Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Tesla mere effektiv uten varmepumpe

Startet av Vind, onsdag 21. mars 2018, klokken 10:17

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på mandag 26. mars 2018, klokken 22:58
Kanskje lurt å sjekke power/weight ratio før man blander lokomotivmotorer inn i diskusjonen
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

 Ja nettopp.  Nødvendig kjøling  er selvfølgelig en integrert del av det elektriske drivverk. I et lokomotiv har man masse plass og vekt er av mindre betydning. De norske lokomotivene veier vel rundt 80 tonn. Hver av de fire motorene har vel en effekt i området 1500-2000 hp. Om de veier 500 eller 1500 kg hver er av liten betydning for systemeeffektiviteten til lokomotivet.

For en elbil er vekt og volum vesentlige parametre. Høy virkningsgrad betyr videre mindre varme og enklere kjøling.


jkirkebo

Sitat fra: Tellus på mandag 26. mars 2018, klokken 23:30
For en elbil er vekt og volum vesentlige parametre. Høy virkningsgrad betyr videre mindre varme og enklere kjøling.

For Tesla (og f.eks Audi, Jaguar osv.) har nok det en stor betydning da de satser på høy ytelse. For mer "vanlige" bilprodusenter bør det ikke være noe problem overhodet, der er det evt. den lille ekstra rekkevidden som betyr noe. Men etterhvert som batterier blir billigere og magnetmaterialene dyrere kan det fort snu seg så vi kanskje ser induksjonsmotorer i alle de billigere elbilene isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: Tellus på mandag 26. mars 2018, klokken 19:30
I flere år hyllet menigheten Elon Musk fordi han valgte induksjonsmotor til Model S og senere Model X. Det var ikke måte på hvor mye bedre induksjonsmotor var enn permanentmagnetmotoren (som forøvrig stort sett alle andre benyttet). Når ryktene om at Model 3 hadde permanente magneter begynte å florere ble det først møtt med vantro og benektelse i menigheten. Etterhvert måtte selv de mest inhuga die hard teslafanatikerne innrømme at permanentmagnetmotoren er overlegen på ytelse. 
Vel vi kan jo fortsatt hevde at en induksjonsmotor gir en helt annen og mer eksklusiv kjørefølelse enn en PM motor :) . Vi kan si noe slikt som at det blir som å kjøre V8 i forhold til rekkefirer. Dette kan utdypes ved å si at på samme måte som en V8 kan kutte ut en del sylindere ved lav belasting kan en induksjonsmotor redusere feltstyrken ved lav belastning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA