VW investerer 15 milliarder Euro og oppretter nytt elbilmerke i Kina

Startet av cyber, tir 24. apr 2018, kl. 20:13

« forrige - neste »

Motorwatt

Det er to faser. Prøveproduksjon og volumproduksjon. De bør ikke blandes. Prøveproduksjon i januar-februar 2019. Volumproduksjon fra november 2019. Er det det du mener? Men enig i at dette krever finansiell styrke og skikkelig infrastruktur Noen som ikke har dette, vil kanskje hoppe rett på produksjon, og overlate problemene til kundene. Enten i form av urealistiske leveransetider, eller dårlig kvalitet.

bno

Sitat fra: Amoss på fre 27. apr 2018, kl. 22:42
Sitat fra: Motorwatt på fre 27. apr 2018, kl. 22:13
Du finner svar kanskje svar på noen av dine spørsmål i dette intervjuet med Diess, og tror man kan regne med at dette er offisielle uttalelser da de kommer fra sjefen.

Offisielt er det nok, men nei, som du hadde sett dersom du selv hadde lest hva du siterte - og satt det opp i mot hva jeg har skrevet her - så svarte dette ikke på noe av det jeg har satt spørsmålstegn ved. Dette er mer eller mindre det samme gamle svada svaret man får fra sjefen for VW uansett hva sjefen for VW for tiden heter. Kanskje det er noe sant i det denne gangen? Hvem vet? Men noe nytt eller noe håndfast var det ikke...

Kan ikke være mer enig. Hvorfor være så imot EU utslippskrav og motarbeide EU innføring av null utslippsvision samt bidratt til at EU ikke har krav om nullutslippsandel av produksjonen og drive alvorlig lobbing (med god hjelp fra Merkel) overfor Kina sin nullutslipps plan om det ikke var for å kunne fortsette med møkkaspredningen sin både både ut kjeften og på bilene de produserer. Nei dette står ikke til troende. De snakker fremdeles med to tunger den gjengen.

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. apr 2018, kl. 00:23
Enten i form av urealistiske leveransetider, eller dårlig kvalitet.
Kvaliteten på hva man selger har neppe med annet enn kvalitetskontrollen på produksjonen å gjøre. Urealistiske leveringstider har vi sett også etter lange perioder med prøveproduksjon. Så det har nok mer å gjøre med hvor på S-kurven man sier at man "starter opp", og begynner leveringene til kundene.
Model S 85D

cyber

Sitat fra: bno på lør 28. apr 2018, kl. 07:05
Sitat fra: Amoss på fre 27. apr 2018, kl. 22:42
Sitat fra: Motorwatt på fre 27. apr 2018, kl. 22:13
Du finner svar kanskje svar på noen av dine spørsmål i dette intervjuet med Diess, og tror man kan regne med at dette er offisielle uttalelser da de kommer fra sjefen.

Offisielt er det nok, men nei, som du hadde sett dersom du selv hadde lest hva du siterte - og satt det opp i mot hva jeg har skrevet her - så svarte dette ikke på noe av det jeg har satt spørsmålstegn ved. Dette er mer eller mindre det samme gamle svada svaret man får fra sjefen for VW uansett hva sjefen for VW for tiden heter. Kanskje det er noe sant i det denne gangen? Hvem vet? Men noe nytt eller noe håndfast var det ikke...

Kan ikke være mer enig. Hvorfor være så imot EU utslippskrav og motarbeide EU innføring av null utslippsvision samt bidratt til at EU ikke har krav om nullutslippsandel av produksjonen og drive alvorlig lobbing (med god hjelp fra Merkel) overfor Kina sin nullutslipps plan om det ikke var for å kunne fortsette med møkkaspredningen sin både både ut kjeften og på bilene de produserer. Nei dette står ikke til troende. De snakker fremdeles med to tunger den gjengen.
Man skulle tro at de som har kjøpt Opel Ampera innså hvilke problemer som oppstår ved å produsere ulønnsomme produkter.
Og hvilken industribedrift vil applaudere et lovverk som undergraver egen virksomhet ?

cyber

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. apr 2018, kl. 00:23
overlate problemene til kundene. Enten i form av urealistiske leveransetider, eller dårlig kvalitet.
En insinuering ?  :o

Motorwatt

Sitat fra: Amoss på lør 28. apr 2018, kl. 10:23
Kvaliteten på hva man selger har neppe med annet enn kvalitetskontrollen på produksjonen å gjøre.

Nettopp!

Eksempel på kvalitetskontroll finner du her. Det betenkelige er at VW Werke i Zwickau er den tidligere Trabant-fabrikken:  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

Mr Oizo

De fleste produsenter tar kvalitetskontroll svært seriøst. Se alle apparater og ressurser som legges i å justere alt riktig, det er klart man sparer penger på slurvete kvalitetskontroll.

https://www.youtube.com/watch?v=cSr1oc2MvrE

Amoss

Må si jeg finner det litt påfallende at dere henger dere så kraftig opp i kvalitetskontrollen her. Nå har ikke jeg hatt noen bil fra VW på svært mange år, men har de etterhvert blitt kjent for å levere dårlig kvalitet siden dere er så opptatte av det i denne tråden om VW's kommende elbil-satsing?
Model S 85D

Motorwatt

Da må jeg be deg lese en gang til. Det som ble påpekt av meg var at et resultat av å starte volumproduksjon uten en nitidig prøveproduksjon, kan medføre dårligere kvalitet og urealistiske leveransetider. Og at man ikke kan isolere kvalitetskontroll fra selve produksjonen. Jeg vet ikke i hvilken grad VW er dårlige eller bedre enn gjennomsnittet når det gjelder kvalitet, og det var heller ikke tema. Men med dine mange negative innlegg i dette forumet om VAG/VW, forstår jeg problemet med å se det hele litt mere objektivt. 

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. apr 2018, kl. 14:00
Da må jeg be deg lese en gang til. Det som ble påpekt av meg var at et resultat av å starte volumproduksjon uten en nitidig prøveproduksjon, kan medføre dårligere kvalitet og urealistiske leveransetider.

Joda, jeg har sett hva du skrev og jeg har ingen innsigelser mot din konklusjon her. Men likevel fortsetter både du og Mr Oizo å henge dere opp i noe vi alt er enige om, derfor stusser jeg. Siden tråden dreier seg om VWs evnt. satsning og fremtidige elbiler så må jeg bare trekke den konklusjonen av dette at dere ser for dere store problemer med kvaliteten på VW's fremtidige elbiler og at de vil ha store problemer med leveransetidene.  Selv ville jeg ikke forventet kvalitetsproblemer fra dem, men leveringstidene vil jo nødvendigvis ha en sammenheng med hvor høye produksjonsvolumer de legger opp til fra starten, og hvor godt dette matcher etterspørselen.

Vi ser jo f.eks. at nye Leaf alt har ett halvt års leveringstid her i Norge - på tross av at svært mange "garanterte" at "Nissan vil klare å levere så man slipper lange ventelister" før denne ble sluppet til markedet. Ser nok ikke bort i fra at vi nok vil se tilsvarende når VW begynner å levere I.D. her til lands, forutsatt at de rekker det mens incentivene fortsatt gjelder. Men altså, det kommer jo også ann på hvilke volumer de legger opp til.

Så det ble nevnt "over 100.000 i året" i en tidligere post, men den nevnte ikke i hvilket år de forventet å nå dette nivået, eller om det var snakk om èn bilmodell eller en kombinasjon av alle elbil-modellene. Er det det siste så er jeg redd vi kommer til å se noe ala Ampera-e tilstander...
Model S 85D

Motorwatt

Du er selvsagt berettiget til å trekke dine egne konklusjoner. Om de er gale eller riktige er det opp til hver enkelt å vurdere. Heldigvis...

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. apr 2018, kl. 14:28
Du er selvsagt berettiget til å trekke dine egne konklusjoner. Om de er gale eller riktige er det opp til hver enkelt å vurdere. Heldigvis...

Korrekt. Men hva er alternativet til den konklusjonen?  Ser i alle fall ingen annen mulig on-topic konklusjon, men lytter gjerne dersom noen kan vise meg hva jeg ikke ser.
Model S 85D

Motorwatt

En gyldig deduktiv slutning med gale premisser, eller brudd på logikkens lover gir en usann, eller ugyldig, konklusjon.  :D

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. apr 2018, kl. 14:40
En gyldig deduktiv slutning med gale premisser, eller brudd på logikkens lover gir en usann, eller ugyldig, konklusjon.  :D

Helt korrekt, men ser at du ikke er ute etter å opplyse om noen alternative premisser eller påpeke noe logisk feil ved min konklusjon. Så da må jeg trekke en ny konklusjon om at dersom min første konklusjon var feil, så er alternativet for flaut til å innrømme åpent.
Model S 85D

Motorwatt

Slik jeg forstår din konklusjon, så er den: "Tror det ikke før jeg får se det". Slike konklusjoner trakk jeg allerede i 5-års alderen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA