Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-NV200 2016 med takboks - forbruk/rekkevidde?

Startet av 2mash, fredag 25. mai 2018, klokken 14:02

« forrige - neste »

2mash

Hei,
Vurderer å ta på takboksen til ferien, men vet lite om hvor langt jeg kommer med den.
Noen som har erfaring med forbruk og/eller rekkevidde med takboks?
Planen er å kjøre fra Bergen til Sørlandet.
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Ebe

Har ingen erfaring med e-NV200, men andre elbileiere på forumet rapporterer om overaskende liten økning i forbruket ved bruk av takboks.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Leaf1Min

Nissan e-nv200 Evalia 2016
Elektrisk siden 13.08.2014

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har ikke prøvd takboks, men e-NV200 har ikke akkurat noe lavt forbruk/god rekkevidde i utgangspunktet, spesielt ikke når du kommer over 60km/t. Ville ikke prøvd med takboks på langtur vis det kan unngås (er jo fantastisk med plass ellers innvendig sammenliknet med alle andre elbiler).

2mash

Jo, man vil jo helst unngå takboks, siden rekkevidden ikke er til å skryte av. Likevel, når det oppgies at en fossilbil bruker 11% mer drivstoff (https://www.dinside.no/motor/skiboksen-er-forbruksfella/61242919), så kan det gå med e-NV200'en også. Noen flere ladestopp på veien, menmen...

Må nemlig få inn alt mulig til 5 pers, herunder tvillingbarnevogn, reisesenger, barnestoler++++++++, så all ekstra plass hjelper :-)

Vurderer også å demontere ett av de bakerste setene, da jeg bare trenger ett der.

Jeg tenker at reell rekkevidde på kassebilen er 120km på en ok dag. Om jeg trekker fra for takboks og hurtiglading kun til 80%, skal jeg likevel ha minst 80km igjen. Det bør jo holde fra hurtiglader til hurtiglader. Ungene må jo likevel luftes jevnlig :-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Ebe

Man får utbyttet plassen bak veldig om man kan ta ut ett av de bakerste setene. Gjorde det selv i vinterferien, og da ble det masse plass.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

2mash

Har demontert ene baksetet, og det ble merkbart bedre plass :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

pudderjagar

Hvis ein fossilbil får 11% aukning av drivstoff så vil ein elbil få kun ca 3% auke med tilsvarende bil. Ein dieselbil bruker bare 30% av drivstoffet til framdrift, resten er varme og andre ting. Ein elbil bruker 80% av energien til framdrift.

Om vinteren vil det være litt lavere sidan elbilen må ta av batteriet til å varme opp kupeen mens dieselbilen bruker overskuddsvarme.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

gigafactory

Nå begynner vi å nærme oss egenkomponerte fysiske lover, hvis vi fortsatt snakker om takbokser da.  :police: :police:

tomrh

På Leaf er det ca 15% økt forbruk med to kajakker på taket. Bør nok regne 10% ekstra selv med strømlinjeformet takboks.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

2mash

Det ble ferietur uten takboks, så jeg fikk ikke testet forbruket. Men nesten hjemme traff jeg en annen e-NV200 som hadde hatt takboksen på siden i fjor høst. Han hadde dessverre ikke sjekket forbruk med vs uten, men hadde  snittforbruk på ca 1,75 — uten å vite når den siste ble nullstillt
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Electrix

Sitat fra: pudderjagar på søndag 10. juni 2018, klokken 21:50
Hvis ein fossilbil får 11% aukning av drivstoff så vil ein elbil få kun ca 3% auke med tilsvarende bil. Ein dieselbil bruker bare 30% av drivstoffet til framdrift, resten er varme og andre ting. Ein elbil bruker 80% av energien til framdrift.

Om vinteren vil det være litt lavere sidan elbilen må ta av batteriet til å varme opp kupeen mens dieselbilen bruker overskuddsvarme.
Det er vel ikke helt riktig anvendelse av matematikken?
Fossilbilen har like dårlig effektivitet av drivstoffet som går til å kjøre bilen uten takboks også, så 11% økning på en fossilbil med ca samme form vil gjerne føre til omtrent samme økning for en elbil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

pudderjagar

Du må ta med virkningsgraden for motoren for å kunne regne forbruk. Ein diesel har 30% mens ein elmotor har 90% som utnyttes til bevegelsesenergi.

Derfor vil forbruket på ein elbil auke mindre enn på ein dieselbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Electrix

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 16. august 2018, klokken 12:55
Du må ta med virkningsgraden for motoren for å kunne regne forbruk. Ein diesel har 30% mens ein elmotor har 90% som utnyttes til bevegelsesenergi.

Derfor vil forbruket på ein elbil auke mindre enn på ein dieselbil.
Ja, men ikke nødvendigvis prosentvis mere.

Om dieselbilen har et normalt forbruk på 0,6 liter (ca 6kWh) pr mil og øker med 10 prosent blir det 0,06 liter økning (eller 0,6kWh)

Om elbilen har et normalt forbruk på 1,5 kWh pr mil og øker med 10 prosent blir det 0,15kWh økning.

Med disse tallene har da dieselbilen 4x høyere forbruk både normalt og med skiboks.


I praksis vil det være noen ekstra variasjoner, for eksempel om vinteren vil dieselbilen, etter at den er kjørt varm bruke noe av overskuddsvarmen til å varme kupéen, dette vil da ikke påvirke forbruket siden den normalt har mer tapsvarme å ta av enn den trenger. De første km derimot vil den bruke ekstra diesel via dieselvarmeren til både å varme motoren og kupéen, økt forbruk til skiboks vil føre til hurtigere oppvarming og dermed mindre bruk av dieselvarmer, men dette er små tall uansett.

Elbilen derimot vil bruke ca samme mengde varme fra batteriet uansett skiboks eller ikke, og forbruket til varme vil ikke stige 10% med skibok. (for biler med temperering av batterier vil man kunne få redusert bruk av varme pga ekstra tap med høyere effekt på motoren).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA