Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dieselvarmer i ENV200

Startet av EK, mandag 17. april 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

EK

Hei,
jeg har fått installert en Eberspracher webasto dieselvarmer i min env200. Da jeg la den inn til Autoteam var det et håp om å få lagt selve kannen under panseret, dette ble det dessverre ikke noe av så kannen er festet i siden i bagasjerommet.

Erfaringene så langt er at varmeren virker, rekkevidden på vinterstid øker med rundt 20%. Det er litt underlig med varme som kommer bakfra og kald luft som kommer forfra, så en bruk med litt varme fra bilens eget anlegg pluss dieselvarmeren gir bedre komfort.

Jeg bruker den bare på lengre turer og jeg har ikke fått prøvd den på veldig kalde dager.

På forrige langtur la jeg merke til at batteriet tok lang tid å lade på en hurtiglader og var like kaldt som da jeg dro så det kan virke som at batteriet varmes av bilens egen varmer, men ikke av denne.

Med dieseltanken bak så frykter jeg jo lukt, men det har ikke vært et problem. Det er en slik enveis lufting på tanken. Bruken er opp til en liter diesel per time. Jeg bruker biodiesel fra shell (60%) i påvente av en leverandør av 100% biodiesel i mitt område. Denne lukter mindre og skal brenne renere enn vanlig diesel.

Prisen for installering var 23000kr. Det siste bildet viser strømforbruk på 15kwh/100km på tur hjem fra påskefjellet i 5 grader varme, noe som er veldig bra for denne bilen.

Jeg håper en leverandør kan komme med en løsning der tanken legges i motorrommet.

EK


rolandvg99

Interessant løsning. Klarte rundt 130 km i et strekk på min testrunde med 7-seteren med 20 grader i kupe og 2°C ute. Da var forbruket på varmeapparatet forsvinnende lavt, men batteritemp var dønn stabil midt på treet fra start til hurtiglading. Ved bruk av dieselvarmer mistenker jeg at vinninga går opp i spinninga på langtur med mange hurtigladinger. Dvs batteriet bruker lang tid på å nå driftstemperatur, men jeg er langt fra i veddemodus vedrørende den saken. :)
"I like soul with a capital S"

EK

Takk for kommentar. Tror starttemperaturen på batteriet har mest å si. Varmeapparatet skal ikke varme batteriet direkte med mindre det er veldig kaldt, i følge denne gjennomgangen: https://transportevolved.com/2014/06/12/nissan-e-nv200-show-change-policy-battery-heating-cooling/

På den annen side er min erfaring at batteriet varmes når varme over fjernkontroll skrues på (setevarmer, rattvarmer og resirkulering av luft). Dette tyder på at det å resirkulere varm luft fører til at batteriet varmes fortere.

Det ville jo vært fint å kunne styrt dette litt mere selv slik at en kan starte bilen på kalde dager med varmt batteri.

sven erik

Sitat fra: EK på onsdag 19. april 2017, klokken 22:25
Takk for kommentar. Tror starttemperaturen på batteriet har mest å si. Varmeapparatet skal ikke varme batteriet direkte med mindre det er veldig kaldt, i følge denne gjennomgangen: https://transportevolved.com/2014/06/12/nissan-e-nv200-show-change-policy-battery-heating-cooling/

På den annen side er min erfaring at batteriet varmes når varme over fjernkontroll skrues på (setevarmer, rattvarmer og resirkulering av luft). Dette tyder på at det å resirkulere varm luft fører til at batteriet varmes fortere.

Det ville jo vært fint å kunne styrt dette litt mere selv slik at en kan starte bilen på kalde dager med varmt batteri.

så du slet med å få varmen bare bak fra men legg da kanaler så du får varmen frammover og så en kan få litt her og der  er  meget enkelt

Ebe

Drar opp igjen denne tråden, da den også kan være aktuell med den nye modellen.

Har du gjort deg noen flere erfaringer med varmeren?

Det jeg tenker er at eNV200 har aktiv varming av batteriet. På den måten bør vel bilens varmeapparat stå minst litt på, får å få varme ned i batteriet. Det er jo kjent at et kaldt batteri er mindre effektivt enn et lunkent batteri?

Er det noen som vet hvordan batterivarmeren og varmesystemet til e-NV200 egentlig fungerer?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Reodor

Har ingen detaljert info om varmesystemet men når jeg leser omtale av systemet fra før batterioppgradering ser det ut som om det er en varmeveksler i batterikassen som brukes til både varming og kjøling. Varmeveksleren er koblet på samme krets som bilens varme apparat og AC. Ser man bort fra batterikjøling skulle man da tro at man kan koble en dieselvarmer inn på varmekretsen før det elektriske elementet og slik få varme til kupeen fra bilens orginale system samt at denne også kunne varme batteriet.

..men så var det dette med kjøling.

Spurte forhandler av Eberspächers om deres Hydronic varmer kunne monteres inn og hvorvidt batterikjøling ble håndert men fikk til svar at de normalt monterte luftvarmere i denne bilen..

Ville tro det kunne funke å montere vannvarmer dersom man kan følge med på batteri temperatur og slå av varmeren dersom det er behov for kjøling?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Ebe

Montere et alternativt spjeld ned mot batterikassen da, varme opp med varmluft fra luftvarmeren  :D ;)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Reodor

#8
..med litt flaks er det er det så enkelt som at varmekretsen går AC->Varmeelement->register for kupevarme->batterikasse->AC.

Da vil man ha kjølemedie på noe i nærheten av kupe temp som går til batterikasse og dette er kanskje bra nok til å hindre ekstreme temperaturer i batteriet?

Isåfall kunne man satt vannvarmer rett før varmeelementet..

..men som Ebe etterspør; det være fint å vite hvordan det faktisk fungerer.

https://insideevs.com/heres-nissan-employs-active-air-cooling-e-nv200-battery-pack/
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA