre folk til å kjøre mindre forsiktig, men dette gjelder bare for sjåfører som er villige til å ta denne ekstra risikoen. Fornuftige sjåfører blir ikke idioter bare fordi de sitter i en Tesla eller BMW.

Den hurtige responsen blir man veldig fort vant til. Det utgjør ikke noen økt risiko i seg selv. At enkelte bruker denne hurtige responsen til å foreta flere forbikjøringer eller hopper inn i luker fra en vikepliktsvei som ville vært for små for en en diselbil osv. kan naturligvis føre til flere ulykker.

Slikt kunne vært interresant å se nærmere på, men det trengs en mye mer detaljert statistikk for å kunne trekke noen som helts fornuftige konklusjoner.

eivhelle

Bare tull å skylde på bilen. Det er 100% sjåførens ansvar. Det er ingenting som hindrer deg å kjøre forsiktig og ansvarlig i en elbil. Faktisk gjør fraværet av gir at du har enda bedre kontroll enn om du kjørte fossil.

Å skylde på bilen blir som å si at ulykken skjedde fordi veien svingte. ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

HCO

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. juni 2018, klokken 21:47
På samme måte vil en kunne se stor forskjell på 2 syl og 4 syl motorsykler.

Det er (minst) 40 år siden antall sylindre på en motorsykkel hadde noe som helst å gjøre med fartsressurser.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Agmuns

Hvordan har noen her grunnlag til å betvile undersøkelsen fra forsikringsselskapet? Oppgaven til et forsikringsselskap er å generalisere, slik at forsikringen blir billigere for de som er lav risiko og høyere for de som er høy risiko. Det har alltid vært sånn.

Nordmenn har i all tid vært opptatt av å ha tyngst mulig biler (mest ekstrautstyr) og de mest kjipe strikkmotorene, mye pga avgifter som straffer trygge forbikjøringer og lavere forbruk. Når de samme gamle fjellgeitene får elbil som har omtrent umiddelbar maksimal effekt når gasspedalen trykkes inn, så sier det seg selv at det går galt oftere enn da alle hadde traktormotor som bare virker maksimalt mellom 2100og 2150 rpm.

Statistikken til forsikringsselskapet gjenspeiles også i at de mellom 40-50 år nå er høyere risiko enn unge voksne (uavhengig av drivlinje) og at undersøkelser gang på gang viser at de fleste tror de er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre bil. Når NAF må ut hver sommer og advare norske bilturister om annerledes kjørekultur i Europa, så forteller også det ganske mye om hvor lavt kompetansenivå selv gjennomsnittet norske sjåfører ligger på. Grunnen til at vi kolliderer sjeldent i Norge er fordi veiene er trygge, ikke fordi vi sjåfører er på nivå med Lewis Hamilton ...


Amoss

Sitat fra: Agmuns på søndag 03. juni 2018, klokken 09:10
Hvordan har noen her grunnlag til å betvile undersøkelsen fra forsikringsselskapet? Oppgaven til et forsikringsselskap er å generalisere, slik at forsikringen blir billigere for de som er lav risiko og høyere for de som er høy risiko. Det har alltid vært sånn.

Nå leser ikke jeg innleggene her som noen måte å betvile at forsikringselskapet har fått dette resultatet, men som forsøk på å finne forklaringer på hvorfor de har fått det resultatet som blir presentert. Dette gjør du også selv i neste avsnitt, bare med en litt annen mulig forklaring enn det andre har pekt på over.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA