Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte termostat på batterivarmeren?

Startet av jsher, fredag 11. mai 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

jsher

I denne posten står det at en forutsetning for at batterivarmeren skal slås på er at det er igjen minst 30% strøm på batteriet eller at bilen er koblet til strømnettet:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37541.msg646665#msg646665

Er det mulig å bytte termostaten på denne, slik at batterivarmeren slår seg på fra 0 grader?
Eller bytte den med en bryter?

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jsher

Tanken var å ha muligheten til å forvarme batteriet i vinterhalvåret for bedre rekkevidde.

leafnor

Har tenkt noe det samme en gang, men da med en ekstern varmekilde fremfor å ta energi fra batteriet.
Slik varmeelement for vannseng er "waterproof", har termostat, og kunne blitt limt til batteriet på undersiden (Limt med baderomssilikon).
250W er de gjerne på. Med bilen opp på bukk, ville det tatt 30 minutter å fått limt på et "varmeteppe".
Flatt og fint under bilen så enkelt å plassere. Vedlagt bilde fra i går da jeg ga batteriet en vask.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#4
Ja vi har selvfølgelig diskutert det før men ingen som tok seg bryderiet med å virkelig sette seg inn i det. Et koblingsskjema over bilen hadde hjulpet veldig. Og så må det reverse-engineeres hvordan varmen startes, kan hende det er så enkelt at det bare er en kabel der det er strøm av/på, men kan også være en digital «hjerne» som styrer det. Å tukle med temperatursensorer i batteriet (4 stk) ville jeg ikke gjort da det sannsynligvis er de som også regulerer hurtigladestrøm ift batteritemperatur. Gjetter vilt her men tror det beste hacket er å få til å koble varmeteppet vekk fra automatikken og styre det manuelt. Automatikken må da ha noe i stedet for å vite at noe «er der» for å unngå feilkoder, mulig en eller annen dummy motstand kan lure den.

Men dette er mye å finne ut av, så jeg tror Leafnors approach med ekstra varmeteppe er enklest og gir minst risiko for å ødelegge noe.

Så hva får man igjen for strevet?
Det å programmere lading til å fullade bilen rett før avgang + forvarming gir da noen plussgrader på batteriet selv i tosifret minus. Har man mulighet til 6,6 kW lading hjemme så varmer dette godt, hvis indre motstand er f.eks. 0,5 ohm i kulda (sannsynlig i minusgrader) så blir det 32Ax32Ax0,5ohm = 500W ved å lade. (Batterivarmer er 300W).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hansob

Jeg har skrevet ett innlegg om dette tidligere hvor det også er en link til servicebok for batteriet. Der finnes det komplett beskrivelse av batteriet med flere skjemaer og tegninger.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26164.msg446076#msg446076
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

tomrh

#6
Flott, den har jeg ikke sett før, der er jo koblingsskjema. Da er det Heater Relay Unit man kan modde, side EVB-28 er det interessante. Dette reléet styrer en switch fra 400V (hovedbatteri) til varmeelementene, mellom pinne 10 og 11. Der kunne man sette inn en manuell bryter som tvinger innkobling (via sikring, samme verdi som i reléet) Men: i reléet er det også et statussignal på pinne 3 som indikerer at det faktisk er innkoblet (RELAY STATUS SIG), og man må nok samtidig fake at det er av, dvs koble pinne 3 mot jord samtidig som manuell bryter slås inn, ellers vil jo batterikontrolleren forsøke å slå varmeelementene av uten å lykkes og man får en feilkode.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Men ja..som det er skrevet i den andre tråden så må man faktisk ta ut batteriet og åpne det for å komme til dette reléet...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Virker å være mulig ja. Litt kjedelig at det tar fra batteriet, og man er like langt. Ellers må det matche med at den lader.
Med tanke på omfanget av jobb, så heller jeg til Rema metoden, gjør det enkelt. Monter varmeteppe på undersiden, og jobben gjort.
Ut fra varmeberegninger i #rapidgate sammenheng, varmer 350W omlag 4 grader i timen. Men det er da altså innenfra. Regn 250 effektive watt, og så skulle natten være nok til å få batteri opp på rundt 20 grader sånn i det daglige i trondheimsvinter.
Hadde slik varmeelement til vannseng slengende i huset i nesten 20 år før jeg bestemte meg for å kaste det. Fryktelig dumt, for jeg hadde nok kommet til å gjort et forsøk kjenner jeg meg rett.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Jepp, hadde vannseng vi også med et velegnet flatt element, hvem skulle ant...

Men TS sier ingenting om han har 6,6 kW lademulighet. På vår nye evalia 40 tenker jeg å løse dette ved å programmere lading på 32A noen timer før avgang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA