Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lanseringskalender (inkl pris & tekniske data for alle elbiler) mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 25. februar 2018, klokken 13:30

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#45
Sitat fra: batterimannen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 16:07
Nå står WLTP rekkevidden for BMW i3s oppgitt som 310 km og i3 som 285 km. Det skal være motsatt.

Tusen takk for korrektur: er oppdatert nå :+1:

I den andre oversikten med WLTP + EPA var de på rett sted.
________________________________________________________________________

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Lanseringskalenderen for elbiler oppdatert er igjen med både rykter & fakta:)
Inkludert dårlig nytt vedr Kia e-Niro: bilen blir betydelig dyrere enn forventet, og leveringsevne er betydelig dårligere enn det tidligere var gitt forhåpninger om

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

Sitat
Merkemodellbatt.driftWLTP* Q3-18Q4-18H1-19H2-19H1-20H2-2020212022Merknad
HyundaiKona electric Tekn. 64FWD 482BUtlevering startet, men antall tildelt Norge usikker
JaguarI-Pace EV40090AWD 470XCUV fra Jaguar som har gode kjøregenskaper
MerkemodellbattdriftWLTP*Q3-18Q4-18H1-19H2-19H1-20H2-2020212022Merknad
Kiae-Niro64FWD 485Bantatt ca 2000 kundebiler 2019
Audie-tron 5595AWD400+FSUV med AWD og hengerfeste
BMWi3 (120Ah)42,2RWD310XSiste oppgradering av dagens i3?
BMWi3s (120Ah)42,2RWD285XSiste oppgradering av dagens i3s?
TeslaModel 3 MRMRRWDe450+?Kommer den endelig H1 2019?
TeslaModel 3 LR DLRAWDe550+?Kommer den endelig H1 2019?
TeslaModel 3 LR DPLRAWDe550+?Kommer den endelig H1 2019?
NissanLeaf E+60FWD400FXKommer endelig med TMS og bedre lademulighet
DS3 Crossback E-Tense50FWD300+XFørst ute med den nye drivlinjen fra PSA
MBEQC 400 4Matic80AWDe400BSUV, MB sin første egenutviklede elbil
Kiae-Soul39,2FWDe300Xbasert på Kona plattform
Kiae-Soul64FWDe450Xbasert på Kona plattform
MiniCooper ECR2WDe300+XBaseres antakeligvis på drivlinjen fra BWM i3
PorscheTaycanMRAWDe400+FSpennende elbil fra Porsche, første med 800V
Audie-tron 50CR?e300+?SUV med AWD og hengerfeste
HyundaiIoniq "2"CRFWDe300+?samme drivlinje som Kona electric
JaguarXJ EV400(?)90AWDe450?Sportsedan med drivlinje fra I-Pace. Model S utfordrer
PolestarPolestar 2SR?e350+?Model 3 utfordrer
PolestarPolestar 2MR?e450+?Model 3 utfordrer
Seate-MiiCRFWDe240?samme plattform og batteri som Citigo E
ŠKODACitigo ECRFWDe240?samme plattform som dagens UP!
MerkemodellbattdriftWLTP*Q3-18Q4-18H1-19H2-19H1-20H2-2020212022Merknad
Audie-tron S95AWDe400XSUV med AWD og hengerfeste
Audie-tron sportback S95AWDe400+XNeste derivasjon av e-Tron plattformen
BMWiX370tbae400+XSUV som deler plattform med ICE utgaven
VWID Neo48RWD330XVW sin første elbil utviklet fra bunn av
VWID Neo75RWD440XVW sin første elbil utviklet fra bunn av
VWID NeoLRRWD550?VW sin første elbil utviklet fra bunn av
Kiae-Soul AWD64?AWD?e450?Kommer 4WD endelig fra Kia/Hyundai?
OpeleCorsa50FWDe300+?samme plattform som Peugeot 208 og setter punktum for Ampera-e
Peugeot208 electric50FWDe300+?Den nye drivlinjen fra PSA
Peugeot2008 electric50FWDe300+?Bygger på den nye PSA plattformen
Porsche"Taycan Cross Turismo"MRAWDe400+?Et "CUV" derivat av Taycan
SonosSion40?2WDe250+?Kickstartbedrift med første elbil, ingen egne verksted
TeslaModel 3 SRSRRWDe400?Vil vi se "folkeutgaven" av Model 3?
VolvoXC40 electricSRtbae350+?Samme drivlinje som Polestar 2
VolvoXC40 electricLRtbae450+?Samme drivlinje som Polestar 2
VWe-UP! 2.0CRFWDe240?samme batteri som Citigo E
Ford"Mach 1"MRAWD?e400+X"SUV" i Kuga størrelse basert på den nye C2 plattformen (som nye Focus)
MBEQA60AWDe400XMB sin neste egenutvikling i en mer kompakt utførelse
Seat"eBorn"48RWDe300+XSamme plattform som VW ID "Neo"
Seat"eBorn"75RWDe450+XSamme plattform som VW ID "Neo"
ŠKODA"Vision E" CUVMRAWDe400+X"CUV", C-segment (VW ID Crozz slektning)
ŠKODA"Vision E" SUVMRAWDe400+?"SUV", C-segment
BMW"i3 gen 2"MRAWDe450+?evt. helt nyutviklet elbil i Model 3 størrelse
BMW"i3 gen 2" AWDLRAWDe500+?evt. helt nyutviklet elbil i Model 3 størrelse
BMWi4MRtbde450+?sportsedan, Model S utfordrer
BytonM-Byte712WDe300+?SUV. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
BytonM-Byte AWD95AWDe400+?SUV. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
Honda"Urban EV"????Få opplysninger utenom utseendet på konseptbilene
RenaultZoe gen250?FWDe350+?Ny Nissan-Renault plattform, B-segment
RenaultK-ZEURFWDe180?"CUV", B-segment, men er rekkevidden god nok i 2020 selv med lav pris?
VWID "Crozz"81?AWDe450?"CUV", C-segment
MerkemodellbattdriftWLTP*Q3-18Q4-18H1-19H2-19H1-20H2-2020212022Merknad
Audie-tron GTMRAWDe400+Xsportsedan, Model S utfordrer basert på Porsche Taycan drivlinje og 800V
PolestarPolestar 3MRAWDe450+XSUV, muligens et XC90 derivat?
VolvoXC90 electricMRAWDe450+XVelkjent SUV, nå med helelektrisk drivlinje (og Model X utfordrer)
BMWVision iNextXLRAWDe600+?SUV
BytonK-Byte712WDe300+?Model 3 utfordrer. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
BytonK-Byte AWD95AWDe400+?Model 3 utfordrer. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
MBEQBCR?e300+?"CUV", C-segment
MBEQBMR?e450+?"CUV", C-segment
MBEQSSRAWDe400?sportsedan, Model S utfordrer
MerkemodellbattdriftWLTP*Q3-18Q4-18H1-19H2-19H1-20H2-2020212022Merknad
VWID "Buzz"MRAWDe450+XEt av de mest etterlengede elbiler med retro VW Bus utseende

________________________________________________________________________

Shanks

Om du har med varebiler så kan de se ut som du kan legge til denne i kalenderen https://rsabil.no/maxus-ev80/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Shanks på onsdag 21. november 2018, klokken 12:12
Om du har med varebiler så kan de se ut som du kan legge til denne i kalenderen https://rsabil.no/maxus-ev80/

Hei både varebil og pick-up/liten lastebil så utrolig spennende ut og på papiret mye bedre enn Nissan og de europeiske varebilalternativene basert på spesifikasjonene. 
Må sjekke litt ut mer om dette ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#49
Ny oppdatering av Lanseringskalender for Elbiler.

Fått med div oppdateringer etter LA Auto Show med f.eks. Rivian bilene, ellers blir 2019 spennende med Model 3 som forventes å dukke opp. Hvis denne kan leveres i større volum vil det ha stor påvirkning for konkurrentene uansett hvilken elbil man ønsker å kjøpe. Året etter er det VW I.D. Neo som forventes å kunne bli levert i store volum.


Lanseringskalenderen for elbiler er oppdatert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

________________________________________________________________________

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 02. desember 2018, klokken 23:30
...ellers blir 2019 spennende med Model 3 som forventes å dukke opp. Hvis denne kan leveres i større volum vil det ha stor påvirkning for konkurrentene uansett hvilken elbil man ønsker å kjøpe. Året etter er det VW I.D. Neo som forventes å kunne bli levert i store volum.

Lanseringskalenderen for elbiler er oppdatert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

________________________________________________________________________
Da er Model 3 LR AWD bekreftet for 2019 da det er åpnet for bestillinger. Prisen og leveranseevnen vil umiddelbart påvirke "prisboblen" på elbiler. Jeg spår at Model 3 blir mest solgte bilmodell i Norge i 2019 og de tar tilbake rekordmåned for utlevering. 2020 er det klar for VW å gjøre det samme med I.D.Neo.

Lanseringskalender og WLTP tabell er oppdatert med ferske opplysninger om Model 3.

Gråtass, Oslo

Hva med å legge inn en ekstra kolonne: 'Maks taklast' ?
Enkelte elbiler har mulighet for tyngre takbokser, mens andre ikke har lov til å ha noen som helst last på taket.
Bor i Oslo. Kjøpte Think 2001 modell i 2003. (Har kjørt den fra 3.000 km til 60.000 km) Var med på å etablere thikers.no og skrev mange artikler og innlegg i forumet i begynnelsen men har ikke holdt meg så oppdatert de siste årene.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Gråtass, Oslo på fredag 07. desember 2018, klokken 11:32
Hva med å legge inn en ekstra kolonne: 'Maks taklast' ?
Enkelte elbiler har mulighet for tyngre takbokser, mens andre ikke har lov til å ha noen som helst last på taket.

Hei,
Takk for tipset. Skal prøve å få det inn i Google dokumentet etterhvert.

Cral

Takk for glimrende arbeid, men hvorfor er ikke denne sticky?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Cral på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:18
Takk for glimrende arbeid, men hvorfor er ikke denne sticky?

Tusen takk for det :)
Administrator må ta stilling om denne fortjener å være sticky.

Speeder

Det bør den helt klart være! Leita meg frem til denne tråden flere ganger, da med Google søk.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#56
Ny oppdatering av Lanseringskalender for Elbiler.

Regner med at det fortløpende kommer nyheter fra Geneve Motor Show.
Etter at det har kommet mange elbiler som i seg selv er spennende, men dessverre bare produseres i små volum, er det forfriskende at Renault nå ser ut til å lansere en "facelift" av ZOE til høsten med ca 400 km kombinert WLTP rekkevidde og ikke minste endelig CCS hurtiglading + adaptiv cruise m.m. Endelig en utgave som kan "anbefales" også i Norge.
I tillegg til at Tesla Model 3 leveres ut etter kort tid til alle som bestiller denne (foreløpig bare med største batteri og AWD, men etterhvert også i rimeligere varianter), ventes det snart flere konkrete nyheter om kommende VAG elbiler basert på MEB plattformen under VW/Skoda/SEAT/Audi merker, kommende PSA biler under Peugeot/Citroen/DS/Opel merker. Endelig vil disse sammen med Nissan/Renault/Tesla gir nye, gode ICE alternativer for de fleste.

For de som klarer seg med litt mindre rekkevidde (rundt 300km WLTP) vil de kommende VAG trillingene (e-UP/e-MII/Citigo E) med ca 36kWh batteri og BMW i3/Mini E være gode alternativer som ser ut til å bli produsert i  volum ihht ettersørsel.

I lavere volum vil Kona el, e-Niro, e-Soul og Ampera-a til en viss grad være tilgjengelig. Gode biler, men fabrikken prioriterer dessverre ikke produksjon.

I den dyrere premiumklassen er det litt lettere å dekke etterspørsel da prisen skremmer de fleste uansett ;)
Jaguar, Audi og Tesla med S/X leverer allerede, i løpet av året kommer Porsche og Mercedes.

Lanseringskalenderen for elbiler er oppdatert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

________________________________________________________________________

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#57
Ny oppdateringer av Lanseringskalender for Elbiler er på plass.

For de som ønsker relativt kort leveringstid og lang rekkevidde i prisklasse < 500 000 så er det bare Tesla og Nissan Leaf e+ som kommer i volum. Til høsten blir Renault med "facelift" av ZOE med ca 400 km kombinert WLTP rekkevidde og endelig CCS hurtiglading mer reelt alternativ for de fleste.

Men store forventninger blir knyttet til neste år når "volumutvalget" utvides med VW ID.3 og  ŠKODA Seat sin "el-Born".

Dessverre er de ellers glimrende bilene fra Hyundai/Kia belemret med veldig lav produksjonskapasitet og ditto lav  leveringsevne slik at ventetid kan bli veeeldig lang hvis man ikke er tidlig i køen.

Mellom-rekkevidde biler ser fortsatt lovende ut kommende vinter og neste vår med et godt utvalg fra PSA, VAG og Nissan.

Lanseringskalenderen for elbiler er oppdatert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

________________________________________________________________________


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#59
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:52
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 07. mai 2019, klokken 01:01
Skoda sin "el-Born".

Seat....

;) Jeg trenger en korrekturleser, men heldigvis er det mange hjelpere her på forumet  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA