Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybegynner - Rekkeviddeangst?

Startet av Amatøren, søndag 21. januar 2018, klokken 19:32

« forrige - neste »

Amatøren

Hadde denne etter at vi fikk vår første elbil - en e-up!


Er fortsatt nybegynner på elbil enda mener jeg da det er ikke jeg som kjører e-up! til daglig.

Tirsdag forrige uke fikk vi levert vår e-Golf så da fredagen denne uken kom så og jeg hadde brukt bilen til kun kjøring til og fra arbeid (halvannen uke) så var det langtur på gang.

Tur til Stavanger. Frem og tilbake raskest måte med bil.

Frem gikk det i grunnen greit bortsatt fra at jeg klarte å legge inn feil ladestasjon som nummer to og det oppdaget jeg akkurat da jeg hadde passert den avkjøringsrampen jeg skulle ha tatt. Ikke mulighet til å snu og valgte å fortsette til den jeg hadde i NAVIen. Ble litt med ECO+ da....... og litt undring hvordan det skulle gå. Kom frem med 6% restkapasitet i følge laderen. Ble også litt ECO på tampen av de lengste strekkene før lading.

Tilsammen hadde jeg 3 ladestopp på vei til Stavanger samt et da jeg kom frem.



Hjemmefra med fullt batteri.

Dato Varighet Energi Effekt Stasjon Leverandør
19.01.2018 01:17 0t 42m 23.275 kWh 33.050 kW Telemarksporten GK
19.01.2018 04:30 0t 52m MCD. SØRLANDSPARKEN 166 Fortum
19.01.2018 07:17 0t 32m 15.584 kWh 58,860 kW Lyngdal GK

Fremme i Stavanger:
19.01.2018 11:02 0t 40m MCD. MARIERO 413 Fortum

Klart for hjemtur (første er for lade ekstra før første etappe):
19.01.2018 16:18 0t 17m 7.090 kWh 24.760 kW Kvadrat GK
19.01.2018 18:12 0t 18m KIWI MOI 674 Fortum
19.01.2018 19:57 0t 24m KIWI MANDAL 730 Fortum
19.01.2018 21:40 0t 36m 20.832 kWh 34.610 kW Circle K Grimstad GK
20.01.2018 xx:xx 0t ??m xx.xxx kWh xx.xxx kW Telemarksporten GK

Hjemme med 22 km rekkevidde igjen.


Mangler litt data.... Oppdatering kommer.

Ladet stort sett til 90-98% da det ikke var kø på ladere. Ledig på den ved siden av. I Moi var det bare litt "kladd lading" under dobesøk.

I tillegg så trengte jeg hvile så jeg så hva ladetiden var og satt på alarm på mobilen til 5 minutter kortere, låste bilen, trakk ullteppet oppunder haken og sov.....


Ble noe mer lading på vei hjem da det ble et snevær uten like med vekslende sne og sørpe i veien.

Møtte noen brøytebiler, men så nesten ut som om ingen hadde kjørt samme vei som meg hjemover mot Asker.


Greit med e-Golf på langtur (i hvert fall alene), men det tar bare litt lenger tid.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

storeulv

Har ikke like fin og detaljert logg som deg @Amatøren, men et par uker etter at jeg hadde hentet bilen, dvs. i oktober i fjor kjørte jeg Bergen - Oslo t/r over Hardangervidda. Startet hjemmefra med fulladet bil og ladet i Eidfjord, på Hagafoss og på Flå. Den siste var mest pga innlagt spisestopp på McDonalds :p Jeg kjørte ikke spesielt økonomisk eller gjerrig, og jeg hadde da snaut 100km igjen på estimert rekkevidde.

På returen startet jeg med halvladet bil, og så ladet jeg på Vik (Hønefoss), Hagafoss og i Eidfjord.

Basert på denne turen vil jeg mene at man grovt sett bør beregne en liten time lenger reisetid med eGolf enn med fossilbil.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

geear

Frem og tilbake "samme dag" med e-Golf, jøsses... jeg som syns det er nok å kjøre den turen (ikke hele engang) 2-3 ganger i året. ;)

Riktig nok er det vinter, men syns det er ganske lang total ladetid og lav ladefart, og det henger sikkert sammen med at du har ladet til over 90% hele tiden. Det er så tett med ladere langs E18 og E39 at der kan du kjøre den langt ned og få maks ladefart og holde deg under 80% for mest mulig effektiv tur.

Ladestopp 3, i Lyngdal, står med 58,86kW ladefart. 15,584kWh på 32 minutter gir en ladefart på 29,22kW, så der er det kuk i computeren.

Hva slags forbruk lå du på over hele turen?

Vår 190km uten VP har gått Sandnes-Tønsberg noen ganger, men kun fra mars og utover. Nå påstår madammen at hun vil prøve å kjøre til Fredrikstad om et par uker (med barn på to i bilen), og jeg frykter at det kan bli heftig.   :o

Amatøren

Ja, jeg vet at det lades med stadig lavere hastighet jo mer strøm det er på batteriet og at ladetiden kunne vært totalt mindre ved å kjøre til lavare kapasitet og ladet til bare 70-80 %.

Men så var det det med hviletid..... Når jeg ikke blokkerte lader for andre så valgte jeg å bruke det som hviletid og sove (jeg våknet når det kom Tesla som skulle lade på SC på Sørlandsporten, men sovnet raskt igjen). Jeg ville ikke risikere å sovne bak rattet! Derfor ble det lange ladestopp, men med nesten fullt batteri kunne jeg da kjøre lengre strekk før neste stopp og hvile. På retur hadde jeg som sagt en liten lading under dobesøk (Kiwi i Moi - Ved siden av bensinstasjonen).

Så på Car-Net innlogging og der fikk jeg bare opp data for siste fem turene pr dag slik jeg forstår. Ergelig at jeg ikke tok og bladde igjennom kjøre data og fotograferte når det var "ferskvare" i bilen når jeg kom hjem. Ville bare raskt inn i sengen og sove.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Gikk via Car-Net app og fikk denne:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#5
Kan nevne kort at jeg har kjørt hjemmefra til vinterparkeringen ved hytten (drøye 22 mil hver vei) og det gikk helt fint. Fikk et lite handikap i starten. Turen var ikke planlagt (hadde glemt å luke spjelet i peisen) og startet da med så godt som tomt batteri. Litt lading hjemme mens jeg laget frokost og fant frem vintertøy igjen og dro til hurtigladeren på McDonald's i Asker og fikk ladet litt så jeg nådde laderen på Circle K like etter Sundvollen. Da var det kanskje litt varme i batteriet får det virket som den ladet litt raskere. Var ca -15 grader ved avreise hjemmefra på morgenen.

Resten av turen gikk greit. Litt lengre do og kaffe stopp enn med en fossibil, men greit med den ekstra tiden.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Da har jeg vært på Bauhaus også.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA