Side3 - eGolf har bedre rekkevidde enn nye Leaf

Startet av Helge82, søn 15. apr 2018, kl. 19:47

« forrige - neste »

Limodriver

Det er rimelig å anta at bilene er kjørt på en relativt sammenlignbar måte. Imidlertid er det en del høydemeter på turen slik at det blir uriktig å sammenligne med forbruk forskjellige Leafeiere oppnår i daglig bruk.

Det som imidlertid virker å være tilfellet etter mange forskjellige artikler og tester er at "nye" Leaf ikke er like effektiv som en del konkurrenter. Årsaken er ikke veldig interessant da det antageligvis er lite vi kan gjøre for å påvirke resultatet selv. Det virker rett og slett som Nissan har sovet litt i timen og prøvd å fortsette suksessen fra 1. gen Leaf uten nødvendige forbedringer.

Jeg har kjørt 1. generasjon Leaf i 5 år. Bilen har i hovedsak fungert til mitt bruk. Samtidig er det en del som ikke har svart til forventningene - varmeappparat, rekkevidde, Carwings sov. Det har videre også vært en del småfeil med bilen som det er reklamert på, men som Nissan og Birger N. Haug gjør alt de kan for å slippe unna. Jeg vurderte sterkt å kjøpe "nye" Leaf, men konkluderte med at jeg totalt sett ikke var fornøyd nok til å kjøpe Nissan igjen. Utifrå det jeg leser på forumet og i pressen virker dette å være en riktig beslutning.

EV-FTW

Det er flere her inne som selvfølgelig forsvarer sin Leaf, noe som jo er naturlig.

Ja , det er fullt mulig å få Leaf til å gå lengre og mer økonomisk enn i testen. Med inngående kunnskap om effektiv kjøring, og sparetiltak.

Men det gjelder også eGolf.

Jeg synes testen er grei.
Bilene blir kjørt som folk flest ville kjørt dem.
Og det er ikke til å stikke under en stol at det virker som det er tatt noen snarveier med Leaf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Sitat fra: Øystein K på man 16. apr 2018, kl. 15:18
Ja , det er fullt mulig å få Leaf til å gå lengre og mer økonomisk enn i testen. Med inngående kunnskap om effektiv kjøring, og sparetiltak.

Men det gjelder også eGolf.
Nei her tar du feil. Bare skum gjennom e-Golf forumet og se hva folk faktisk oppnår i forbruk på vinter. Å oppnå et forbruk 1,43 kWh pr mil i det vær og føreforhold som videoen gir inntrykk av, er vel noe av det beste jeg har sett.

Det viktigste er ikke å «vinne» en test men å vite hva bilen er god for. Denne testen kan faktisk være dårlig for en forventningsfull e-Golf kjøper som tror han skal oppnå like lavt forbruk som i testen, for det krever inngående kunnskap om sparekjøring.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amatøren

Sitat fra: tomrh på man 16. apr 2018, kl. 21:08
Nei her tar du feil. Bare skum gjennom e-Golf forumet og se hva folk faktisk oppnår i forbruk på vinter. Å oppnå et forbruk 1,43 kWh pr mil i det vær og føreforhold som videoen gir inntrykk av, er vel noe av det beste jeg har sett.

Jeg kan skrive under på at rekkevidden er veldig begrenset på kalde vinterdager på e-Golf også.

Riktig nok nybegynner spesielt da jeg laget denne tråden. Lært meg mer om bilen etter det, men langt å gå også.

Nå skal det sies at jeg ønsker bruk av bilen med tilnærmet samme komfort og hastighet som med fossilbil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

EV-FTW

Ut fra slik de har kjørt i testen, klarer eGolf seg meget bra i forhold til Leaf.
Også flere andre tester viser at Leaf ikke liker kalde dager.
Ingen elbiler liker det, men Leaf virker å takle det dårligere.

Poenget mitt er uansett, at tester som gjennomføres uten spesielle sparetiltak, er mest realistisk opp mot hvordan folk flest kommer til å bruke bilen.

Å kjøre med eco, epdal, varme av, lyd av, under fartsgrensen osv.
For å komme lengst mulig, uten å lade, det er ikke hva folk flest ønsker.

De ønsker komfort og bekymringsløs kjøring.
Jeg elsker elbiler, men må innrømme at de enda har store svakheter i forhold til alternativene som går på fossilt drivstoff.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

MrOtto

I denne testen er nok engang Leaf på 17" hjul som i følge offisielle tall gir 6-7% kortere rekkevidde. Mens eGolf naturligvis er på 16" hjul. Leaf i de fleste tilfeller blir levert med 16" vinterhjul.

Helge82

Sitat fra: MrOtto på fre 20. apr 2018, kl. 13:38
I denne testen er nok engang Leaf på 17" hjul som i følge offisielle tall gir 6-7% kortere rekkevidde. Mens eGolf naturligvis er på 16" hjul. Leaf i de fleste tilfeller blir levert med 16" vinterhjul.

Og kortere rekkevidde er jo pga. høyere forbruk, som igjen forklarer hvorfor Leaf hadde høyere forbruk enn forventet.

snoemann

Står det også noe i testen om hvem som kjørte først?
Dersom Leaf'en kjørte først hele veien, så burde jo det også påvirke negativt.
Høres kanskje fjollete ut for mange, men jeg tror tilfeldighetene (håper jeg) i sum har gjort det slik at Leaf'en kom urettferdig dårlig ut her.

Står det noe om at de alternerte hvem som kjørte i front? Det burde de iallefall ha gjort dersom det var fuktig asfalt/snø , eller gud forby dersom bil nummer to etter Leaf'en lå for nærme.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Helge82

Sitat fra: snoemann på fre 20. apr 2018, kl. 14:29
Står det også noe i testen om hvem som kjørte først?
Dersom Leaf'en kjørte først hele veien, så burde jo det også påvirke negativt.
Høres kanskje fjollete ut for mange, men jeg tror tilfeldighetene (håper jeg) i sum har gjort det slik at Leaf'en kom urettferdig dårlig ut her.

Står det noe om at de alternerte hvem som kjørte i front? Det burde de iallefall ha gjort dersom det var fuktig asfalt/snø , eller gud forby dersom bil nummer to etter Leaf'en lå for nærme.

Hvis du ser på videoen, så ser du at det er Leafen som er først i de klippene som er med. Og når du ser fra dashboardet til Golfen, er Leafen foran.

Limodriver

Når jeg leser alle innvendingene mot denne "testen" fra Leafeiere tenker jeg mest på 80-tallshiten til Go West "King of wishful thinking".

Det er ikke sannsynlig at denne testen er gjennomført for å Kåre e-Golf som vinner.

Jeg er selv eier av 1. generasjon Leaf. En bil som forsåvidt fungerer greit og har sine positive sider. Men, det er veldig mye som ikke er løst optimalt. Det virker som enkle og litt dårlige løsninger er videreført til nye Leaf, og da ender en fort opp med at konkurrenter gjør det bedre på slike tester.

Å stille spørsmål ved resultater for å gjøre eget kjøp til en mer fornuftig handling har liten effekt. Det som fungerer er å kjøpe andre biler slik at Nissan mister markedsandel og får dårligere resultat slik at de blir nødt til p være bedre enn konkurrentene igjen. alternatvt kan en reklamere på forhold som ikke svarer til markedsføringen slik at dette må utbedres.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: MrOtto på fre 20. apr 2018, kl. 13:38
Det er da Nissan man burde rette skytset mot mhp dekkvalg; ikke testere: Hvorfor leverer egentlig Nissan 17" som standard på Tekna og N-Connecta når de burde vite at dette har negativt utslag på rekkevidde.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

MrOtto

Leste dere prisforskjellen? Enough said. Samt nesten 100l(!) større bagasjerom. Golf blir en bil nr. 2 for mange mens fler kan ha Leaf som eneste bil.

tomrh

Sitat fra: Limodriver på fre 20. apr 2018, kl. 15:47
Å stille spørsmål ved resultater for å gjøre eget kjøp til en mer fornuftig handling har liten effekt.
Har ikke tenkt å kjøpe ny Leaf og således ikke noe å forsvare, men den får ufortjent mye pepper på rekkevidde. Vi vet at elbilers forbruk er veldig sensitiv for ytre krefter som luftmotstand, rullemotstand, batteritemperatur osv. «Feil» dekk, dekktrykk og felgstørrelse kan gi store utslag, men også i høy grad kjørestil og bruk av varme. Gi meg en hvilken som helst elbilmodell og jeg skal da enkelt klare å lage både en god og en dårlig rekkeviddetest av samme bilen, bare å utstyre og kjøre den «riktig» for ønsket resultat. Det er i høyeste grad riktig å være kritisk til resultater.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

snoemann

Sitat fra: Limodriver på fre 20. apr 2018, kl. 15:47
Å stille spørsmål ved resultater for å gjøre eget kjøp til en mer fornuftig handling har liten effekt. Det som fungerer er å kjøpe andre biler slik at Nissan mister markedsandel og får dårligere resultat slik at de blir nødt til p være bedre enn konkurrentene igjen. alternatvt kan en reklamere på forhold som ikke svarer til markedsføringen slik at dette må utbedres.

Poenget er jo nettopp at kanskje de faktisk allerede er bedre enn konkurransen. Jeg synes denne tråden bærer preg av fornuftig skeptisisme mot "tester" og lite "forsvar av eget kjøp"
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Dudi

Bedre rekkeveide? Hva betyr "bedre" i denne sammenhengen?
Jeg har lånte både e-Golf og Ioniq før jeg kjøpte Leaf. Leaf er overlegent den største av dem. Baksetet var håpløst lavt i Ionic og Golfen virket trang i forhold. Leaf er rålekker med 17" brede dekk og alt av det smarte utstyret ifm kjøre miljøet. E-pedal er utrolig avslappende ifm bykjøring. Varsler blindsoner og den kan nesten kjøre selv! Speilene går inn når jeg parkerer. Klimaanlegget er helt suverent. God, luftig og varm bil. Meget lavt støynivå i kupeen.

Jeg tar ofte turen fra Lillestrøm til Lillehammer, og så til Nordseter. Jeg har litt mer igjen på Leaf en da to andre nevnte når jeg lader etter ca 13 mil på Rudshøgda. Dvs at jeg ville kommet lengere enn E-Golf og Ioniq. Jeg har ikke disse problemene med rekkevidde. I tillegg er Leaf mye billigere bil tatt i betrakting hva en får av bil.

Jeg forsvarer ingen ting. Bare konstaterer at jeg var valgt rett.   :)

Vi har nå en bil no 2, En 4 år gammel MB A klasse. Den virker helt "fossil" på alle fronter i forhold. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA