Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støyer veggladebokser?

Startet av trykkertor, fredag 06. april 2018, klokken 17:15

« forrige - neste »

trykkertor

Nå ønsker jeg ikke å ta med noe navn på hverken merke eller installatør.
Snakket med elektriker i dag om installasjon av hjemmelader.
Da jeg fortalte hvilken lader jeg vurderte, frarådet han meg.
Han sa de hadde installert en del av de enhetene, og noen av dem støyet.
Det kunne være konstant tikking, lyse whine-lyder og annet.
Vår ladestasjon skal stå på veggen midt mellom soverom og stuen.

Vil nødig tilføre en støykilde rett i veggen og lurer på om dere har noen erfaringer om veggladere støyer på noen måte.

Speeder

Monterer man en lader på veggen vil den nok støye. Normalt sitter laderen i bilen. Bilen kobles til en ladestasjon som godt kan stå på veggen til soverommet. Ladestasjonene er ikke noe særlig mer enn litt avanserte versjoner av en vanlig kontakt du har på veggen. Det klikker litt i de akkurat idet spenning til bilen kobles til eller fra, utover dette er de lydløse.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: trykkertor på fredag 06. april 2018, klokken 17:15
Nå ønsker jeg ikke å ta med noe navn på hverken merke eller installatør.
Snakket med elektriker i dag om installasjon av hjemmelader.
Da jeg fortalte hvilken lader jeg vurderte, frarådet han meg.
Han sa de hadde installert en del av de enhetene, og noen av dem støyet.
Det kunne være konstant tikking, lyse whine-lyder og annet.
Vår ladestasjon skal stå på veggen midt mellom soverom og stuen.

Vil nødig tilføre en støykilde rett i veggen og lurer på om dere har noen erfaringer om veggladere støyer på noen måte.
Har 6 stk KEBA på jobben som er lydløse. (Bortsett frå kontaktorklikk og låsing ved tilkobling.)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ingeniøren

Min Ratio 31336N Type 2 støyet litt i starten fra tid til annen - en summelyd. En tape bit mellom rele og sikring løste problemet, etter tips fra Robort.
Men, ikke alle er av typen der du bare kan åpne døra og sette i en tape, så vær obs at den kan støye.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Min BMW i Wallbox støyer ikke. Nå er innmaten fra Keba på denne
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

TB

Zaptec ZapCharger har ein del lyd når kontaktor kobler inn/ut. Pga fordeling av faser kan det skje under lading også, men neppe aktuelt i privat heim.

Burde ikkje være noko lyd som bærer igjennom vegg frå lade boks?

Men, om det er snakk om å koble til trafo frå 230 til 400 volt vil det være støy, 50 Hz kan nok være plagsomt nok. Brum som kan høyres frå trafostasjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Ecolite her. Smeller godt fra kontaktoren under til/frakobling, men ellers har jeg ikke lagt merke til noe annet.

trykkertor

Det å ha kontaktor, relé eller annet som slår inn og ut en gang i blant kommer ikke til å plage.
Ønsker bare å unngå en eller annen "evig" ulyd som ligger og støyer i alle de timene bilen lader.

Nå skrev jo jeg i første post at jeg ikke skulle nevne noe navn eller merke, men ser allerede i postene over meg at Ratio er nevnt.
Og det var den stasjonen elektrikeren sa han hadde en del dårlige erfaringer med kvalitetsmessig.
Både støy og noen enheter som var blitt byttet hos kunde, flere ganger.

jche

Jeg har Ratio på soveromsveggen, og har hørt kontaktorbrumming en gang foreløpig. Kommer sikkert igjen.

Ellers har denne laderen begynt å bli dårlig i pluggen, akkurat som den holder på å gli fra hverandre. Og den blå lysdioden i pluggen virka bare første måneden. Ellers Ok. Valgte den fordi den var billigst, og skjønner nå hvorfor den var billig  :)

elektrolux

Sitat fra: trykkertor på lørdag 07. april 2018, klokken 11:11
Og det var den stasjonen elektrikeren sa han hadde en del dårlige erfaringer med kvalitetsmessig.
Både støy og noen enheter som var blitt byttet hos kunde, flere ganger.

Ratio har oppgradert ladestasjonene flere ganger. Først 31 serien der kontaktoren satt løst på innvendig din skinne og dermed kunne skape vibrasjoner. Fikses med å bygge opp med tape på din skinne slik at kontaktoren ikke kan vibrere.

35 serien med stikk kunne ha problemer med låsemotor, og da lage intens støy.

Vi er nå på Home box serien som har ny innmat i 35 serien sin innkapsling. Samtidig er lysdioden på T2 pistolen fjernet da den viste seg å ha dårlig holdbarhet. Som en av de største importørene for Ratio vet vi feilraten på disse, og den er behagelig lav. Kombinert med superbra oppfølging fra produsent får vi ordnet opp i de problemene som oppstår. Vi hører tilsvarende historier om andre merker, så det betyr nok bare at alle kan ha sine utfordringer.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Agmuns

Jeg har Salto 583. Eneste lyden den lager er når man kobler den til bilen. Da kommer det ett klikk fra den. Bortsett fra det - fullstendig lydløs.

trykkertor

Ja, og de klikkene her helt ok når en kobler inn og ut strøm.
Det jeg ikke kan leve med er en enhet som lager gjentakende lyder, summer, hviner eller annen støy som står på i lange perioder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA