Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteritemperatur i kulda

Startet av ThomasEL, søndag 17. januar 2016, klokken 21:39

« forrige - neste »

BE

Jeg parkerer på samme plass i garasjen. Det kunne vært interessant med noen varmeelementer plassert på rette plassen på gulvet i garasjen under batteripakken, gjerne med noen myke kanter som holder varmen på plass under bilen, da hadde ikke effektbehovet vært så stort... Det er kanskje alt som skal til for å få et par ekstra mil på vinterstid?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

tomrh

Sitat fra: kodalse på mandag 18. januar 2016, klokken 14:33
Punkt 1 å lure systemet ved å legge inn ekstra motstand går nok ikke.
En ekstra motstand gir som resultat at du lurer systemet til å tro at det er varmere enn det faktisk er, ikke kaldere.
Joda det går fint. Leafnor og TorC kobler jo motstand i parallell for å få mindre motstand. Ingen problem å koble den i serie for å få større motstand slik at systemet tror det er kaldere enn det er. Gitt at de innebygde temperatursensorene er NTC termistorer. Men kan hende de er PTC termistorer, da må motstand kobles i parallell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#17
Dilemma med å lime på en plate etc som så isolerer kan skape problemer på sommer som det nevnes. Men hvor mye er ikke lett å si. Det jo en beskyttelsesplate under bilen i dag også som "isolerer" mye av luftstrømmen unna batteriet, så kanskje en plexiplate ikke har all verden å si.

En annen sak kunne være å lime peltierelementer på batteripakken. 10 stk kunne gi opp til 700W effekt. De er ikke så store (40x40mm) så dekker ikke mye. Utfordring kan hende at de gir for lokal oppvarming mot enkeltpunkter og dermed varmet enkeltceller for mye. Men ut fra hva jeg ser fra bilder på åpnede batterier så ligger ikke batteripakkene inne i skroget helt intill skallet. Burde derfor gå bra.
10 elementer på ca 70W/stk koster på eBay 300,-.
Må har en litt kraftig 12V energiforsyning for drifte alle 10 om en skulle ha 700W oppvarming.

Eksempel:
http://www.ebay.com/itm/10-Pcs-Peltierelement-Peltier-Element-Heat-Cool-121-12V-5A-NEW-/151800575955?hash=item235804f7d3:g:1UYAAOSwajVUSGP8

Eller, kanskje like greit å bygge seg en oppvarmet garasje ;)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Kan varmelement til vannseng være noe.
Hadde slikt liggende i årevis etter å ha vært eier av enslik vannseng for 20-30 år siden, men kvittet meg med elementet 4-5 år siden. Trodde jeg aldri skulle får bruk for det.
Det hadde innebygget temostat, og det var også vannbestandig. Tynt var det også, så skulle fint få plass under bilen mellom batteri og "bunnplaten" på bilen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Smasher

Finnes ingen her som kan litt programmering da? logget inn på bilen og programmert den til starte varming av batteriet tidligere? Er vel ingen praktisk grunn til at den ikke starter tidligere, bare Nissan som har lagt det inn sånn.

Electrix

Hvis man skal programmere om software i bilen så er det veldig omfattende. Ikke bare vil det være forskjellig software alt etter hvilken modell bilen er, men det vil også kunne være forskjeller avhengig av når den ble oppdatert på service. I tillegg risikerer du at dine endringer blir overskrevet med ny software når den er inne til service igjen, eller ennå verre, ny software gir utilsiktede endringer av din omprogrammering.

Er det noen som vet hvordan disse varmeelementene er koblet opp?
Er det 12V eller rett på 400V?
Er det mekaniske termostater som kobler varmen inn direkte eller er det software-styrt bra bilens kontrollsystem med temperaturfølere?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hansob

Det ser ut som om varmeelementene er koblet til 400v. De blir koblet inn med et rele som igjen er styrt av en batterikontroller. Begge deler sitter inne i batteriet så de er ikke lett tilgjengelig.
Beskrivelse og figurer finnes her (s. 24):
https://ownersmanuals2.com/get/nissan-leaf-2014-repair-manual-ev-battery-system-section-evb-42955
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Electrix

Da ser jeg ikke for meg at det er mulig med noen enkel fix ved å bruke eksisterende batteri-heatere. Man må da ut med batteripakka og åpne denne, så må man inn med et eller annet rele eller annen styring som kan overstyre releet som sitter i batteripakka. Eventuelt legge inn motstander i serie med temperatursensor, men motstandene må da kunne kobles ut når man ikke har et spesielt behov for oppvarming av batteriet, ellers vil batteriet hele tiden forsøke å holde tempen oppe på f.eks +10 grader, det vil kunne føre til ganske stort tomgangsforbruk når bilen står parkert om vinteren. Det vil uansett være en god del jobb.

Det enkleste jeg ser for meg som en trygg løsning er å ta av plastplata under batteriet og feste en selvregulerende varmekabel under batteriet. Man kan da kjøpe en ferdig kabel med støpsel til rundt 2000 og tape denne fast med alu-tape som er beregnet for festing av varmekabel. Støpsel og kan da ligge i motorrommet og føres ut under panseråpning ved behov. Dette gir en enkel løsning på at den ikke lader ut batteriet, ikke varmer overoppheter batteriet på sommeren og det at kabelen selv regulerer ned effekten når den blir varm gir en ekstra sikkerhet mot overoppheting hvis den skulle løsne og flere sløyfer blir liggende tett sammen. Man bør koble til kurs med jordfeilbryter, eventuelt bruke en pluggbar jordfeilbryter hvis man varmer et sted uten jordfeilbryter.

For min del tror jeg det blir litt for mye jobb til at det er verdt det, jeg kjører ikke så ofte langt på vinteren. Hvis jeg skal på langtur i kuldegrader får jeg heller satse på å varme batteriet med å kjøre fort med høyt forbruk og deretter hurtiglading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Einar_S

Eller en slik:
http://www.clasohlson.com/no/Beurer-TS23-sengevarmer/34-5029?gclid=CP7zwZafu8oCFYTacgod8aIIIw

Festet på enden av en 2"x4" så du kan kile den oppunder batteriet når du står på landstrøm.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Burger

Det beste hadde vært å kunne lurt temperaturfølerne i batteriet og brukt bilens innbygde system for å varme opp batteriene. Ikke all verdens strømtrekk, tror det var 300w.

Men om man får til det så har man noen uante konsekvenser, la oss si at man har standard på start varme på -17 og stopp på -10 og bilen har stått i -25 grader, så vil ikke bilen lade før den er -17 grader svjv.

Lurer man temperatursensorene til å begynne å varme opp ved -10 grader og opp til 0 grader, så kan man få en litt mindre artig opplevelse om man begynner å lade en veldig kald bil.

Men det hadde vært morro om noen kunne sjekket med elbilmek.no om de ser for seg en løsning, virker som de har god kunnskap og kan jobbe med batteriet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA