Er det greit å dra ut kontakten til andre Teslaer?

Startet av N00b, tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 10:08
Nå viser det seg jo at det ikke går an å bestille ladeplass i forkant, noe som gjør at saken stiller seg litt annerledes.
Dette handler bare om vilje.

https://www.gardermoenparkering.no/bestill-parkering/2018-05-11-1100/2018-05-17-1300

"JA, vi har ledig parkering i angitt periode (11/05/2018 - 17/05/2018)

Oppsummering
El-bil ute /ladeplass
Sum: kr. 490"

Orbit

...men denne helgen er det fullt, så det gjelder tydeligvis å være ute i god tid. Så selv GP må bygge ut med mer lading før 1/7 (regner med at de har mer enn 1500 plasser totalt, og at 88 ladeplasser derfor ikke oppfyller 6%-kravet om "godt nok").
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 04. mai 2018, klokken 10:24
...men denne helgen er det fullt, så det gjelder tydeligvis å være ute i god tid. Så selv GP må bygge ut med mer lading før 1/7 (regner med at de har mer enn 1500 plasser totalt, og at 88 ladeplasser derfor ikke oppfyller 6%-kravet om "godt nok").

Ja, det har begynt å bli fullt der også. Jeg har aldri hatt problemer med å reservere ladeplass, men det er fordi jeg alltid reserverer den etter at flyturen er booket. Noe som som regel skjer 4-8 måneder før jeg reiser. Så dette er nok bare et problem for de som er ute i siste liten, foreløpig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

GeirHM

Jeg anbefaler å sjekke tilbake på GP flere ganger før avreise om alt er opptatt. Sist fikk jeg plutselig en ledig plass bare en time før jeg måtte til flyplassen.

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 03. mai 2018, klokken 13:26Her er ikke spørsmålet om tilgangen, men at vedkommende ikke gidder å betale for å stå på P10 og bestille ladeplass i forkant, og heller velger å trekke ut en som faktisk har vært heldig og funnet en ledig ladeplass på P6.

Nå viser det seg jo at det ikke går an å bestille ladeplass i forkant, noe som gjør at saken stiller seg litt annerledes. Hadde man faktisk bestilt og betalt for, og dermed fått garantert ladeplass ved forhåndsbesilling, så er det helt klart at man hadde hatt rett til å beholde ladingen hele veien. Men det går ikke engang å bestille i forkant og planlegge det hele, så det er bare ren flaks som avgjør om man får ladet eller ikke.

Som sagt, meget problematisk.

Så ille problematisk er det ikke. Om man ikke ønsker å forhåndsbestille hos f.eks GP og heller sjanser på å finne en plass hos Avinor får man heller ta den turen innom hurtigladeren på veien hjem om det er fullt der. Det er flere hurtigladere i kort avstand fra OSL.

emurof

Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 10:12
Nå viser det seg jo at det ikke går an å bestille ladeplass i forkant, noe som gjør at saken stiller seg litt annerledes.
Dette handler bare om vilje.

https://www.gardermoenparkering.no/bestill-parkering/2018-05-11-1100/2018-05-17-1300

"JA, vi har ledig parkering i angitt periode (11/05/2018 - 17/05/2018)

Oppsummering
El-bil ute /ladeplass
Sum: kr. 490"

Nå snakker du om et annet parkerinsselskap enn det som opprinnelig ble diskutert.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 11:54
Nå snakker du om et annet parkerinsselskap enn det som opprinnelig ble diskutert.

Det er riktig at det er et annet selskap, men det er fremdeles samme flyplassen og det er et alternativ til OnePark/Avinor sine anlegg - med mulighet for å reservere ladeplass.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

El-boy

Løsningen på problemet er nok å innføre betalingsordning pr. time.
Tror ikke mange er interessert i å stå tilkoblet da etter bilen er full-ladet ;D
Skulle hatt en teknisk løsning som "spytter ut" ladekontakten når bilen er ferdigladet.
Alternativt ha en lade-kontakt pr. parkeringsplass, det er jo den beste løsningen.

i05L0

Sitat fra: El-boy på fredag 04. mai 2018, klokken 21:52
Løsningen på problemet er nok å innføre betalingsordning pr. time.
Tror ikke mange er interessert i å stå tilkoblet da etter bilen er full-ladet ;D
Skulle hatt en teknisk løsning som "spytter ut" ladekontakten når bilen er ferdigladet.
Alternativt ha en lade-kontakt pr. parkeringsplass, det er jo den beste løsningen.

Løsningen på sikt er induksjonslading på alle plasser og betaling pr. kWt, fjernstyrt via app.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

daktari

Sitter her med et lignende men enklere problem:
Hotell med 100vis av rom. 4 stk 10A schuko. I går opptatt av to Xer, en fulladet S og en Pajero. Fikk ladet 5 timer fra frokost...
I ettermiddag igjen alle opptatt, 2 Ser, en fulladet Ioniq og en i3 som må være fulladet nå. En ny Leaf hadde ære nok til å flytte når den var full.
Ingen liste i resepsjonen, ingen krav om å flytte bilen når man har nok etc..
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Litt flåsete svar kanskje, men book rom på et hotell som tar elbiler seriøst i stedet? Enten ved å tillate reservasjon av ladepunkt eller som har nok ladepunkter.. money talks.

Counterpointer

Sitat fra: gr på fredag 11. mai 2018, klokken 22:39
Litt flåsete svar kanskje, men book rom på et hotell som tar elbiler seriøst i stedet? Enten ved å tillate reservasjon av ladepunkt eller som har nok ladepunkter.. money talks.
Ganske flåsete faktisk. På Hamar under elitecupen i fotball som er der, bodde vi på Scandic (to shukokontakter). Når det er cup er det nærmest umulig å få hotellrom der så du må ta det du får.
Fra fredag til søndag sto samme røde Tesla og ladet på den ene kontakten, sikkert på 5A.....
Var ingen krise siden det er hurtiglader på Hamar som jeg kunne bruke, men egoismen til noen er stor. Leafene og trillingen som byttet på den andre kontakten flyttet seg når de var ferdige.

Thor2014

Dersom kontakten er på et hotell er sannsynligvis eieren i nærheten. Da går det an å sende en melding å spørre. På en flyplass er det litt vanskeligere.

geear

Knut Aulie, nå er det vel ikke fotballcup og fulle hoteller året rundt akkurat. Fortsatt er det money talks. Mister de kunder jevnt over så merkes det etterhvert. Meld tilbake på kundetilbakemeldinger etter oppholdet og så videre, i stedet for å skylde på de som lader.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. mai 2018, klokken 23:03
Fra fredag til søndag sto samme røde Tesla og ladet på den ene kontakten, sikkert på 5A.....

Tja, om det var en 10A og bilen var en X100D med tomt batteri tar det faktisk ganske nøyaktig to døgn å lade opp igjen ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA