Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D på langtur / Summon med keyfob

Startet av P85TMS, mandag 09. april 2018, klokken 11:57

« forrige - neste »

P85TMS

-

Kilroy

X75 fungerer fint på langtur om vinteren til ca 25 mil. Selv kjører jeg ca hver helg 17 mil en vei uten problemer, rekorden er minus 27 på den turen, endel høydemeter(Trondheim-Åre). Fortsatt ingen rekkevidde angst. Så 18 mil går helt fint også uten å lade 100 %. Fikk X75 september 2016.
Summon via Keyfob er fortsatt ikke en mulighet dessverre.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Kilroy

Jeg husker aldri de verdiene, men heldigvis har jeg TeslaFi. Den sier 286 KM på 90 % lading, jeg har det stort sett til 80 % på hverdager, så bruker jeg å sette den på 90% til helgen,  vi har bare 13 amp lading på hytta. Så praksis rekkevidde ved 90 % lading er alt fra 22-28 mil, avhengig av føre og temperatur. Litt kjørestil også, mine tall er alle basert på at jeg bruker bilen som en fossil.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Amundmo

Jeg var veldig usikkert selv når jeg skulle bestille. 160 000,- i forskjell er en god del.... Får ikke utlevert min før om ca 14 dager, men jo mer jeg leser om erfaringene fra de med 75D jo sikrere er jeg på at rekkevidden holder i massevis. Jeg har 20 mil til hytta(ikke strøm) og kjører ofte Hamar-Oslo(13 mil). Tenker heller som så at de pengene jeg sparer ved å velge x75 vil gå med til forsikring,dekk, service og evt lading på Fortum osv... Jeg har tidligere hatt Opel Ampera-E og på vinterstid så ser det ut til at de har nokså lik rekkevidde.
Å betale 160 000 for 4 langturer kun for å slippe SC i 30 minutter er galskap spør du meg :P ;)
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Simmelim

Sitat fra: Amundmo på mandag 09. april 2018, klokken 13:05
Jeg var veldig usikkert selv når jeg skulle bestille. 160 000,- i forskjell er en god del.... Får ikke utlevert min før om ca 14 dager, men jo mer jeg leser om erfaringene fra de med 75D jo sikrere er jeg på at rekkevidden holder i massevis. Jeg har 20 mil til hytta(ikke strøm) og kjører ofte Hamar-Oslo(13 mil). Tenker heller som så at de pengene jeg sparer ved å velge x75 vil gå med til forsikring,dekk, service og evt lading på Fortum osv... Jeg har tidligere hatt Opel Ampera-E og på vinterstid så ser det ut til at de har nokså lik rekkevidde.
Å betale 160 000 for 4 langturer kun for å slippe SC i 30 minutter er galskap spør du meg :P ;)

Godt noen er enige med meg ang 75/100. De aller fleste vil ha mer enn nok med 75 i det daglige. Og skal man på langturer noen få ganger så går det veldig fint å lade litt underveis. De som mener 160k er ingenting og synes det er greit å betale det for litt fleksibilitet så har man vel en økonomi som skulle tilsi at man ikke trenger å tenke på penger ved valg.

Jeg har kjørt noen turer på vinterstid til hytte osv og jeg har alltid hatt mer enn nok rekkevidde. Turene er 26 mil ca og det går helt fint

Amundmo

Sitat fra: Simmelim på mandag 09. april 2018, klokken 13:14
Sitat fra: Amundmo på mandag 09. april 2018, klokken 13:05
Jeg var veldig usikkert selv når jeg skulle bestille. 160 000,- i forskjell er en god del.... Får ikke utlevert min før om ca 14 dager, men jo mer jeg leser om erfaringene fra de med 75D jo sikrere er jeg på at rekkevidden holder i massevis. Jeg har 20 mil til hytta(ikke strøm) og kjører ofte Hamar-Oslo(13 mil). Tenker heller som så at de pengene jeg sparer ved å velge x75 vil gå med til forsikring,dekk, service og evt lading på Fortum osv... Jeg har tidligere hatt Opel Ampera-E og på vinterstid så ser det ut til at de har nokså lik rekkevidde.
Å betale 160 000 for 4 langturer kun for å slippe SC i 30 minutter er galskap spør du meg :P ;)

Godt noen er enige med meg ang 75/100. De aller fleste vil ha mer enn nok med 75 i det daglige. Og skal man på langturer noen få ganger så går det veldig fint å lade litt underveis. De som mener 160k er ingenting og synes det er greit å betale det for litt fleksibilitet så har man vel en økonomi som skulle tilsi at man ikke trenger å tenke på penger ved valg.

Jeg har kjørt noen turer på vinterstid til hytte osv og jeg har alltid hatt mer enn nok rekkevidde. Turene er 26 mil ca og det går helt fint

Godt noen er enig med meg også :P
Om man skal velge 100 fremfor 75 kunn utifra lommeboken så er det ikke noe behov for de å stille spørsmålet her inne.
Men for all del, mange som har et rekkeviddebehov hvor 100 er eneste alternativ, og hvis man f eks kjører mye med henger.
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Amundmo

Sitat fra: P85TMS på mandag 09. april 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Amundmo på mandag 09. april 2018, klokken 13:05Å betale 160 000 for 4 langturer kun for å slippe SC i 30 minutter er galskap spør du meg :P ;)
Det grenser vel til galskap å handle ny bil til 800k-1mill også.  :D
Mer opptatt av å faktisk komme frem til neste Supercharger. Hvis alternativet er å begynne å vase i Gøteborg for å finne en 22kW stolpe eller en Chademo stasjon for å nå neste Supercharger, så betaler jeg heller for det store batteriet.
Sant, men så er dette det eneste alternativet for oss som vil ha helelektrisk bil med 4x4 og hengerfeste. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg beholdt Ampera-E. Dette blir min første og siste bil til kr 776 400,-
Bra vi er forskjellige:) jeg planlegger heller litt bedre og tar den risikoen med å få litt høy puls i leting etter en Chademo på de få langturene jeg er på.
Når du har bestemt deg så får du poste hva valget ditt faller på:)
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Ellemelle

Du vil alltid komme deg fra Uddevalla til Falkenberg om du vil. Men det kan hende at du må droppe å kjøre i 140 km/t i motvind en dag det snør. Det er ca 175 km mellom disse laderne, og en X75D har vel 329 km i typical range. Det betyr at du kan bruke nesten dobbelt av forventet forbruk før du ikke rekker frem.
Hvis du lader til 90% har du fortsatt mer enn nok.

Du vil få beskjed etterhvert hvis du bruker for mye strøm, og da er det bare å skru av litt på farten.

GeirHM

Jeg ser det er flere enn meg som sliter i valget mellom x75 og x100.

Slike strekninger som den mellom Uddevalla og Falkenberg er gode eksempler på hva vi snakker om som utfordringer vi er nødt til å forholde oss til. Det er altså bare 175 km og antakelig innenfor rekkevidden av de fleste utgaver av Tesla. Du kommer fram. Men dette er motorvei og da spiller det med luftmotstand inn mye mer enn på turer med vanlig kjøring på norske landeveier. Jo større batteriet er jo større fleksibilitet har du til å velge hvordan du vil kjøre distansen, eller hvor mye du må ta høyde for vær og vind (utover de rent trafikale sikkerhetsmessige hensyn du uansett må rette deg inn etter). En gang jeg kjørte strekningen hadde det vært et uhell og trafikken ble omdirigert og distansen jeg måtte kjøre ble en del lengre. Kjører du med knappe marginer (startet med lav SOC eller henger f.eks.) skaper slikt stress. Jeg kom fram med min S med kun 2 km radius igjen. (Mye fordi jeg ikke orket å lade lengre i Uddevalla og hadde litt lav SOC når jeg startet derfra). 

Vi har ennå ikke fattet endelig beslutning om hvilken størrelse vi skal ha på batteriet, men jeg vil prioritere størrelse på batteri foran alt annet enn EAP fordi rekkevidde betyr fleksibilitet. En strippet x100 gir meg mer enn en komplett utstyrt x75 med seks seter. Men jeg vet jo ikke om det er det trådstarter skal legge vekt på. Men mellomlegget på 160 000 mellom to ellers like modeller handler ikke om å dekke et behov for luksus. Batteriet kilowatt for kilowatt er jo faktisk billigere i en x100 enn i en x75. Men bevares, en strippet x75 koster forsatt 724 tusen der en x100 koster 883. Det er i begge tilfelle snakk om forferdelig mye penger for en bil.

o.b.lix

X75 klarer seg fint på tur - med mindre du skal dra henger, og oddsen er jo stor for det før eller siden. X75 på tur med henger blir for leaf-rekkevidde, dvs lade på Chademo til stadighet.

Det lar seg gjøre, det er mange som kjører både leaf og X75 med henger, men da vil savnet etter X100 fort komme tror jeg.

Husk at rekkevidde til X75 uten henger er ca lik S60 (X90 er lik S75 i rekkevidde).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nie

Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. april 2018, klokken 16:30
X75 klarer seg fint på tur - med mindre du skal dra henger, og oddsen er jo stor for det før eller siden. X75 på tur med henger blir for leaf-rekkevidde, dvs lade på Chademo til stadighet.

Det lar seg gjøre, det er mange som kjører både leaf og X75 med henger, men da vil savnet etter X100 fort komme tror jeg.

Husk at rekkevidde til X75 uten henger er ca lik S60 (X90 er lik S75 i rekkevidde).
Det kommer jo an på hvor ofte den hengeren skal dras.
Jeg kjører tur/retur Bergen-Sunnmøre noen ganger i året og det har iallfall ikke fått meg til å endre mening om at X75 er rett bil for meg.

Lading er i det hele tatt ikke noe stor issue så lenge køfri lademulighet finnes. Noe annet blir det den dagen jeg må stå i ladekø på Lavik eller Sandane. Da kommer jeg kanskje til å ønske meg en X100.

automat

#11
Jeg la inn Uddevalla - Falkenberg i A Better Routplanner. Med -2C, 10 m/s motvind, og kraftig regn/snø (+20%).

Da må man starte med 98%, og kjøre i maks 90km/t for å komme frem med 5% med en X75D.

Alternativt må man legge seg bak en trailer.

Så ja, det er tilfeller der man ikke bare kan kjøre i vei uten å tenke, med "kortrekkevidde" Tesla.

Har kjørt Vinstra - Nebbenes (201km) på vått vinterføre med fullastet bil. Og hadde rikelig igjen når jeg kom frem. Men det var mye trafikk, så hastigheten var godt under motorveifart en god del av strekningen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle

Nå skal det vel også sies at mellom Trondheim og Malaga, så er det vel nettopp Uddevalla-Falkenberg som har den største avstanden. Jeg vil tro at det ganske snart kommer en SuC enten i Kungälv eller i Kungsbacka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA