Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå er det lovlig med lading og lys/stikkontakter på samme kurs

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 30. mai 2018, klokken 09:14

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#30
I utgangspunktet kan du, med denne unntaksregelen for lading og lys/stikkontakter på samme kurs, ha en dobbel stikkontakt.

MEN:

722.411.3.3 krever at hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkestrøm =<30mA.
Videre står det:
MERKNAD:Dette kravet innebærer at det strømstyrte jofeilvernet ikke benyttes til å beskytte andre tilkoblingspunkter eller forbukerutstyr.

722.531.2.3.101
Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individudelt beskyttet mot virkningene av DC feilstrømmer Beskyttelsen skal anordnes ved bruk av:

  • strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
  • Strømstyrt jorfeilvern Type A som sammen med et utstyr for detektering av sumstrømmer (RDC_DD) i samsvar med NEKJ IEC 62955, minst gir beskytelse mot feilstrømmer tilsvarende strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
  • Strømstyrt jordfeilvern Tyope F som sammen med et utstyr for detektering av sumstrømmer (RCD-DD) i samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttels mot feilstrømmer tilsvarend estrømstyrt Type B

Jeg sliter med å se hvordan man kan bruke unntaket med stikkontakt og følge normen. Slik jeg tolker dette, er eneste løsning å sette opp ladeboks med innebygget DC-vern.

Dette fordi hele kursen skal ha jordfeilvern. Så skal ladekontakten ha eget jordfeilvern Type B. Type B kan ikke monteres lokalt ved stikkontakten, dersom det er Type A i skapet. Eneste evt. mulighet jeg da ser, er TypeB i skapet, og TypeB lokalt foran stikkontakt?

Mitt klare råd er dermed å kjøpe ladeboks med DC vern.

Elektroimportøren selger Centech ladeboks til 3799-, som er billigste ladestasjon med DC-vern jeg har sett. Ellers er det mange som koster fra 5000kr og oppover.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

IK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 16. desember 2021, klokken 10:25
I utgangspunktet kan du, med denne unntaksregelen for lading og lys/stikkontakter på samme kurs, ha en dobbel stikkontakt.

MEN:

722.411.3.3 krever at hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkestrøm =<30mA.
Videre står det:
MERKNAD:Dette kravet innebærer at det strømstyrte jofeilvernet ikke benyttes til å beskytte andre tilkoblingspunkter eller forbukerutstyr.



Det er i strid med 305.301 da tenker jeg. Hvis man henger en ladepunkt på eks.kurs hvor annet utstyr er presentert fra før så har man et vern i skap som er felles for alt som henger på dette kurset. Her står det ikke om dette er type A eller B. La oss si vi har JFB type A i skapet og ladestasjon med DC RCM i garasje. Denne type A skal uansett beskytte lys/stikk som henger på eks kurs .

Tenker at det som du siterer gjelder for dedikert kurs. Unntak er unntak. Man kan ikke ha et kurs med flere vern.

Faktisk tenker jeg at det går å sette JFB type B + automatsikring i skapet. Den skal sørge for AC/DC beskyttelse til  både stikk til lading og annet. Kanskje er det best med 2 enkle stikk, en for lading og en for portåpner. Enklest  å askeptere  for DLE:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA