Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Tesla mere effektiv uten varmepumpe

Startet av Vind, onsdag 21. mars 2018, klokken 10:17

« forrige - neste »

Vind

Under tråden på Kjøpe Elbil  om "Hva skal man velge, Jaguar I-Pace eller Tesla", har det kommet en del inlegg om at Tesla har langt mere effektiv oppvarming uten varmepumpe enn med.

For meg fremstår det litt underlig, men om det er en god og veldokumentert forklaring så hører den heller hjemme her på Tesla forumet.

Dere kan sjekke den orginale tråden her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38729.0
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Jejl

En vanlig l/l varmepumpe i et hus veier vel rundt 40 kg? Vet ikke hva de vanligvis veier i en elbil, men det er nok ikke ubetydelig.

Jejl

En annen faktor er at pumpen trenger plass, og derfor gjør bilen større i volum, som fører til større luftmotstand.

Jejl

Og en varmepumpe trenger svært mye luft(inntak) for å fungere bra. Det er derfor neppe mulig å få den samme lave luftmotstanden som en Tesla har, i en bil med varmepumpe?

Griffel

#4
Sitat fra: Jejl på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:49
Og en varmepumpe trenger svært mye luft(inntak) for å fungere bra. Det er derfor neppe mulig å få den samme lave luftmotstanden som en Tesla har, i en bil med varmepumpe?
Det går bra i Ioniq som jo slår Tesla i lav luftmotstand.
Eneste ulempe måtte evt. vekt, men dersom bilen har klimaanlegg har en den vekten uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vind

Sitat fra: Jejl på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:49
Og en varmepumpe trenger svært mye luft(inntak) for å fungere bra. Det er derfor neppe mulig å få den samme lave luftmotstanden som en Tesla har, i en bil med varmepumpe?
I-Pace har løst det med ventiler i fronten - som stenger luftinntaket når det ikke er behov.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

geear

Sitat fra: Griffel på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:52
Det går bra i Ioniq som jo slår Tesla i lav luftmotstand.
Det stemmer ikke i følge Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Model 3 har 0,23
Model S har 0,24
Ioniq har 0,24
Model X har 0,25

Men naturligvis vil S og X bruke mer energi på grunn av total luftmotstand siden det er større biler.

Nasatech

Jeg leste et sted at de ikke bruker varmepumpe fordi den ikke fungerer like bra ved ekstrem kulde/varme samt at den kan bruke lengre tid på å bli varm og derfor ikke lønner seg på korte turer. Innsparingen på lange turer var også moderat så valget ble uten varmepumpe - har jeg hørt.

DagfinnN

Varmepumpe eller ikke.
Jeg kjørt fra Folldal til Lillehammer via Rena på lørdag. Var sjåfør for Birkendeltakere.
Ved start tidlig lørdag morgen var det -36 grader! Jeg satte på forvarming ca 15 min avreise.
Bilen klarte seg helt fint bortsett fra at den ikke klarte å hindre at det frøs is på siderutene bak første timen. Batteriet viste gule stipler helt til jeg ankom Hamar, altså etter nærmere 3 timer siden avreise. Forøvrig godt og varmt i bilen hele turen.
Nedover Østerdalen steg temp til drøye -20. Vel framme på Lillehammer var det jo rene sommeren, kun -14.
Jeg startet med 453 km på batteriet og ankom Lillehammer med ca 110 km igjen. Hadde ca. 15 min. stopp på Rena med klima på. Kjørt distanse ca. 280 km, altså en rekkevidde med så kaldt vær på godt over 350 km.
Fornøyd? - Ja!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

I -36 har ikke varmepumpen noen gevinst. Tviler også på særlig gevinst i -20.
PTC må gjøre nesten all jobb i så streng kulde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

#10
Jeg ville ha varmepumpe i min E-golf, men måtte vente ca 6mnd lenger på levering.
Men det er klar at om en varmepumpe bruker strøm, så vil bilen ikke ha denne oppbrukte strømmen til å drive bilen. Ja, man kan få det varmere i bilen, med mindre strømbruk, om man har en varmepumpe.
Men, igjen, om man velger å skrue av varmepumpen, eller ikke har varmepumpe, så bruker man mindre el av batteriet.
Det jeg gjør når jeg ser at jeg må spare strøm for å nå fram til min destinasjon, er å fryse mens bilen skjører. Og bilen kjører lengst når man ikke bruker strøm til oppvarming.
Lettere forklart :) :o, Varmepumpe gir komfort, men ikke lengde i km.
Til slutt vil jeg si at jeg sparte 5k på å ikke ha varmepumpe.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mabe

Tesla har allerede varmepumpe, men den er ikke reversibel (mangler ventiler for å forandre væske/gass flyten). Ikke mange delene som trengs for å bygge om fra ren kjøling til både kjøling og varme.

Jørund

Sitat fra: Vind på onsdag 21. mars 2018, klokken 10:17
Under tråden på Kjøpe Elbil  om "Hva skal man velge, Jaguar I-Pace eller Tesla", har det kommet en del inlegg om at Tesla har langt mere effektiv oppvarming uten varmepumpe enn med.

For meg fremstår det litt underlig, men om det er en god og veldokumentert forklaring så hører den heller hjemme her på Tesla forumet.

Dere kan sjekke den orginale tråden her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38729.0
Tesla henter vel tapsvarme fra motor og omformer om jeg ikke husker feil. Dette reduserer forbruket til oppvarming en god del.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cirion

Sitat fra: Jørund på torsdag 22. mars 2018, klokken 08:34Tesla henter vel tapsvarme fra motor og omformer om jeg ikke husker feil. Dette reduserer forbruket til oppvarming en god del.
Sannhet med modifikasjoner. Den stenger sirkulasjonen til kupe i kulde. Så brukes varmekolbe for å varme kjølemediet til ca15 grader (hvis range mode er av). Sirkulasjonen går mellom battteri og drivverk, så varme som genereres av motor tilføres batteriet. Ergo kan man varme batteriet raskere ved å tråkke på litt i starten.

Det er enklere å holde kupeen varm når gulvet(batteriet) holder 15grader eller mer. Varme stiger...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jejl

Laderen(e) sitter under baksete, og en kan få litt varme derfra også pga tap i ladingen, hvis jeg har forstått det riktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA