Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd til førstegangs-elbilkjøper: pendling og familiebruk

Startet av Duefar, torsdag 24. mai 2018, klokken 23:16

« forrige - neste »

Duefar

Hei godtfolk,

Vi er i tenkeboksen for kjøp av vår første bil, og ønsker litt input fra mer erfarne elbilister før vi treffer et endelig valg. Vi er en familie på fire med to barn på 2 og 4 år. Daglig pendling til jobb (Skedsmo til Oslo) er ca 5 mil tur-retur, dertil kommer helgeutflukter på gjennomsnittlig 4 mil og fire-fem turer i året til hytta i Nord-Gudbrandsdalen (37 mil unna). Det skulle bli rundt 18k km i året pluss minus.

Vi liker Leafen, har vært og testet den nye utgaven. Likte bilen godt, ikke minst bagasjerommet (435 liter), men vurderer også å spare 100k på å kjøpe en brukt 30kwh-variant, som vi også har prøvekjørt og vært fornøyd med. Imidlertid har jeg inntrykk av at disse nå selges for nær samme pris som de ble solgt for på grunn av høy etterspørsel (se http://www.side3.no/motor/brukte-elbiler-selges-til-nesten-full-pris/3423385678.html). Sånn sett sparer vi kanskje lite på å kjøpe brukt, og gjør klokere i å spytte inn litt mer for nye Leaf? Hvordan tror dere verditapet de neste to-tre årene vil være for nye Leaf vs 2016-2017-utgaver?

Jeg sikler litt på brukt Tesla også, men da må vi betydelig opp i pris og det er kanskje overkill når det kun er noen få ganger i året vi kommer til å kjøre virkelig langt... Når det gjelder disse lange hytteturene har vi også alltids anledning til å låne fossilbil via Nabobil eller liknende, særlig vinterstid for å unngå evt. rekkeviddeangst.

På forhånd takk for alle begrunnede råd!

Panduck

Jeg ville vurdert en bruk Ioniq fremfor brukt brukt LEAF. Denne bruker langt mindre strøm, og en 28kWh Ioniq vil da gå et godt stykke lengre enn 30kWh LEAF, og legge seg et sted mellom 30kWh og 40kWh LEAF. Den vil nok også lade betydelig raskere om vinteren, noe som vil bety mye ved vinterkjøring til f.eks hytta. Du får CCS lading, noe som kan være en fordel når ionity ladenettverket kommer (og det beynner i år...), da det kun vil ha CCS ladere.

Burger

Alle nyere elbiler vil kunne dekke deres daglige behov. Har en 24kwt 2015 Leaf og pendler fint 78km tur/retur med lading kun hjemme.

Ville prøvekjørt alle elbilentypene som finnes og husk at begge må kjøre/sitte på. Passasjersetet er dårligere på noen.

Jokeren er hyttetur. Hva med å snakke med selgere og forklare dere er bekymret for hyttetur og prøve å låne elbil over helgen? Man kan måtte vente litt men da får dere testet om ladestop er ok, så få som mulig eller uaktuelt. Trikset mitt er å gå en tur under ladestopp på langtur, bra å få bevegd seg litt. Husk at vinterrekkevidden fort kan bli 50-60% av sommerrekkevidde.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Zimon

Som de nevner, ta en tur og se + prøvekjør andre elbiler. Selv endte jeg opp med Ioniq pga flere faktorer, den vil dekke mitt pendlebehov fra Flateby til Oslo og tilbake igjen, selv på vinterstid. Ioniq har bevist at selv med "lite" batteri så kommer den langt, og tester mellom ny 40KW Leaf + 28KW Ioniq har vist at de har ca samme rekkevidde.

Jeg får min Ioniq om ca 14 dager, så hvor fornøyd jeg blir over tid får tiden vise, men så langt tror jeg at jeg blir veldig fornøyd. Om du går for Ioniq så er det ganske lang ventetid på nybil 6-9mnd ca, men du får dem på finn.no som ofte parallell import, men sørg da for at den ikke er overpriset + at det er varmepumpe på den, den blir gull verdt på vinterstid.

Utover det så ta som sagt en rundt å vunder eGolf, i3, Zoe etc.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Duefar

Sitat fra: Zimon på fredag 25. mai 2018, klokken 14:53
Om du går for Ioniq så er det ganske lang ventetid på nybil 6-9mnd ca, men du får dem på finn.no som ofte parallell import, men sørg da for at den ikke er overpriset + at det er varmepumpe på den, den blir gull verdt på vinterstid.

Har gjort litt research og ser at Ioniq seiler opp som et lovende alternativ. Skal få prøvekjørt den snarlig. Har ikke anledning til å vente i 6-9 mnd, så det må bli via finn.no i så fall. Hva ligger i overpriset? Ser dette rimelig ut, for eksempel? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121090203

tomrh

Fra vår erfaring med 2 elbiler inkl Leaf og hytteturer velger vi nå en 40 kWh e-NV200 5-seter m hengerfeste. Plass er utrolig viktig t/r hytta, i denne kan man bare slenge inn «alt». Blir fort mye pikkpakk med barn. Denne elbilen har aktiv batterikjøling (i motsetning til nye Leaf) noe som gjør at den omtrent alltid hurtiglader raskt, er bedre egnet også på lengre turer. Litt leveringstid på dem nå, vi får vår i oktober mens de som bestiller nå må vente til jan-19.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ionisert

Sitat fra: tomrh på lørdag 26. mai 2018, klokken 09:30
40 kWh e-NV200 5-seter m hengerfeste.
Hengerfeste? for sykelstativ eller kan den trekke noen kg?

tomrh

Kan eller lov? ;) Kan trekke et hus. Lov å trekke 150 kg på 5-seteren. Vet det er lite, men hengerfestet *er* nå der med strømtilkobling og kan brukes til hengerkjøring. For oss er det snakk om å slenge oppi litt material til hytta, en gasskolbe, et par sykler etc, kommer sikkert noe over 150 kg men hvem stopper vel og kontrollveier en kassebil med lett henger? (Opplever denne vektgrensa i vognkort som kunstig i og med at 2-seteren kan trekke 425 kg..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Crown

Vi hadde en Subaru Outback diesel og en Toyota Yaris hybrid, byttet ut Yarisen med Leaf 30kWh. Etter en tid fant vi at livet med elbil ble så bra at vi kjøpte en Ioniq, og beholdt Outbacken til ferieturer og tilhengerturer, samt vanskelig vinderdager. Men nå ser vi at den blir ikke brukt i det hele tatt, kun for de to turene med tilhenger. Bruker Ioniqen til ferieturer, hyttetur, når vi reiser på bilferie i sommer blir det med Ioniq. To voksne og to barn over barnehagealder får plass til det vi behøver.

Står på venteliste på Audi e-Tron, og da byttes Leafen og Outbacken inn.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Sitat fra: Duefar på lørdag 26. mai 2018, klokken 00:01
Har gjort litt research og ser at Ioniq seiler opp som et lovende alternativ. Skal få prøvekjørt den snarlig. Har ikke anledning til å vente i 6-9 mnd, så det må bli via finn.no i så fall. Hva ligger i overpriset? Ser dette rimelig ut, for eksempel? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121090203

Ikke så ille pris på den finn.no bilen, 279K og bilen har teknikkpakken med varmepumpe + skinnseter, kun gått 8K. Om man går inn på Hyundai sine sider så står det fra 241, men det er basis modellen. Teknikkpakken har pleid koste 25 og skinn 10. Så ender da opp på 276. Ergo bare 3K mer for å få bilen raskt + ikke mer enn 8K km ca. Så fremt at bilen er i ellers grei stand med tanke på riper, bulker og andra skavanker.

Når jeg signerte kontrakt på min Ioniq i Oktober 2017 så var finn.no prisene 290-310 ca på brukt/paralell import.

Så 279 er ganske tommel opp. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Duefar

Det var visst flere som tenkte at den Ioniqen til 279k var et bra kjøp, der var den solgt. De fleste andre tilsvarende ligger en del høyere, rundt 300k.

Per2Per

Strålende fornøyd med ny Ioniq, to barn også her. Slik jeg har nevnt i en annen tråd, ta deg en ringerunde til det som er av Hyundai-forhandlere i akseptabel avstand fra deg, mange forhandlere har biler på tur inn, som ikke er reserverte. Det betyr nødvendigvis at du ikke kan gjøre så mye valg, men de finnes heller ikke. I praksis har alle teknikkpakke, så varierer de i farge og ventilerte skinnseter eller ikke.

AppleKnocker

Ioniq er den beste ikke-Tesla elbilen. Hands down.

Skal du ha en med teknikk og skinn til 280 må du sitte å trykke f5 på finn.no og reservere med en gang bilen legges ut. Det var sånn jeg kjøpte min. Jeg orket ikke å vente til september på den nye jeg hadde bestilt, men når det kommer selger jeg den første og antar jeg får 280 da også...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA