Ladetimer lader for tidlig?

Startet av rogersen, ons 11. apr 2018, kl. 08:18

« forrige - neste »

rogersen

Jeg har stilt inn ladetimeren til kl 12:00. Planen er da at bilen skal være ladet opp til rundt 80% når jeg tar den til jobb kl 7-8 på morran. Satte den til lading i går kveld, og den blinket korrekt for at ladetimer var aktiv.

I dag tidlig var bilen ladet til 98% kl 07:45 og ladet fortsatt. Noen som vet hvorfor lading var startet så tidlig? Den ville jo vært ferdig ladet før kl 9?!

elhansen

Her du sjekket klokka i bilen....sommertid og slikt. Timeren i bilen har fungert veldig greit hos meg.

elmu

Har opplevd at den lader raskare enn det som er anntyda.  Min bereknar etter 3 kw så eg har tenkt den ladar med litt høgare effekt, evt at den ladar utan nedtrapping på slutten.

Joltus

#slowgate!

Leaf lader for raskt!!

rogersen

Klokka er riktig. Og jeg har stilt inn 3kW. Nå har jeg satt den til kl 16 så får vi se. :D

Trig8

Den starter ut fra siste brukte amperestyrke også hvis det kan være aktuelt her. Lader en feks på 10 A for så neste gang å koble til med 32 A og ladetimer, vil ladingen begynne mye tidligere enn nødvendig.

rogersen

Er det kanskje jeg som misforstår her? Jeg tenkte jo bare på "stop"-tiden, ikke start-tiden. Start-tiden hadde jeg satt til kl 00, mens stopp-tiden til kl 12. Så da har den kanskje begynt å lade kl 00, altså midt på natten, selv om stopp er satt til 12?

Hvordan stiller jeg det inn slik at det bare er stopp-tiden som gjelder? Kanskje sette begge tidene til kl 12? Burde jeg lese i manualen? :D

Joltus

Ikke gjør det.... Don't go there!

Prøv og feil minst 10 ganger, da kan du jo vurdere det....

Trig8

Sitat fra: rogersen på ons 11. apr 2018, kl. 18:20
Jeg tenkte jo bare på "stop"-tiden, ikke start-tiden. Start-tiden hadde jeg satt til kl 00, mens stopp-tiden til kl 12. Så da har den kanskje begynt å lade kl 00, altså midt på natten, selv om stopp er satt til 12?
Jeg har satt starttid kl 00:00 og stopptid på morgenen. Da har den startet før kl. 00:00 dersom tiden er for kort til å fullade mellom de to tidspunktene. Hva som skjer mellom 00:00 og 06:30 de dagene jeg ikke har trengt å lade lenge har jeg ikke sjekket ut på 2018-modellen, men 2013-modellen jeg hadde startet etter kl. 00:00 dersom det var nok tid frem til 06:30 på morgenen til å fullade.

rogersen

Tror jeg fant en grei måte å få den på 80% på morran rundt kl 7-8 nå. Satte timeren til å slutte kl 12:00 og til å starte kl 11:00. Den sier at den nå vil starte i natt kl 00:30 omtrent. Dersom jeg satte begge tidene til 12:00 ville den begynne å lade med én gang.

Må si at det er litt forvirrende dette. Burde vært et valg for om en ville bruke start-tiden eller stopp-tiden. Eventuelt kunne sett en av tidene til N/A. Men det funker jo dette også, når en bare finner ut av det.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA