Nå som pris er lansert - hvor mange % av køen tror du vil bestille?

Startet av creal, torsdag 31. mai 2018, klokken 14:30

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: gr på fredag 01. juni 2018, klokken 09:47
For alle oss med høye kønummer blir det uansett helt håpløst å bestille Kona nå i denne perioden, for vi aner ingenting om vi kan få om et år eller tre år.

Ja, pussig måte dette blir håndtert på. Kønummer blir delt ut ihht. en interesseliste på 20.000.
Videre åpner de nå for reservasjon i to uker for å se hvor mange som ønsker bilen. Men fortsatt uten forpliktende kjøp eller depositum.
Først den 18. juni vet vi hvor mange reservasjoner de har mottatt, og hvor man faktisk ligger an i køen.
Så blir det videre gjetting og spekulasjoner for når man evt. kan forvente levering. Synes dette er lovlig seint, mtp på at levering starter i juli. De første kundene får da snaut en måned varsling om levering av bil, og man vet ikke engang hvor man ligger an i køen...

For de med lavt nummer kan man jo håpe på bil innen 2018, men for alle med nummer over 5000 blir det rent bingo og gjetteleken nok en gang for hvor man ligger an på lista.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

leafster

geear

Jøss, trodde det var endelig bestilling vi fikk mulighet til nå, men det er jo bare nok en reservering uten forpliktelser...  :o

Myrvang

Reserverer man nå vil man få utlevert bil i rekkefølge utifra kønummer.

Tipper det kommer en liste etterhvert som sier at jeg med mitt kønummer 748 har reservert bil nummer f.eks. 300 fordi det bare er 300 med lavere kønummer som har reservert. Så vil det nok bli noen endringer iom at det er produsert og på vei en del biler med spesifiksjoner forhandlerene tipper vil bli mest populære. Velger man noe litt sært må man kanskje vente litt alikevell, men en grå eller hvit med skinn og takluke er nok på skip hvert øyeblikk.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Stjerneglis

Jeg tenker at de med kønummer som har reservert en kombinasjon som ikke finnes blant bilene som er produsert vil få tilbud om å velge en annen farge blant bilene som er tilgjengelig og få bilen levert omgående, eller vente til bilen blir produsert.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Limodriver

Jeg tipper prosentandelen som bestiller vil være synkende med økende kønummer. Dersom en kan forvente å få levert bil i løpet av noen måneder ville jeg være mer tilbøyelig til å bestille enn om jeg kan forvente å få bil om 18-24 måneder.

Jeg tror også at mange av de som har satt seg på venteliste etter at kønumrene hadde begynt å gallopere gjorde det for å være inne i varmen og se det litt an. Prisen er bra, men ikke så bra at alle vil ha.

Jeg vil ikke tro det er særlig mer enn 5-6000 totalt som bestiller nå.

trykkertor

Jeg forestiller meg kanskje flere enn 5-6000 som "reserverer" nå.
Men når de får vite leveringstid 12-18 måneder, så tegner de ikke endelig kontrakt.
Og da går vi ytterligere ned i antall reelle bestillinger.

Panduck

Sitat fra: trykkertor på lørdag 02. juni 2018, klokken 23:24
Men når de får vite leveringstid 12-18 måneder, så tegner de ikke endelig kontrakt.

Er ikke disse bestillingende bindende?

Limodriver

Slik jeg har tolket det er de ikke det. Dette synes også fornuftig sett i lys av den lange interesselisten. Sett at all 20000 bestiller bil, da ville det vært urimelig at det var en bindende reservasjon om bilen blir levert om 2-3 år.

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

bjuro

Hei alle sammen.

Jeg har også reservert bilen. Men har et annet problem. Siden vi trenger bil nr. 2 allerede denne måneden og det var hele tiden ussikert om hvorden det blir med Kona osv. bestillte jeg bil som var mest tilgjengelig - Renault Zoe på slutten av januar, den skal leveres denne måneden. Men nå er prisene på Kona ute og jeg liker bilen. Har kønummer litt over 1800 så bilen kommer sikkert ikke med en gang. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Min plan er å kjøpe Renault og når jeg får Kona selge Renaulten, har ikke behov for 2 elbiler, har 1 fossilbil til for lange turer. Er det en dum idee? Hvordan skulle dere reagere i slik situasjon? På forhånd takk for svar  :)

Panduck

Sitat fra: bjuro på mandag 04. juni 2018, klokken 11:31
Min plan er å kjøpe Renault og når jeg får Kona selge Renaulten, har ikke behov for 2 elbiler, har 1 fossilbil til for lange turer. Er det en dum idee? Hvordan skulle dere reagere i slik situasjon? På forhånd takk for svar  :)

Se hvordan du føler det etter å ha hatt Renaulten en stund. Kanskje du kvitter deg med fossilen og bruker KONA til de lange turene. Etter å ha byttet til el, vil jeg ikke ha noe mer med fossil å gjøre

trykkertor

Men hvis du tar ut en helt ny Zoe nå óg selger den om et halvt år. Så tror jeg du taper en del kroner på akkurat det stuntet.
Det svarer seg bedre å ha den over lengre tid.
Da ville jeg heller kjøpt en brukt elbil nå som ventebil, og solgt den om et halvt år. Om enn så en Zoe, eller annen i prisklassen du klarer deg fint med til din Kona kommer.

tobel

Jeg er spent på hvor mange fra interessentlisten som ender opp med å bestille og hvordan leveringstidene vil bli kommunisert fra Hyundai når de skal "konvertere" interessentlisten til en faktisk bestillings/leveringsliste. Jeg var sen med å sette med opp på interessentlisten og har kønummer på 13.000-tallet. Jeg ender nok opp med å legge inn reservasjon nå men signering av kontrakt er helt avhengig av forventet leveringstid.

Jeg har lavt reservasjonsnummer på Kia Niro (plass 2xx) så jeg antar at jeg kan få den først og ender med den. Litt romsligere baksete er et pluss for Niro for vår del.

geear

Sitat fra: Panduck på mandag 04. juni 2018, klokken 09:44
Sitat fra: trykkertor på lørdag 02. juni 2018, klokken 23:24

Er ikke disse bestillingende bindende?
Nei, ingen binding at all, ingen betaling, ingenting før man signerer kontrakt hos forhandler. Det står også inne på "bestillingssiden" at det er helt uforpliktende, så derfor trykket jeg gjennom selv om jeg egentlig ikke ser for meg å bestille, men vil vite hva slags leveringstid det er snakk om for meg med høyt kønummer. Er det et halvt år pluss så er Kona uaktuell opp mot Niro og Model 3.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA