Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommet noen seriøse elmopeder på markedet enda?

Startet av Muffinman, onsdag 09. mai 2018, klokken 22:43

« forrige - neste »

Muffinman

Nykonfirmert jentunge som skal ha seg ped, og sikter seg inn på sportslig type med mye plast eller naken med litt mer oppreist kjørestilling. Så langt ser det ut som det kun finnes plastsykler ala Yamaha TZR og Aprilia RS som behager, og fint lite nakensykler som er tøffe nok. I klassen for lettsykler finnes det litt å velge mellom, men hun skal altså ha moped.

Men jeg lurer på om det er kommet noe bedre ladbart enn de kjipe kinesiske scooterene som enkelte kjøpte for noen år siden. Jenta skulle jo helst kjørt utslippsfritt, må vite.

Noen som vet hva som finnes?

elektrolux

Hvorfor satse på 45 km moped når hun med 1 time mindre obligatorisk opplæring kan få seg A1 sertifikat og kjøre alt mulig fra Chin 4 seter 3 hjuls elbil til heftig BMW C Evolution.

Dette er betydelig tryggere kjøretøy enn en moped alle skal trenge seg forbi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Muffinman

Fordi:

- Pris og tilgjengelighet kjøretøy
- Pris førerkort (er vel fort ca det doble for A1?)
- Hun skal ikke ha scooter eller bil, men moped type "tøff"...

Ser poengene dine, men disse forslagene mangedobler budsjettet og da er det ikke gjennomførbart. Det heller ikke svar på det jeg lurer på, men kan vel ut fra dette anta at det ikke finnes noen gode elektriske alternativer til det som hun tenker seg.

elektrolux

#3
De pengene får du igjen i andre endan når poden skal ta billappen. Å gå trinnene A1-B er totalt sett rimeligere enn å gå trinnene M-B

Imens kunne hun kost seg med dette råskinnet:


https://www.youtube.com/watch?v=okpmfLhRArk

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Balrog

Jeg merker at jeg ikke tør la ungdommen min kjøre noe så kvikt...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

elekTrond

@Balrog: Du må jo ha trua på avkommet ditt. Barna er jo framtida vår. Eller er du redd for at onkel Darwin skal komme innom med en premie? :+1:
'13 Mjau

Electrix

Ser ut til at elektriske mopeder og motorsykler begynner å ta av sammen med elsykler.

Gas scooter sales decline in Europe as electric bicycle and motorcycle sales soar

https://electrek.co/2018/05/11/gas-powered-scooters-replaced-by-electric-motorcycles/

New figures report that sales of gas-powered scooters and motorcycles dropped by 6.1% in the first quarter of 2018, as compared to the same period in 2017. The largest decline in sales has been attributed to smaller scooters and mopeds below 50cc.

Sales of scooters and mopeds under 50cc have dropped by 40.2% over the same period. In France, which is the largest moped market in Europe, sales dropped even further by 41.5%.
One of the biggest factors affecting the drop in gas-powered scooter sales is the simultaneous jump in electric scooter sales.

During the same period, sales and registrations of electric mopeds, motorcycles and quads in Europe increased by a massive 51.2%. The total volume of these two-wheeled EV sales is still much lower than gas-powered scooters, but the trends indicate that small EVs are catching up to their ICE-powered cousins.

Even more impressive, sales of large electric motorcycles, which are classified separately due to their higher power levels, showed a 118.5% increase compared to last year. In France alone, large electric motorcycle sales have leaped 228% higher than last year.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

brako79

Jeg ville også betalt de lappene ekstra for A1, mye bedre opplæring enn på M.
Og så kjører de mye tryggere enn å lurke i veibanen i 45km/t. Tror de også får mer respekt for gasshåndtaket.

Om mine avkom finner ut at de vil ha M senere, kommer jeg til å gi de A1 istedet.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

petersv

Ingen svar på spørsmålet, men mange meninger... Det finnes endel det is, så en ny nå med modulært batteri, men husker ikke navnet.

aronesen

#9
https://no.e-scooter.co/super-soco-ts1200r/

Ikke de beste kjøreskoene, og hjelm burde vel ha vært på plass. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Amatøren

Puppene og bena vil vel også være fine "kjøttkaker" etter å skli på magen på asfalten etter velt i 80-100 km/t........
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

runejonny

Tesla Model S75D - Januar 2018

chrgod

Ser at forrige innlegg i denne tråden er over et år siden. Med tanke på at det skjer mye på elbil-fronten, er det sikkert også mye som skjer for el-mopeder? :)

Jeg vurderer å kjøpe en elmoppe. Soco Super TC ser jo flott ut. Har sett noen tester som er stort sett positive. Noen som har erfaringer med denne?
Ser ut som det er fire forhandlere i Norge. Dessverre ingen i nærheten av Stavanger..
2022 Tesla Y

RJK

Sitat fra: chrgod på torsdag 11. juni 2020, klokken 16:20
Ser at forrige innlegg i denne tråden er over et år siden. Med tanke på at det skjer mye på elbil-fronten, er det sikkert også mye som skjer for el-mopeder? :)

Jeg vurderer å kjøpe en elmoppe. Soco Super TC ser jo flott ut. Har sett noen tester som er stort sett positive. Noen som har erfaringer med denne?
Ser ut som det er fire forhandlere i Norge. Dessverre ingen i nærheten av Stavanger..

El-moped er et godt alternativ, men selv er jeg mer interessert i en lett mc eller mc som ikke er så alt for dyrt. Elektrisk selvsagt. Frister selvsagt med HD Livewire eller Zero, men en 250-400 ccm ekvivalent er nok mer realistisk.

Designet på Super Soco likte jeg, men 45 km/t får bli når datteren min blir gammel nok. Men hun vil sikkert falle mer for en Vespa type. En annen jeg liker, er City E-scooter, som jeg og har sett som Rooder, og da støtte for minst 60 km/t i kraftigste versjon:

https://citiescooter.com/products/harley-chopper-electric-scooter

https://www.roodergroup.com/no/

Om denne hadde kommet i versjon som støttet minst 140 km/h, og hatt rundt 150-200 km rekkevidde, og mulighet til å sette på passasjersete med ryggstøtte, så hadde jeg fått vipper i kropp og pengebok.

;-)

Men klart, det hadde blitt langt dyrere enn 15-25 000,- tipper jeg, som er en fin pris for en elmoped. En pris på 50-75 000,- ville nok vært riktig prisleie for en handel, når den er avgiftsfri. Men det er vel der lett MC faller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA