Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Rust => Emne startet av: kjbu på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:03
Historien begynte i fjor, 2017:
Merker ruststøv på teppet i bagasjerommet. Så ut til å komme fra baksetet, og ved nærmere sjekk var det mye rust innvendig i baksetet.
Time hos Brennes auto bekreftet saken. Hele baksetet og nytt skinn ble byttet på garanti.
Så til i år, 2018:
Vårpuss og støvsuging. Merket støvsuger dro ut mye grus fra undersiden av framsetene. Rart, tenkte jeg. Tok hånda under og dro frem litt av denne grusen. Til min forskrekkelse var dette RUST korn !! Tok hånda oppunder setene og der var det rustet ja, det drysset mer ned og kunne plukke løs rustpartikler. GRØSS OG GRU!!
Ny time hos Brennes. Jeg ba dem også sjekke innsiden av taktrekket, for jeg har opplevd at kondens har dryppet ned fra bakspeil-området når det har slått over til plussgrader.
Til min store forskrekkelse, Brennes bekreftet at begge framsetene har rustskader, samt at taket innvendig OGSÅ ER ANGREPET AV RUST!!
%#€€€%%€&!!!
Brennes har sendt rapport til Nissan, med søknad om reparasjon og rustfjerning og behandling av taket innvendig.
OPPFORDRER ALLE TIL Å GJØRE DET SAMME R GARANTI UTGÅR.
Svar på denne tråden om flere har samme problem.
Forresten, holder det med rustfjerning og behandling av taket innvendig? Hvor lenge vil det holde før det jobber seg helt gjennom? Bør saken dras lenger?
Er det Japansk eller Engelsk Leaf
Sitat fra: Eureka på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:15
Er det Japansk eller Engelsk Leaf
Det er 2.generasjon fra juli 2013 (produsert i England)
Batteri er forøvrig akkurat like bra som når den var ny, i følge mine leafspy målinger. Lader kun til 80%.
Gjøres rustfjerning og påfølgende overflatebehandling ordentlig, så holder det bilens levetid ut. Og det bør vell være forventningen også.
Har det vært noe unormal fuktighet i bilen?
....eller kjøres det ofte med avslått ventilasjon?
Den kjøres ofte korte turer. Ventilasjon er selvsagt på men lite varme. Kommer is på innsiden av vinduer som jeg har opplevd på alle biler, uten at de har rustet opp innvendig.
Slikt har jeg vondt for å tro at du blir kvitt. Understellsbrhandle og Selg kjerra da er ihvertfall du kvitt problemet. Du må opplyse at du har fått utbedret rust på garantien slik at ikke noe er holdt tilbake og oppfordre kjøper til å ta f.eks NAF-test.
Er det flere som har opplevd lignende problemer?
Jeg tør ikke sjekke, men oppdaget hvitrust på størrelse med et kronestykke her forleden nederst på en dør.
Fikk svar fra Nissan i forrige uke.
AVSLÅTT!
Opprustet baksete dekkes med andre ord av garanti, men ikke forseter >:(
Jeg har sendt inn klage, for dette kan de ikke mene.
Her er bilder av rusten og partiklene som faller ned fra setene.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ingen grunn til å klage på noe sånt. Forseter er vel slitedeler - kun på Nissan riktignok.
Nå har jeg koblet inn NAF som bekreftet at det er gravrust i setene, mens Nissan sier det er overflaterust.
Dette blir advokat-kamp hvis ikke Nissan gir seg snart.
Det som i allefall er sikkert: Aldri mer Nissan hvis jeg skal ha bilen mer enn 5 år.
Jeg lurer på en ting,hvorfor er bilen så fuktig innvendig? Lekkasje?
Hvordan gikk det med denne historien?
Setene burde være det tørreste området i kupeen, da setevarmerene burde holde dem tørre.
Er det passasjerene som har våte og salte ytterklær på seg?
Varmeapparat kan nok være litt skummelt. Dersom det er er varm og fuktig luft i bilen, så kan det bli mye kondens hvis bilen settes ute i kulda, men da setter vel kondensen seg på ytterskallet.
Kan det være noe galt med Aircondition? Den skal vel holde bilen tørr.
Jeg ser seteboltene dine ser hele og fine ut. Det er eneste punktet hvor jeg har opplevd irr på gamle Leafer.
Sitat fra: Sele på søndag 22. juli 2018, klokken 20:27
Jeg lurer på en ting,hvorfor er bilen så fuktig innvendig? Lekkasje?
Dette er vel bakdelen med biler med varmepumpe, den går minst halve året som varmepumpe og bare noen måneder som Air-conditioning. Det er bare aircon som tørker bilen. Så det er viktig på disse bilene å kjøre både varme og air-condition, men da bruker den mye strøm.
Sitat fra: Lorang71 på fredag 28. februar 2020, klokken 19:35
Sitat fra: Sele på søndag 22. juli 2018, klokken 20:27
Jeg lurer på en ting,hvorfor er bilen så fuktig innvendig? Lekkasje?
Dette er vel bakdelen med biler med varmepumpe, den går minst halve året som varmepumpe og bare noen måneder som Air-conditioning. Det er bare aircon som tørker bilen. Så det er viktig på disse bilene å kjøre både varme og air-condition, men da bruker den mye strøm.
Varme tørker bilen når det er kjølig ute siden luften får mye lavere relativ fuktighet når du varmer den opp.
Etter trussel om advokat gav Nissan seg.
De byttet alle seter og måtte i tillegg rustbehandle taket innvendig. Alt på garanti.
Nå 2-3 år senere har jeg ikke oppdaget nye innvendige rustangrep.