Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe

Startet av Kim81, onsdag 02. mai 2018, klokken 10:45

« forrige - neste »

Kim81

Hei, tenker litt på å kjøpe nv200 med 40kwh batteri, men lurer på om det er et "problem" at disse fortsatt kommer ut uten varmepumpe? Tenker da i forhold til strømbruk og effektivitet.
Mørk grå 2019mod leaf.n-connecta

tomrh

Tenkte litt det samme men bestilte likevel. Når det er sprengkulde så er erfaringen fra Leaf at det trekkes like mye strøm til varme med og uten varmepumpe. Og siden denne bilen har samme varmeapparat som i 1. gen Leaf så skal det gå an å montere inn det klimamod-kit'et som TorC selger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Reodor

Har varmeapparatet i evalia 40 vannkrets?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Jeg er rimelig sikker på at det er identisk system som i 1. gen Leaf. Det er da en vannkrets med ekspansjonstank i motorrommet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kim81

Hvorfor er ikke dette oppdatert enda? Plass?,vekt?,pris?.  Utgjør dette mye på rekkevidde spesielt på vinteren?
Mørk grå 2019mod leaf.n-connecta

tomrh

#5
Som sagt så har varmepumpe ingen betydning når det er sprengkulde. Eiere av 24 kWh modellen sier praktisk vinter-rekkevidde uten å fryse er 90-105 km, så med 2/3 mer batteri så blir det røffly 150-175 km for 40 kWh-versjonen. Andre har fått montert dieselvarmer og sier de får 20% bedre rekkevidde om vinteren, altså minst 180 km da overført til 40 kWh-modellen.

Jeg antar de bruker samme produksjonslinje som for 24 kWh modellen. De bytter bare ut én komponent: batteriet, som har samme størrelse og tilkoblinger. Billig for dem, og de vil tjene penger nesten fra første dag med ny modell.

Personlig er jeg fornøyd med at den har et (for meg) kjent varmeapparat som er svært få problemer med og som jeg kjenner triksene til i bruk og kan modifisere til å bli mer effektivt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#6
Sitat fra: tomrh på onsdag 02. mai 2018, klokken 20:24
Sitat fra: Reodor på onsdag 02. mai 2018, klokken 13:30
Har varmeapparatet i evalia 40 vannkrets?
Jeg er rimelig sikker på at det er identisk system som i 1. gen Leaf. Det er da en vannkrets med ekspansjonstank i motorrommet.
Tror jeg må korrigere meg selv. Har lett gjennom delelista http://jp-carparts.com/nissan/figlist.php?maker=nissan&type=273&cartype=2 og finner ingen ekspansjonstank. Heller ikke noe rørsystem som transporterer kjølevæske i forb med klima. Kan tyde på at e-NV200 ikke har vannbårent system likevel.

Det er en radiator m/rørsystem her: http://jp-carparts.com/nissan/partlist.php?maker=nissan&type=273&cartype=2&fig=276 men ser ikke at det er forbundet med klimaanlegget, tror det er kun kjøling av motor?

I så fall er det ikke mulig å bruke TorC's mod siden den styrer vanntemperatur.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Reodor

Og da står man vel igjen med diesel varmer som varmer luft om man skal opprettholde rekkevidde om vinteren.
Vet du om disse kan integreres med eksisterende varme distribusjon eller om det er en helt frittstående varme tilførsel med egne kanaler som feks vanskelig lar seg styre mot frontrute?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Tror de som har fått montert har fått et helt frittstående system med egne rør og ventiler.

Skal man langt, så kan også kun luftvarmer redusere ladehadtigheten og temperaturen på batteriet. Så det strides litt hvor langt man sparer vinterdtid, dersom man må hurtiglade én eller flere ganger.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Ikke relatert til verken varmepumpe eller dieselvarmer, men har god erfaring med å resirkulere luft i Leaf, burdte fungere på e-NV200 også. Koster mye mindre energi å varme opp allerede oppvarmet luft, halverer nødvendig varmeeffekt på Leaf ihvertfall.

Utfordringen er dugg. På Leaf løser jeg det ved å forvarme og bruke defrost på frontruta hele turen, samt holde bilen fuktfri ved å fylle sokker med kattesand som plasseres rundt i bilen. I tillegg: ublandet zalo poleres inn fra innsiden og holder vinduene duggfrie.

Bonus: man slipper irriterende lukt fra den illeluktende dieselkjerra foran i køa. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Reodor

Sitat fra: Ebe på søndag 06. mai 2018, klokken 21:07
Tror de som har fått montert har fått et helt frittstående system med egne rør og ventiler.

Skal man langt, så kan også kun luftvarmer redusere ladehadtigheten og temperaturen på batteriet. Så det strides litt hvor langt man sparer vinterdtid, dersom man må hurtiglade én eller flere ganger.

Det var dårlig nytt og vanskelig for meg og forstå.
Jeg har forstått det slik at 40 kWh e-nv200 vil produserer mye varme i batteriet pga høy indre motstand samt at det har aktiv temperatur regulering både i form av varme og kjøling.
Videre har jeg fått inntrykk av at denne temperatur reguleringen ikke bruker returluft fra kupé men mer direkte varme i batteriet samt en avgrening fra bilens ac for kjøling.

Jeg mistror deg på ingen måte, men har du noe eksempel som kan belyse det nermere slik at det kan settes inn i en sammenheng?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Ebe

Bare fortalte erfaringer fra folk her på forumet, høyst ubekreftede. Noen rapporterer om c 20% lengre rekkevidde med luftvarmer også.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Reodor

Takker.
Da antar jeg at dette er erfaringer fra Leaf 24 som har skal ha mindre indre motstand i batteriet og følgelig lavere varmeproduksjon. Dertil kommer at den ikke har aktiv temperaturregulering og følgelig kan ankomme hurtiglader med kaldt batteri. Dersom jeg har forstått dette rett skal dette da ikke være et problem med evalia 40 kWh.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Når e-NV200 tydeligvis ikke har vannkrets så skulle jeg anta at den har noe lavere varmetap enn 1.gen Leaf, av den grunn at det ikke er slanger og rør som lekker varme? Lufta varmes direkte av PTC-element og blåses rett inn i kupé, er ikke mye tap mellom der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA