Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min 2013-Leaf RUSTER OPP INNVENDIG!!

Startet av kjbu, tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:03

« forrige - neste »

kjbu

Historien begynte i fjor, 2017:
Merker ruststøv på teppet i bagasjerommet. Så ut til å komme fra baksetet, og ved nærmere sjekk var det mye rust innvendig i baksetet.
Time hos Brennes auto bekreftet saken. Hele baksetet og nytt skinn ble byttet på garanti.

Så til i år, 2018:
Vårpuss og støvsuging. Merket støvsuger dro ut mye grus fra undersiden av framsetene. Rart, tenkte jeg. Tok hånda under og dro frem litt av denne grusen. Til min forskrekkelse var dette RUST korn !! Tok hånda oppunder setene og der var det rustet ja, det drysset mer ned og kunne plukke løs rustpartikler. GRØSS OG GRU!!

Ny time hos Brennes. Jeg ba dem også sjekke innsiden av taktrekket, for jeg har opplevd at kondens har dryppet ned fra bakspeil-området når det har slått over til plussgrader.
Til min store forskrekkelse, Brennes bekreftet at begge framsetene har rustskader, samt at taket innvendig OGSÅ ER ANGREPET AV RUST!!

%#€€€&#%%€&!!!

Brennes har sendt rapport til Nissan, med søknad om reparasjon og rustfjerning og behandling av taket innvendig.

OPPFORDRER ALLE TIL Å GJØRE DET SAMME R GARANTI UTGÅR.

Svar på denne tråden om flere har samme problem.

Forresten, holder det med rustfjerning og behandling av taket innvendig? Hvor lenge vil det holde før det jobber seg helt gjennom? Bør saken dras lenger?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

kjbu

Sitat fra: Eureka på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:15
Er det Japansk eller Engelsk Leaf

Det er 2.generasjon fra juli 2013 (produsert i England)
Batteri er forøvrig akkurat like bra som når den var ny, i følge mine leafspy målinger. Lader kun til 80%.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

leafnor

Gjøres rustfjerning og påfølgende overflatebehandling ordentlig, så holder det bilens levetid ut. Og det bør vell være forventningen også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Har det vært noe unormal fuktighet i bilen?

Orbit

....eller kjøres det ofte med avslått ventilasjon?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kjbu

Den kjøres ofte korte turer. Ventilasjon er selvsagt på men lite varme. Kommer is på innsiden av vinduer som jeg har opplevd på alle biler, uten at de har rustet opp innvendig.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Limodriver

Slikt har jeg vondt for å tro at du blir kvitt. Understellsbrhandle og Selg kjerra da er ihvertfall du kvitt problemet. Du må opplyse at du har fått utbedret rust på garantien slik at ikke noe er holdt tilbake og oppfordre kjøper til å ta f.eks NAF-test.

Lars Ivar Hukkelås

Er det flere som har opplevd lignende problemer?

Limodriver

Jeg tør ikke sjekke, men oppdaget hvitrust på størrelse med et kronestykke her forleden nederst på en dør.

kjbu

Fikk svar fra Nissan i forrige uke.
AVSLÅTT!

Opprustet baksete dekkes med andre ord av garanti, men ikke forseter  >:(

Jeg har sendt inn klage, for dette kan de ikke mene.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kjbu

Her er bilder av rusten og partiklene som faller ned fra setene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Limodriver

Ingen grunn til å klage på noe sånt. Forseter er vel slitedeler - kun på Nissan riktignok.

kjbu

Nå har jeg koblet inn NAF som bekreftet at det er gravrust i setene, mens Nissan sier det er overflaterust.

Dette blir advokat-kamp hvis ikke Nissan gir seg snart.

Det som i allefall er sikkert: Aldri mer Nissan hvis jeg skal ha bilen mer enn 5 år.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sele

Jeg lurer på en ting,hvorfor er bilen så fuktig innvendig? Lekkasje?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA