Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe

Startet av _OE_, mandag 02. april 2018, klokken 19:26

« forrige - neste »

_OE_

Gikk forbi en en helt ny R_Zoe i dag og så bakhjulet.... Har den virkelig trommelbremser bak?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Måkemannen

Det har den da vel alltid hatt? Har det på min R240. Vil tippe det er samme patent på Q210

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk

_OE_

#2
Ok trodde ikke det fantes på 2018 modeller... Må jo gjøre vedlikeholdet vanskeligere enn med skiver over det hele

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Urs4_2008

Sitat fra: EV666KM på mandag 02. april 2018, klokken 19:26
Gikk forbi en en helt ny R_Zoe i dag og så bakhjulet.... Har den virkelig trommelbremser bak?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Jepp. Og det er topp :) Bremsene brukes lite. Trommelbrems er mer vedlikeholdsfri enn skivebremser. Slipper problemer som noen andre elbiler sliter med :)
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

bjaolsen

Sitat fra: EV666KM på mandag 02. april 2018, klokken 19:26
Gikk forbi en en helt ny R_Zoe i dag og så bakhjulet.... Har den virkelig trommelbremser bak?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Ja, det stemmer... eller min Q fra 2015 har det hvertfall.

Det er supert med tanke på hvordan bruken av bremser er på elbiler.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

_OE_

Hvis Zoe eierne har gode erfaringer med trommelbremser bak er det jo bare sol og glede

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


ladov

Min Q210 har det. :)

Ganske smart å ha det på elbiler. Jeg *antar* at de er verre å bytte enn skivebremser men siden bremsene på elbiler slites mye mindre på grunn av regenerativ bremsing og siden bakbremser uansett brukes mindre enn forbremser vil bare skivebremser bak på elbiler ruste bort lenge før de slites ut. Trommelbremser bak burde holde bilens levetid. :)

Alternativet er kanskje skivebremser med rustfrie skiver?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Sitat fra: ladov på mandag 02. april 2018, klokken 23:44

Alternativet er kanskje skivebremser med rustfrie skiver?
Som Ampera-E har

Mest mulig vedlikeholdsfrie bremser er en god ide. Tror muligens det er økonomi som gjør at Zoe har trommel bak og evt mindre vedlikehold er bieffekt. Så lenge bremsekraften er tilstrekkelig til nødbrems så er det vel greit.


frank

Trommelbremser bak er kjempebra og en av hovedgrunnene til at det ble en Zoe.
Er lei av å bytte rustne skiver som knapt er blitt brukt, burde hatt tromler foran også, (eller rustfrie skiver)
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

bårdk

Er det derfor det piper når jeg bremser i min en uke gamle Zoe?

HCO

Piping skyldes som regel friksjon mellom stemplene i kallipper og (baksiden av) bremseklossene. Mitt tips er å ta et par skikkelige oppbremsinger, og om det ikke gir seg be forhandleren om å ta en oppsmøring.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bårdk

Takk for tips om oppbremsing!

HCO

Sitat fra: bårdk på tirsdag 03. april 2018, klokken 15:31
Takk for tips om oppbremsing!

Husk å sjekke i speilet først   ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bårdk

Jeg husket å se i speilet. Har nedbremsing fikset pipingen  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA