Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppvarming under lading

Startet av PNR1A, mandag 26. februar 2018, klokken 13:39

« forrige - neste »

PNR1A

Jeg forstod fra flere innlegg på forumet at oppvarming under lading med 3,7kW (16A, 230V) skulle ikke tape batteriet. Bilen lades på 3.7kW stolpe, ladehastighet er som forventet og jeg ville varme den opp. Prosent falt fra 91% til 90% ila 5 minutter mens Appen viser at lading er i orden. Avsluttet oppvarming og etter noe minutter gikk prosent opp til 91%. Har prøvd det samme flere ganger ved varmegrader ute, alltid med samme tap av kapasitet. Er det noe med min bil?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

jkirkebo

Sitat fra: PNR1A på mandag 26. februar 2018, klokken 13:39
Jeg forstod fra flere innlegg på forumet at oppvarming under lading med 3,7kW (16A, 230V) skulle ikke tape batteriet. Bilen lades på 3.7kW stolpe, ladehastighet er som forventet og jeg ville varme den opp. Prosent falt fra 91% til 90% ila 5 minutter mens Appen viser at lading er i orden. Avsluttet oppvarming og etter noe minutter gikk prosent opp til 91%. Har prøvd det samme flere ganger ved varmegrader ute, alltid med samme tap av kapasitet. Er det noe med min bil?

Nei, du trenger en større kurs og 6,6kW lader for å ikke tape kapasitet. Varmen går vel på med ca. 5kW effekt eller deromkring. Ihvertfall en del mer enn 3,7kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PNR1A

Nissan Leaf Nordic 30kWh

lifern

Visst du har for høy varme på, så bruker du mer strøm enn det som kommer inn.
Har du på 17-18 og vifte på 1 så pleier det gå bra. Alt etter utetemp.
SVART EUROLEAF 2013

PNR1A

#4
Har varme innstilt på 17 grader, vet ikke om jeg får innstille vifta til 1. Trodde at hastigheten på vifta styres automatisk av bilen under lading. Og nå avsluttet lading på 99%.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Arha

Etter hvert som oppvarminga står på og bilen blir varm, synker forbruket som går med til varming.  Dermed lades batteriet med det som blir til overs, og batteri% stiger etter hvert som tida går.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bob-bob

Sitat fra: Arha på mandag 26. februar 2018, klokken 17:00
Etter hvert som oppvarminga står på og bilen blir varm, synker forbruket som går med til varming.  Dermed lades batteriet med det som blir til overs, og batteri% stiger etter hvert som tida går.
Men med 3,7Kw lading kommer det til å ta himla lang tid.  Bedre å skru av varme , låse bilen og varme seg et annet sted.... 8)

Trekkoppbil

Jeg mener å ha lest på en annen tråd, at man kan stille inn varmen til å ikke overstige kraftforsyninga.

Hanz

#8
For å omgå hele problematikken; ha varm bil før avreise, samt ha fullt batteri OG 12volt "startbatteri" har jeg jeg installert full "Defa-pakke" på samme måte som i fossilbilen( minus motorvarmeren ;-) ). Dvs. ekstra 220v inntak ved siden av reg-skiltet foran (strøm fra egen kurs) , Ctek 12voltlader, 3.8A, strømuttak på gulvet under hanskerommet og 1400W kupevarmer. Mellom varmeren og støpselet har jeg montert en vanlig fjernstyrt AV/PÅ bryter, samt en sterk 220V led-lampe. Da kan jeg se fra 'kjøkkenvinduet' at varmeren er slått på. Starter den når jeg står opp, og en time senere er bilen behagelig varm og fri for is... Funker veldig fint  :-)

(ps: ble inspirert til dette, samt ditto Webasto-installasjon etter en regning på 16.000,- etter at noe røyk i batterikassa etter "fjernvarming" med app  :-(   ...og ja: jeg hadde siste sw-versjon på min 2011modell.)
2011 Leaf
2019 i-Pace

bob-bob

Sitat fra: Hanz på torsdag 01. mars 2018, klokken 12:36
For å omgå hele problematikken; ha varm bil før avreise, samt ha fullt batteri OG 12volt "startbatteri" har jeg jeg installert full "Defa-pakke" på samme måte som i fossilbilen( minus motorvarmeren ;-) ). Dvs. ekstra 220v inntak ved siden av reg-skiltet foran (strøm fra egen kurs) , Ctek 12voltlader, 3.8A, strømuttak på gulvet under hanskerommet og 1400W kupevarmer. Mellom varmeren og støpselet har jeg montert en vanlig fjernstyrt AV/PÅ bryter, samt en sterk 220V led-lampe. Da kan jeg se fra 'kjøkkenvinduet' at varmeren er slått på. Starter den når jeg står opp, og en time senere er bilen behagelig varm og fri for is... Funker veldig fint  :-)

(ps: ble inspirert til dette, samt ditto Webasto-installasjon etter en regning på 16.000,- etter at noe røyk i batterikassa etter "fjernvarming" med app  :-(   ...og ja: jeg hadde siste sw-versjon på min 2011modell.)
For de som har 2013 modell med VP og oppgradert elektronikk vil det muligens ikke være så aktuelt med DEFA eller Webasto , har ikke hørt om at noen av disse har fått ødelagt noe på bilen ved forvarming fra app/fjernstyring.

Er på vår 3. Leaf nå , siden 2013 , og har kjørt tilsammen over 200000 km med bilene. Forvarming med bilens egne systemer fungerer utmerket så lenge input er på 16 ampere ( 3,6 Kw) eller mer (har 32 AMP lader på den nyeste ).
Ved forvarming over en viss tid , f.eks en halvtime - så vil lading gi mer strøm inn enn bilen bruker på oppvarming , dog vil den bruke litt mer enn den får inn , i starten av oppvarmingen.  Ladeklump som følger med bilen ( 10A) gir for lite strøm inn , så der går man litt i minus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA