Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fullstendig bremsesvikt pga fukt på gulv foran førersetet?

Startet av FreT, torsdag 22. mars 2018, klokken 13:48

« forrige - neste »

FreT

Hele bremsesystemet på vår '14 Leaf sluttet plutselig å virke uten forvarsel. Alt av varsellamper lyste, og det kom høyst ugunstige lyder ved forsøk på å trille bilen i sakte fart og bremse.

Bilen ble 'tauet' til BNH og de mente at bremsesystemet hadde sluttet å virke fordi det hadde vært for fuktig på gulvet ved pedalene/foran passasjersetet.
BNH hevdet det var pga alt snøfallet i Oslo i vinter, og at det var vår skyld for at vi ikke hadde tørket av oss bedre på beina. (Bilen står i garasje, har Nissan sine standard gummimatter, og vi har forsøkt holde den noelunde tørr innvendig blant annet ved å la den stå i garasjen med varmeapparat på en stund for å tørke ut fukt.) I følge BNH var det uansett ikke noe reklamasjonssak.

De satt bilen til tørking, som de ba oss betale rett under 5.000,- for, men da vi fikk tilbake bilen kjørte vi 6-700 meter til matvarebutikk, handlet og da vi kom ut igjen var lyste hele juletreet med feilmeldinger og bilen måtte på nytt hentes av Viking.
Nå har de funnet en eller annen kobling eller del som de mener er årsak.

Noen andre som har hatt lignende erfaring?

Virker det rimelig at bilens bremsesystem skal kunne slutte å fungere på grunn av fukt i området ved førerens bein, uten at det er en feilkonstruksjon/reklamasjonssak?


Setter pris på innspill som kan peke meg i retning av at magefølelsen vår på BNH's vurdering er riktig eller gal.

Fredrik

Ebe

Dette hørtes i mine øre helt uakseptabelt ut.

Men er det faktisk bremsesvikt, eller bare juletre i dashbordet? Høres ut som en elektrisk feil...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

FreT

Ja det kan du si Ebe.
Jeg fikk utskrift av feilmeldingene de hadde tatt ut både første og andre gangen bilen var inne. Begge utskriftene viste samme bremserelaterte feilmelding både første og andre gang de fikk bilen inn til seg.
Utskrift av feilmeldinger andre gang bilen måtte til BNH i Oslo viser for så vidt at det har oppstått flere feil mens BNH hadde bilen hos seg, enn bilen hadde da den kom inn til dem første gang. Så det er ikke veldig rart at den kun var kjørbar et par hundre meter etter vi hadde fått den tilbake første gangen.

Første gangen hadde de heller ikke gjort noe annen feilsøking enn å ta ut en utskrift av feilmeldinger som ikke var spesifikk nok til å si hva problemet var, eller gjort noe arbeid for å utbedre noe som helst bremserelatert. Til tross for at det var bremsesvikt og bremserelaterte feilmeldinger bilen ble levert inn for. De hadde kun tatt ut førersetet, teppet og latt bilen stå å tørke i et drøyt døgn og leverte bilen tilbake med en regning på Kr 5.000,- for tørking.
Når de feilsøkte for å å se hva feilmeldingen egentlig betydde andre gang bilen var inne, så fant de at det var 'hjernen/elektronikken' til bremsene som var ødelagt og det mente de var en reklamasjonssak.

Det fremstår som litt merkelig og nærmest useriøst at da bilen kom inn første gang så gjør de ingen feilsøking, men sier: din egen feil, her er regning på Kr 5.000,-
Så kjører vi bilen 6-700 meter før bilen slutter å virke igjen, og da sier de: dette er en reklamasjonssak, men ikke de Kr 5.000,- som vi nettopp betalte dem for det vi ble fortalt var nødvendig å gjøre for å løse det nøyaktig samme problemet.

Fredrik

L34FS73R

Litt Off-Topic, men kjørte forbi en 1-2 år gammel Nissan Qasqhai som også hadde utvendig juletrebelysning. Alt av lamper og diverse hadde epileptisk anfall, så det ut til. Saltslaps + sprengkulde kan kanskje ha denne effekten?

Rasmus.B

Sitat fra: FreT på fredag 23. mars 2018, klokken 08:42
Ja det kan du si Ebe.
Jeg fikk utskrift av feilmeldingene de hadde tatt ut både første og andre gangen bilen var inne. Begge utskriftene viste samme bremserelaterte feilmelding både første og andre gang de fikk bilen inn til seg.
Utskrift av feilmeldinger andre gang bilen måtte til BNH i Oslo viser for så vidt at det har oppstått flere feil mens BNH hadde bilen hos seg, enn bilen hadde da den kom inn til dem første gang. Så det er ikke veldig rart at den kun var kjørbar et par hundre meter etter vi hadde fått den tilbake første gangen.

Første gangen hadde de heller ikke gjort noe annen feilsøking enn å ta ut en utskrift av feilmeldinger som ikke var spesifikk nok til å si hva problemet var, eller gjort noe arbeid for å utbedre noe som helst bremserelatert. Til tross for at det var bremsesvikt og bremserelaterte feilmeldinger bilen ble levert inn for. De hadde kun tatt ut førersetet, teppet og latt bilen stå å tørke i et drøyt døgn og leverte bilen tilbake med en regning på Kr 5.000,- for tørking.
Når de feilsøkte for å å se hva feilmeldingen egentlig betydde andre gang bilen var inne, så fant de at det var 'hjernen/elektronikken' til bremsene som var ødelagt og det mente de var en reklamasjonssak.

Det fremstår som litt merkelig og nærmest useriøst at da bilen kom inn første gang så gjør de ingen feilsøking, men sier: din egen feil, her er regning på Kr 5.000,-
Så kjører vi bilen 6-700 meter før bilen slutter å virke igjen, og da sier de: dette er en reklamasjonssak, men ikke de Kr 5.000,- som vi nettopp betalte dem for det vi ble fortalt var nødvendig å gjøre for å løse det nøyaktig samme problemet.

Fredrik
Jeg personlig hadde blitt rasende forbanna hvis ett merkeverksted hadde sluppet ut bilen min på veien etter kun å ha tørket tepper, når det blir klaget på total bremsesvikt. Jeg hadde truet med å rapportere dette verkstedet til Statens Vegvesen for grov uaktsomhet, og i samme slengen anmelde verkstedet til politiet for svindelforsøk? Man tørker ikke tepper hvis det er total bremsesvikt!

Rasmus.B
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

bob-bob

BNH bør slette opprinnelig faktura dersom det er samme feil , det er åpenbart.

Balrog

Utrolig historie. Send BNH til forbrukerrådet og få alt dokumentert. 5000 kr for å tørke en bil over natta er jo svindel. Så kan du spare andre for å oppleve det samme. Kompetanse er ikke akkurat hva man forbinder BNH med.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Halvorsen

Hadde skikkelig med fukt i min. Resultat ble en stor isklump under høyrebeinet og at den flotte filtmatta frøys fast i golvet. Etter to døgn inne i varmen på jobben fikk jeg dratt av matta og etter yterlige to døgn var gulvet nogenlunde tørt,men alt funker som en drøm.

Hanz

Generelt tips mot fuktighet i bil: Lag deg noen "pølser" med kattesand ->  https://www.dinside.no/motor/slik-blir-du-kvitt-dugg-i-bilen/61090542 
Tørk pølsene noen ganger ila vinteren: 100gr. i stekeovnen med døra på gløtt natta over. ( Nysgjerrig på om de virker? Test med kjøkkenvekta før og etter ! )

I vinter har det vært MYE fuktighet! . Når det blir dammer av vann på mattene er det lurt å kaste inn noen avdanka håndklær på gulvet som kan suge opp det værste. Jeg har flere "sett" av gamle håndklær i garasjen som "rullerer". Henger dem til tørk etter tur. Funker greit nok, spiller jo ingen rolle om de blir litt møkkete etterhvert...
2011 Leaf
2019 i-Pace

lifern

Jeg bruker aviser under mattene.
Har prøvd med kattesand, men det funka ikke hos meg.
SVART EUROLEAF 2013

Goggen123

Sitat fra: Balrog på lørdag 24. mars 2018, klokken 23:14
Utrolig historie. Send BNH til forbrukerrådet og få alt dokumentert. 5000 kr for å tørke en bil over natta er jo svindel. Så kan du spare andre for å oppleve det samme. Kompetanse er ikke akkurat hva man forbinder BNH med.
Nei det er klart, Norges største forhandler av Leaf har ikke kompetanse på Leaf

terjebc

Å herregud er det så dårlig service hos BNH ? Har du kjøpt den av BNH i Norge? Det de sier her til deg er at bilen ikke tåler snø/vann og at bremsene kan svikte fordi du har dratt med deg fuktighet inn i kupeen. Jeg ville ha laget et hælvette om de hadde krevd 5000,- for å fikse en åpenbar garantisak.
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

FreT

Sitat fra: terjebc på onsdag 28. mars 2018, klokken 18:32
Å herregud er det så dårlig service hos BNH ? Har du kjøpt den av BNH i Norge? Det de sier her til deg er at bilen ikke tåler snø/vann og at bremsene kan svikte fordi du har dratt med deg fuktighet inn i kupeen. Jeg ville ha laget et hælvette om de hadde krevd 5000,- for å fikse en åpenbar garantisak.

Kjøpt ny hos samme BNH i Oslo som bilen var på verksted hos.
Har vært veldig innstilt på at neste bil også skulle være en elektrisk Nissan. Litt mer tvilende til det nå.
F.

arovik

Jeg fikk akkurat samme problem idag. Bilen begynte å lyse på det meste av varsellamper men bremsene virket. Stoppet så bilen i en busslomme og skrudde bilen av og på. Kjørte noen km til uten problemer før lampene igjen begynte å lyse. Denne gang virket knapt bremsene, måtte trykke kjempehardt og de laget en rar lyd. Kjørte forsiktig rett til verkstedet som nå har den ut dagen. Dette er da en alvorlig feil fra Nissan. Har hørt at dette er en svakhet med leaf eller elbiler generelt.

edit: fikk telefon fra verksted nå om at bremsekraftforsterkeren var ødelagt. De har bestilt ny med flytransport, men da blir det uten elbil noen dager :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA