Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Race Oslo-Trondheim t/r: Ioniq mot Ampera-e

Startet av AppleKnocker, lørdag 26. mai 2018, klokken 09:35

« forrige - neste »

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

Ikke overrasket. Liten tankevekker for 60 kw Leaf sin del ... virker som de planlegger å bruke mye samme innmat fra LG som Ampera/Bolt..? Bortsett fra det har vel Hyundai gått tomme for batterier og utsatt levering til neste år ?

Gordon Retriever

Hyundai bruker alle batteriene de har bestilt:
Batterimangel, sier Hyundai Canada.
Ikke noe problem i det hele tatt, sier Hyundai Norge.

Forskjellen kan ligge i at norske bilkjøpere er villige til å akseptere lengre leveringstider når de bestiller bil enn kanadiske.

Gordon Retriever

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 26. mai 2018, klokken 09:35
Ioniq kom først i mål...

Med et eget kameracrew eller to, kunne dette blitt en svært bra tv-produksjon. :)

arthur

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 26. mai 2018, klokken 14:56
Hyundai bruker alle batteriene de har bestilt:
Batterimangel, sier Hyundai Canada.

Sier de det eller sies det at de sier det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

moderator 2

Diverse innlegg son ikke var relevant for tråden er slettet.

Lats
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

AppleKnocker

Batterimangel eller ikke. Ikke undervurder Hyundai når det gjelder elbiler.

Det er tankevekkende hvor mange som spådde Ioniq til å bli en flopp ved lansering, også på dette forumet.  Et par å senere slår den Leaf 40kwh i vintertest. Og 60kwh Ampera-e på langtur.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hansi

Men når kommer den med litt større batteripakke så den kommer i nærheten av Ampera-e i vintertest? Blir det 2019-modellen?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

doldis1


gigafactory

I Trondheim (altså halvveis) ledet Ampera-e med ca 10 minutter. Nå er det jo trafikk og andre variabler, men det må uansett sies å være godkjent av Ioniq når Ampera-e startet med mer enn 30 kWh ekstra på batteriet. Ioniq hadde vel vunnet den etappen også i vintertemp...

Orbit

Testen viser også at det er viktig å kjenne sin bil - uavhegnig av merke - og hvor mye en kan stole på estimert rekkevidde. Noen Guess'O'Meter tar hensyn til skiltet hastighet, vær og terreng/høyde. Så lenge en da holder seg til fartsgrensene, er min erfaring at det er lite "guess" igjen, og faktisk rekkevidde er riktig med mindre enn 1% avvik (så lenge destinasjonen ligger inne i GPS'en så bilen vet hva som kommer av fart og terreng).

Bjørn nevnte på sin stream dagen etter at Opel'en nok kunne ha vunnet tid på å ta færre og lengre ladestopp, kanskje bare halvparten. Hans erfaring var 5 min tidstap per stopp for å svinge av/på hovedvei, parkere og koble opp lader.

Opelen gikk også på en stygg smell på slutten med full stopp på motorvei, selv om bilen rett før viste 25 km rekkevidde. Det har vært en tilbakekalling fra Opel/Chevy med oppdatering av BMS som bedre tar hensnyn til de dårligste cellene som blir begrensningen, men vet ikke om denne spesifikke bilen er innenfor innkallingen, eller evt har gjennomført den.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AppleKnocker

For meg fremstår denne testen som nok en hyllest av Hyundai. Det er ikke lenge siden jeg assosierte Hyundai med en enn grønn Accent 1998 modell som ble kjørt av en kollega. Jeg lot aldri en anledning gå fra meg til å disse den bilen. En skam for alle som var involvert.

Ioniq som nå er min elbil nr 8, er virkelig hel ved. For prisen er det den beste elbilen jeg har hatt.
Den må ikke bytte BMS fordi batteriet egentlig er tomt når GOM viser 25 km. Den slutter ikke å hurtiglade fordi du trenger å lade mer enn to ganger på en dag. Den lader saktere bare fordi det er litt kaldt ute. Den har ikke bremser som slutter å virker når det er vått. Hel ved rett og slett. Noen i Korea har kopiert og plagiert og lært av andre. Men så lenge de gir meg den beste elbilen for pengene, har Hyundai en stigende stjerne hos meg. Og jeg heier på dem hver dag.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Zimon

Og igjen føler jeg at jeg har valgt riktig bil for mitt bruk. :) Gleder meg til neste uke hvor jeg får min utlevert og kan tas i bruk og få egne erfaringer. :)

Men forundrer meg ikke at Ioniq vant. Så en youtube video fra San Fransisco området hvor Ioniq vs Ampera-E (Bolt der da)hadde en konkurranse rundt San Fransisco Bay og Ioniq kom først i mål da også.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

eivhelle

Om de hadde fulgt fartsgrensene hele veien ville nok Ampera-e ha vunnet til slutt. Den siste innspurten i 120 km/t favoriserte Ioniq, som har aerodynamikk som sin sterke side. Det koster for 10-15% ekstra energi å ligge de ekstra 10 km/t over fartsgrensen, og det ble i dette tilfelle forskjellen på å komme helt frem kontra å gå tom like før målet.

Siden man klarer å hurtiglade langt flere km/t enn topphastigheten til bilen, vil alltid bilen med lavest forbruk ha fordel av en konkurranse der man kjører så fort man tørr (uten å bli stoppet i fartskontroll). Da ryker også den ekstra bufferen med energi, som Ampera-e hadde fordel av, bort i løpet av ganske kort tid.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA