Er det greit å dra ut kontakten til andre Teslaer?

Startet av N00b, tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: N00b på onsdag 02. mai 2018, klokken 08:33
Å oppta et fellesgode du ikke trenger nå, men engang senere. Det ække greit i min verden.

Du har hverken betalt mer eller mindre enn nestemann for plassen (med mindre du har rabatt kode), ingen er garantert ladeplass og plassene med tilgang til samme 6 punktene er 12-15 biler.  Du kan med rett hevde Avinor har lagt opp til at vi skal dele på godene med måten stolpene er plassert.

All den tid det ikke er Jessheim Kommune eller andre offentlige instanser som har satt disse opp, er dette ikke et fellesgode. Det er ikke brukt skattepenger på dette, minner om at Avinor (som eier OSL) er et AS. Driften på P10 og de andre P'ene med tall foran gjøres av OnePark.

Hvor mye noen andre har betalt er revnende likegyldig, lading er en tjeneste som er inkludert i prisen på p-plassen. Så lenge du benytter deg av en betalt tjeneste som er innenfor avtalen med tilbyder, har du absolutt ingen rett til å leke ladepoliti. Så vidt jeg vet har ikke OnePark eller Avinor gitt deg den retten, det må du bare forholde deg til.

Minner nok en gang om at det er alternativer dersom du er avhengig av lading. Å plugge ut andres biler som du mener ikke trenger strøm er ikke et av dem.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:32
På korttidsparkering står det vel neppe mange ferdigladede biler...

På korttid tror jeg heller ikke det er noen ladekontakter i det hele tatt.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

geear

Sitat fra: OlaM på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:37
Sitat fra: gr på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:57
Helt vanlig med 4-ukers skift for alle som jobber i "oljå" i utlandet, enten på rigg eller verft, og da er man ofte borte 30 dager med reise. Det er ikke optimalt å la bilen stå fulladet hele perioden, og hadde det vært min så hadde jeg latt den stå på 50-60% og startet lading via app før jeg gikk på flyet i gokk-i-vold.

Hvis du skal være borte lenge så kan du jo bare parkere den med høy SOC. Den lader seg jo ut ned til tryggere nivåer på noen uker, det tar den ikke mye skade av.
Ja, og om man trenger strømmen før man skal kjøre avgårde så kan det jo være kjekt at det faktisk virker når man prøver å starte lading fra app på andre siden av kloden.

DagfinnN

Sitat fra: gr på onsdag 02. mai 2018, klokken 15:22
Sitat fra: OlaM på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:37

Hvis du skal være borte lenge så kan du jo bare parkere den med høy SOC. Den lader seg jo ut ned til tryggere nivåer på noen uker, det tar den ikke mye skade av.
Ja, og om man trenger strømmen før man skal kjøre avgårde så kan det jo være kjekt at det faktisk virker når man prøver å starte lading fra app på andre siden av kloden.
Dette løser man greit ved å sette lading til 70%. Da vil den lade seg til 70, så etter en stund når den har kommet langt nok ned, går den opp igjen til 70%. Trenger man mye når man kommer til bilen, så logg inn med app og sett limit til 90 eller 100%
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 02. mai 2018, klokken 15:59
Sitat fra: gr på onsdag 02. mai 2018, klokken 15:22
Ja, og om man trenger strømmen før man skal kjøre avgårde så kan det jo være kjekt at det faktisk virker når man prøver å starte lading fra app på andre siden av kloden.
Dette løser man greit ved å sette lading til 70%. Da vil den lade seg til 70, så etter en stund når den har kommet langt nok ned, går den opp igjen til 70%. Trenger man mye når man kommer til bilen, så logg inn med app og sett limit til 90 eller 100%

Akkurat det siste der blir litt tuklete hvis noen har dratt ut kontakten... ;)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

ludwig_holberg

#65
Dette argumentet kan du jo også bruke for å ta deg goooooood tid i midtgangen ved boarding på et Norwegian eller SAS-fly med å sortere dokumentmappa, brette skjorter fint i hattehyllen, og å dandere tre tax-freeposer tildels i hattehyllen, og tildels i setelommen. Norwegian og SAS er jo tross alt AS, og du som har betalt for flybilletten, har full rett til å stå i midtgangen så lenge du for å ha en komfortabel flyreise har behov for.  :D Det må jo de 130 andre som står i kø bak og venter på at du skal sette deg ned på rad 3 være innforstått med.

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 02. mai 2018, klokken 15:12
All den tid det ikke er Jessheim Kommune eller andre offentlige instanser som har satt disse opp, er dette ikke et fellesgode. Det er ikke brukt skattepenger på dette, minner om at Avinor (som eier OSL) er et AS. Driften på P10 og de andre P'ene med tall foran gjøres av OnePark.

jkirkebo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 02. mai 2018, klokken 15:15
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:32
På korttidsparkering står det vel neppe mange ferdigladede biler...

På korttid tror jeg heller ikke det er noen ladekontakter i det hele tatt.

Burde vært et par-tre hurtigladere der.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

N00b

Avinor er et AS, et AS som eies av Staten 100% og er opprettet for å drifte flyplasser over det ganske land.

Å dra dette inn i debatten er i beste fall en avsporing Rolf Gjerdsjø

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:10
Dette argumentet kan du jo også bruke for å ta deg goooooood tid i midtgangen ved boarding på et Norwegian eller SAS-fly med å sortere dokumentmappa, brette skjorter fint i hattehyllen, og å dandere tre tax-freeposer tildels i hattehyllen, og tildels i setelommen. Norwegian og SAS er jo tross alt AS, og du som har betalt for flybilletten, har full rett til å stå i midtgangen så lenge du for å ha en komfortabel flyreise har behov for.  :D Det må jo de 130 andre som står i kø bak og venter på at du skal sette deg ned på rad 3 være innforstått med.

Sammenlikningen bommer fullstendig, og er irrelevant. Skal du sammenlikne med en flytur, så er det at du tar i bruk bordet til sidemannen til kaffen din fordi «han har brukt det så lenge selv» allikevel. Du forsinker ikke 150 andre fordi du har parkert i henhold til avtalen med parkeringsselskapet.

Har ennå ikke sett noen gode argumenter for å la enkelte eiere som ikke har planlagt godt nok eller er for gniene til å stå i de P-husene med nok ladeplasser leke ladepoliti. Og jeg er rimelig trygg på at verken Avinor eller Onepark setter pris på den typen oppførsel heller.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: N00b på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:09
Avinor er et AS, et AS som eies av Staten 100% og er opprettet for å drifte flyplasser over det ganske land.

Å dra dette inn i debatten er i beste fall en avsporing Rolf Gjerdsjø

Det var du som dro inn Avinor da du kalte det et felles gode. Jeg antar at du vet at et AS drives på kommersielt grunnlag, samme hvem som er eieren. Det er de og Onepark som har gjort vurderingen på hvordan parkeringsopplegget er laget, og har ennå ikke sett noen av dem utnevne deg til ladepoliti. Andres bil er andres eiendom, ferdig snakka. Du har absolutt ingen rett what so ever til å røre den eller koble den fra - liker du ikke det, får du ta det opp med Avinor i stedet for å operere på egen hånd.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:24
Burde vært et par-tre hurtigladere der.

Det kunne nok vært nyttig. Eneste løsningen per i dag er å kjøre inn i p-huset og stå på vanlige ladeplasser der. I P10 er prisen på korttid den samme som ute på den vanlige korttidsplassen, men det er jo ikke akkurat hurtiglading.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

automat

Å dele strømuttak funket i 2011, da alle var entusiaster, hurtiglading ikke eksisterte og elbilene het Think og Buddy. Slik er det ikke lenger.

Man kan ikke regne med at «hvermannsen» klarer å vurdere en annen elbilist sitt behov, eller når bilen er ferdigladet. Dette skaper flere konflikter enn det løser. Glem kontaktdeling. Dette er historie.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

N00b

#72
Slettet

Forum admin

N00b

Og nei Rolf Gjerdsjø, du tar feil når det gjelder Avinor og kommersiell drift på kommersielle vilkår. Hva vet du om dette egentlig??  Det er hverken grunnen bak eller måten den butikken er lagt opp på. Du vaser tull og uttaler deg om ting du ikke vet noe om.

Det som derimot er uomtvistet i denne saken er at Avinor har lag til rette for at en haug EL biler, inntil 2.5x antall biler i forhold til  ladepunkter, kan dele på den begrensede ladeinfrastrukturen som er på P6.


alda

#74

Jag är väldig enig med Rolf G, och som tur är gäller det majoriteten av Tesla-ägare...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA