Levering i juli 2018 (estimert)

Startet av GeirHM, ons 18. apr 2018, kl. 14:54

« forrige - neste »

Stig-Arne

Da har det i det minste kommet opp forventet leveringstid på min under "My tesla", sent juni/juli står det nå. Har ferie slutten av Juli, så har håp om å få bil til ferieturen med vogna
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

mentol87

Sitat fra: Stig-Arne på ons 09. mai 2018, kl. 11:46
Da har det i det minste kommet opp forventet leveringstid på min under "My tesla", sent juni/juli står det nå.

Kom opp det samme hos meg nå. Bekreftet bestilling 13 april. I produksjon 3 mai. Forventet leveringstid dukket opp i dag 9 mai. Dette tolker jeg som positivt, antar det betyr at de er tildelt et skip de skal seile med.

- JE

Stig-Arne

Sitat fra: mentol87 på ons 09. mai 2018, kl. 15:58
Sitat fra: Stig-Arne på ons 09. mai 2018, kl. 11:46
Da har det i det minste kommet opp forventet leveringstid på min under "My tesla", sent juni/juli står det nå.

Kom opp det samme hos meg nå. Bekreftet bestilling 13 april. I produksjon 3 mai. Forventet leveringstid dukket opp i dag 9 mai. Dette tolker jeg som positivt, antar det betyr at de er tildelt et skip de skal seile med.

- JE
Ja fikk beskjed fra delivery om at bilen var ferdig produsert igår. De regnet 7-10 uker transport, alt etter når neste båt går.
Tesla Model Y LR 2022

mentol87

Stig-Arne: er mytesla også oppdatert med at bil er ferdig produsert hos deg?

Stig-Arne

Sitat fra: mentol87 på ons 09. mai 2018, kl. 16:10

Nei. At den er ferdig produsert fikk jeg vite hos Delivery
Tesla Model Y LR 2022

GeirHM

Sitat fra: Stig-Arne på ons 09. mai 2018, kl. 16:12

Ringte du eller fikk du svar på epost?

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på ons 09. mai 2018, kl. 16:19
Sitat fra: Stig-Arne på ons 09. mai 2018, kl. 16:12

Ringte du eller fikk du svar på epost?

Fikk svar på epost. Sendte de mail igår, og fikk svar idag. Så grei responstid
Tesla Model Y LR 2022

GeirHM

Stig-Arne, det kan jo bety at de sikter seg inn mot levering FØR kvartalsslutt. Det var jo det selger sa til meg før noen dager siden. Jeg har sendt epost. Så får vi se. Skulle jeg kanskje ha skrevet den på utenlandsk mon tro?

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på ons 09. mai 2018, kl. 17:23
Stig-Arne, det kan jo bety at de sikter seg inn mot levering FØR kvartalsslutt. Det var jo det selger sa til meg før noen dager siden. Jeg har sendt epost. Så får vi se. Skulle jeg kanskje ha skrevet den på utenlandsk mon tro?

Nå er jo kvartalslutt, slutten av Juni. Jeg fikk beskjed om 7 til 10 uker transport, kommer litt ann på hvor mange ganger den må omlastes osv. Så er man heldig, så er den her i slutten av Juni. Men ser lyst ut for å få den før ferien iallefall :)
Tesla Model Y LR 2022

Tin

Sitat fra: emurof på ons 09. mai 2018, kl. 10:42
Sitat fra: Tin på man 07. mai 2018, kl. 22:11
Kjøpte en inventory for 3 uker siden. Bilen er i Norge og skulle vært klar for utlevering i løpet av 2 uker.. Ikke hørt noe, og å få tak i delivery på tlf er bare å glemme.. Hehe, alt er som vanlig. Bilen er konge, men service og delivery er bare kok..

Har du ikke direktenummer eller e-post til en salgsrepresentant?

Det har jeg, men salg vet ikke noe mer de... de ser bare hvor bilen står... Får vel sikkert ikke bilen før langt ut i Juni.

dypen

Sitat fra: dypen på fre 27. apr 2018, kl. 10:34
X 75D AP FSD 20" Slipstream piggfri utlev Brumunddal Bestilt 23.03.2018 låst 30.03.2018 VIN og det står "i produksjon" Est levering sen juni :)

Ny status på MyTesla: Beregnet leveringstid: Sent i juni - July
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

GeirHM

Juhu! Nå går det som på skinner, bokstavelig talt. Aktiv bruk av refresh ga resultater.

MyTesla er endret til: "Din Tesla har blitt bygget og er i transitt fra Fremont-fabrikken vår til havnen i USA." Og som om det ikke var nok så har jeg blitt utrustet med en skriftlig avtale om overlevering "Beregnet leveringstid: June - Early July."

Det betyr at perioden fra mottatt VIN til avsluttet produksjon er 21 dager og at Tesla selv estimerer at fra låst bestilling til overlevert bil vil det ta to og en halv måned (75 dager).

På regnearket har jeg et skjebnefellesskap med en fra Nederland. Våre bestillinger ble låst samtidig. Og vedkommende skrev allerede inn fra starten at bilen var bestemt ankommet NL den 22 juni i Groningen. Det kan jo gjøre det mulig å tro at bilen vår kommer hit tidlig i juli.

Og at vi unngår slike skrekkhistorier som den i en annen tråd om bil som er ankommet Drammen men som trenger tre uker fra havna og bort til lokalet i Sentrum for overlevering.

Juhu igjen!

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på fre 11. mai 2018, kl. 06:44
Juhu! Nå går det som på skinner, bokstavelig talt. Aktiv bruk av refresh ga resultater.

MyTesla er endret til: "Din Tesla har blitt bygget og er i transitt fra Fremont-fabrikken vår til havnen i USA." Og som om det ikke var nok så har jeg blitt utrustet med en skriftlig avtale om overlevering "Beregnet leveringstid: June - Early July."

Det betyr at perioden fra mottatt VIN til avsluttet produksjon er 21 dager og at Tesla selv estimerer at fra låst bestilling til overlevert bil vil det ta to og en halv måned (75 dager).

På regnearket har jeg et skjebnefellesskap med en fra Nederland. Våre bestillinger ble låst samtidig. Og vedkommende skrev allerede inn fra starten at bilen var bestemt ankommet NL den 22 juni i Groningen. Det kan jo gjøre det mulig å tro at bilen vår kommer hit tidlig i juli.

Og at vi unngår slike skrekkhistorier som den i en annen tråd om bil som er ankommet Drammen men som trenger tre uker fra havna og bort til lokalet i Sentrum for overlevering.

Juhu igjen!
Samme her. Hadde 27 dager i  produksjon. Noe annet enn de over 50 som mange andre har rapportert. Har ett søskenbarn som bestilte i slutten av februar, bilen hans ble ferdig for 2 uker siden. Så sånn ventetid messig så tror jeg vi bestilte i siste liten.

Men kommer alle biler til Drammen for så å transporteres videre derifra? Min skal til Tromsø, mon tro om den går på tog oppover.
Tesla Model Y LR 2022

GeirHM

Det var jo en flaskehals som førte til mange forsinkede overleveringer rundt årsskiftet. Det er lett å tenke seg at det skyldes trusselen om nye norske avgifter som aldri kom. Tilbudet om den utrolig gunstige renta i fjor høst bidro også til denne flaskehalsen som nok altså mest handlet om at Teslas organisasjon i Norge ikke var stor nok til å håndtere alle bilene på vei hit. I tillegg kan det jo ha dukket opp uforutsette tekniske problemer i produksjonen. Svært mange X'er levert i dette tidsrommet har jo hatt problemer med duevingdørene.

Etter årsskiftet har det jo også vært problemer. Og mange her rapporterer om biler som det tar evigheter å motta, enda flere av dem er såkalte inventory, eller det som vi på godt norsk ville kalle hyllevare. Flere rapporterer om biler femti dager i produksjon, andre om biler som befinner seg i landet men som likevel ikke blir utlevert. Hvorfor er det slik, og vil det vedvare?

Noe av problemene skyldes forhold i USA, jeg gjetter på at problemene med å skru opp produksjonen av Model 3 også har hatt konsekvenser for produksjonen av S og X. Når det nå går raskere skyldes nok det at de har funnet ut av det med 3'ern. Derfor ser det nesten ut til at vi med seinere bestilte biler tar igjen de som ble bestilt tidligere i vinter.

Det som bekymrer meg nå er Teslas organisasjon i Norge. Historien om de tre ukene på kaia i Drammen inngår i en større fortelling hvor fortvilte bileiere kjører rundt i helt nye biler med bakdører som ikke lar seg åpne, med kjøleanlegg som har tatt kvelden, og tusen andre større eller mindre feil som de ikke får hjelp til å utbedre. Folk sjekker ut muligheten for å dra utenlands for å få hjelp hos Tesla i andre land, og rykter går om service sentre som avviser kunder uten lokal forankring.

Selv har jeg solgt min fine TMS og Tesla USA har brukt kortere tid på å bygge min nye enn Tesla Norge har brukt på å overføre min gamle til sin nye eier. Noe som innebærer at jeg kan følge ny eiers bevegelser i hans bil på min app. Dette til tross for at jeg har bedt om at bilen blir overført på samme måte som ny eier.

Så Stig Arne, jeg vet ikke noe om hvordan Tesla gjør det for å få din bil nordover, men du kan jo håpe på at den går direkte fra Nederland til havna i Tromsø? Eller at Tesla Norge får orden på organisasjonen før bilene vår kommer til landet. Da kan den jo løse billett på toget.

Stig-Arne

Vel, eneste man vet så langt, er at egentlig hele greia med Tesla har gått på skinner til nå.
Så får man vente spent på fortsettelsen
Jeg har sendt mail til delivery for å høre om estimert utlevering er noe man kan stole på, da jeg er avhengig av å selge en bil før jeg kan motta den nye. Men vil jo nødig risikere å være uten bil i flere uker pga. Tesla roter det til.
Men så har jeg jo lest om de som har fått lånebil fra Tesla, frem til bilen deres var klar, om det drøyde for lenge.
Tesla Model Y LR 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA