Forbrukerrådet Elbil-garantiguiden 2018

Startet av Karl-Wilhelm, søn 18. feb 2018, kl. 16:48

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: arthur på man 19. feb 2018, kl. 18:43
Sitat fra: doldis1 på man 19. feb 2018, kl. 17:11
Sitat fra: kristianbergen på man 19. feb 2018, kl. 13:26
Tesla er en menighet. Garantier gir ikke mening.

Godt sagt faktisk, menigheten vet at Tesla ordner opp skulle batteriet kollapse, når det gjelder Tyskerne må du slåss for å få den minste lille ting fikset gratis på garantien....Tyskerne skulle lest seg litt opp på Steve Jobs og Apple og på hva som får Apple-universet til å snurre rundt...

Prøver du å overbevise noen på at Apple er gode på reklamasjoner sett med kundens øyne?

Absolutt ikke ! Poenget er at Apple selger i bøtter og spann av overprisede telefoner til stort sett fornøyde kunder....det hadde de gjort også om produktene deres var kjemisk renset for garantier ... På motsatt side kan Tyskerne garantere hva f. de vil, ingen kommer uansett til å felle en tåre den dagen de følger Britisk bilindustri over i evigheten ...

Øystein16

Sitat fra: Amoss på man 19. feb 2018, kl. 17:36
Så fremt så klart at du ikke har en unormal lang kjørelengde (taxi med en million km?) eller på annen måte har utsatt bilen/batteriet for spesielt uvøren (stadig lading til 100%, utlading til 0%, la stå lenge på hhv 100%/0%, utsette batteriet for ekstrem varme/kulde/fuktighet osv.) behandling.
Kva slag skrøpeleg elbil er det om ikkje tåler bruk av heile batteriet?

Ingeniøren

Sitat fra: Øystein16 på man 19. feb 2018, kl. 20:00
Sitat fra: Amoss på man 19. feb 2018, kl. 17:36
Så fremt så klart at du ikke har en unormal lang kjørelengde (taxi med en million km?) eller på annen måte har utsatt bilen/batteriet for spesielt uvøren (stadig lading til 100%, utlading til 0%, la stå lenge på hhv 100%/0%, utsette batteriet for ekstrem varme/kulde/fuktighet osv.) behandling.

Fordi et bilbatteri fort koster 100 tusen. Derfor behandler man det pent og lar det sykle mellom typisk 20 og 80% av kapasitet slik at det holder. Ikke slik som mobil der batteriet maltrakteres og er gåent etter 3 år.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på man 19. feb 2018, kl. 20:07
Fordi et bilbatteri fort koster 100 tusen. Derfor behandler man det pent og lar det sykle mellom typisk 20 og 80% av kapasitet slik at det holder. Ikke slik som mobil der batteriet maltrakteres og er gåent etter 3 år.

... og der til kommer det at mange produsenter velger å maskere bort reelle 100% og 0% med buffere som ikke er i bruk. Nå var debatten om Tesla og deres garanti, og Tesla gir tilgang til reelle 100% men ikke reelle 0%. Men blir batteriet stående lenge nok på virtuelle 0% så risikerer den kanskje å komme ned på reelle 0% hos de fleste merker?  Og nei, så vidt jeg vet er det INGEN batterier fra NOEN produsent i dag som takler å bruke "hele batteriet" til reelle 100/0% over tid uten å få redusert kapasiteten eller bli helt ubrukelig. Om noen kan vise til noe annet så er jeg lutter i øret :)
Model S 85D

Knut Røe

Sitat fra: doldis1 på man 19. feb 2018, kl. 20:00ingen kommer uansett til å felle en tåre den dagen de følger Britisk bilindustri over i evigheten ...
Er nok flere som feller en tåre enn det er personer som tror på deg  ;)

sylwester

Sitat fra: arthur på man 19. feb 2018, kl. 15:37
...
En ting jeg lurer litt på er at det her kun snakkes om garanti, men hva med reklamasjonsrettigheter i henhold til Forbrukerkjøpsloven hva angår batteriene på en elbil?

Forbrukerrettighetene våres kommer etterhvert som de blir prøvd for retten. Etterhvert som det blir prøvd for retten vil det som regel ha presedens for fremtidige saker og garantier må som kjent være bedre enn reklamasjonen så en sli presedens vil øke omfanget av garantiene våres.

Garantien er jo en kommersiell kontrakt oppå myndighetenes krav. Når forbrukerrådet tar en sak så vil de ofte dømme etter reklamasjon hvis kunden ikke hadde behøvd garanti i de tilfellene for å belyse at det her var opplagt at reklamasjonsretten ville gjelde og derfor må garantien som er en ytterligere garanti må også dekke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Sitat fra: sylwester på man 19. feb 2018, kl. 23:47
Sitat fra: arthur på man 19. feb 2018, kl. 15:37
...
En ting jeg lurer litt på er at det her kun snakkes om garanti, men hva med reklamasjonsrettigheter i henhold til Forbrukerkjøpsloven hva angår batteriene på en elbil?

Forbrukerrettighetene våres kommer etterhvert som de blir prøvd for retten. Etterhvert som det blir prøvd for retten vil det som regel ha presedens for fremtidige saker og garantier må som kjent være bedre enn reklamasjonen så en sli presedens vil øke omfanget av garantiene våres.

Garantien er jo en kommersiell kontrakt oppå myndighetenes krav. Når forbrukerrådet tar en sak så vil de ofte dømme etter reklamasjon hvis kunden ikke hadde behøvd garanti i de tilfellene for å belyse at det her var opplagt at reklamasjonsretten ville gjelde og derfor må garantien som er en ytterligere garanti må også dekke.

En produsents garanti må strengt tatt ikke noe som helst, men har ingen praktisk verdi med mindre den går lenger enn hva som fremkommer av loven. Det jeg lurer på er hvordan loven, Forbrukerkjøpsloven, er å forstå mht et batteris levetid og/eller restkapasitet etter en gitt tid. Muligens ikke vært noen sak på dette enda hvilket i seg selv gir en viss indikasjon på at problemet ikke har blitt "stort nok" enda?

doldis1

Garanti meg både her og der. Når, eller riktigere, hvis problemet oppstår kommer nok VW til å kreve at batterispenningen skal måles med VAG utstyr. Kjenner jeg de rett har de lagt inn noen små føringer i softwaren slik at lavest mulige måling i garantitiden vil være .....70 % ;D

Denne bedrifts-ukulturen er faktisk ganske vanlig og meg bekjent er det kun California -baserte foretak som tar sterkt avstand fra denne uetiske måten å drive butikk på. Det er heller ingen tilfeldighet at disse selskapene er verdens største målt i selskapsverdi i dag..folk flest liker foretak de oppfatter som redelige, så enkelt er det!

Laurence D. Finc, Ceo i verdens største investeringsfirma BlackRock var tidligere i år ute med følgende melding til verdens bedriftsledere :

https://www.nytimes.com/2018/01/15/business/dealbook/blackrock-laurence-fink-letter.html

Kortversjonen: Vær en positiv kraft i samfunnet eller mist vår støtte !

Så for å sette hele problemstillingen om garanti på hodet : Framtiden tilhører de foretak som ikke trenger side opp og side ned med garantier klistret til produktet, opplagt en utopi men ikke desto mindre sann..

Øystein16

Sitat fra: Amoss på man 19. feb 2018, kl. 20:29
Sitat fra: Ingeniøren på man 19. feb 2018, kl. 20:07

... og der til kommer det at mange produsenter velger å maskere bort reelle 100% og 0% med buffere som ikke er i bruk. Nå var debatten om Tesla og deres garanti, og Tesla gir tilgang til reelle 100% men ikke reelle 0%. Men blir batteriet stående lenge nok på virtuelle 0% så risikerer den kanskje å komme ned på reelle 0% hos de fleste merker?  Og nei, så vidt jeg vet er det INGEN batterier fra NOEN produsent i dag som takler å bruke "hele batteriet" til reelle 100/0% over tid uten å få redusert kapasiteten eller bli helt ubrukelig. Om noen kan vise til noe annet så er jeg lutter i øret :)

Folk definerar nok fullt batteri når ladinga viser full og tilsvarande tomt når det viser tomt. I vår bil er det 1,7 kWt som ikkje kan brukast til framdrift. Bil/batteri er konstruert for å lade "fullt"/køyre "tomt". Skalerar me batteriet tilsvarande 10 bilar, gir VW i sum garanti i 8 år/1,6 million kilometer for batteri tilsvarande i ein Tesla.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på tir 20. feb 2018, kl. 13:10
Folk definerar nok fullt batteri når ladinga viser full og tilsvarande tomt når det viser tomt.

Er klar over at mange bilfabrikanter opererer med dette. Men det betyr ikke at en bil der man f.eks. har mulighet til å bruke hele det batteriet man har betalt for er "skrøpeleg" som du kalte det. Tesla kunne fint lagt inn en sperre mot å lade mer enn til 90% som er den anbefalte "daglig ladingen", og bilene ville da ha en desto kortere mulig rekkevidde.  Isteden har de valgt å la brukeren ha denne tilgangen, men med varsel mot å bruke denne for ofte/mye, og ett anbefalt ladenivå på under 100% for "normalbruk". Men også de holder unna noe på bunn som er utilgjengelig for brukerne for å spare batteriet.

Sitat fra: Øystein16 på tir 20. feb 2018, kl. 13:10
Skalerar me batteriet tilsvarande 10 bilar, gir VW i sum garanti i 8 år/1,6 million kilometer for batteri tilsvarande i ein Tesla.

Skalerer man opp Teslas batteri-garanti til 10 biler så garanteres de i 80 år/uendelig * 10 kilometer for ett batteri tilsvarende en Semitrailer's. Hva er denne tøysete matematikken god for?
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Amoss på tir 20. feb 2018, kl. 18:57
Skalerer man opp Teslas batteri-garanti til 10 biler så garanteres de i 80 år/uendelig * 10 kilometer for ett batteri tilsvarende en Semitrailer's. Hva er denne tøysete matematikken god for?
Matematikken er nyttig for å vurdera ressursbruk for å nå politiske miljømål.

sylwester

Sitat fra: arthur på tir 20. feb 2018, kl. 08:29
...
En produsents garanti må strengt tatt ikke noe som helst, men har ingen praktisk verdi med mindre den går lenger enn hva som fremkommer av loven. Det jeg lurer på er hvordan loven, Forbrukerkjøpsloven, er å forstå mht et batteris levetid og/eller restkapasitet etter en gitt tid. Muligens ikke vært noen sak på dette enda hvilket i seg selv gir en viss indikasjon på at problemet ikke har blitt "stort nok" enda?

I følge forbrukerkjøpsloven paragraf 3 så er det ulovlig med noen som helst avtale, deriblant garantier, som reduserer forbrukerrettighetene på noen som helst måte. Videre så tror jeg en garanti som kun dekker forbrukerkjøpsloven vil være villedende markedsføring siden ordet garanti git en forventning om en utvidet sikkerhet. Selv om det ikke står tenker jeg man kan si at en garanti må dekke mer enn lovens minimumskrav.

Jeg tror vi kommer til å få saker så snart litt ukjente bilmerker kommer på banen for å ta en del av kaka.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på tir 20. feb 2018, kl. 20:21
Matematikken er nyttig for å vurdera ressursbruk for å nå politiske miljømål.

Så, fortell meg da hva dette tallet sier om ressursbruk for å nå politiske miljømål?  Hva har forresten garantier å gjøre med det i det hele tatt?

Men greit nok - du sier:
Skalerar me batteriet tilsvarande 10 bilar, gir VW i sum garanti i 8 år/1,6 million kilometer for batteri tilsvarande i ein Tesla.
Skalerer man batteriet til 1 Tesla tilsvarende 10 av de samme VW'ene så har batteriet 8 år/uendelig * 10 kilometer med garanti.  Ja, om man ikke skalerer det så har det fortsatt 8 år/uendelig kilometer for det ene batteriet. Høres for meg ut som om Tesla leverer lengre garanti enn VW uansett om man skalerer opp, ned eller overhode ikke. Helt uten at det sier det døyt om resursbruk for å oppnå politiske mål eller om Elbil-garantiguiden for 2018.
Model S 85D

geear

Har elbil fra både VW og Tesla, og syns "testen" til Forbrukerrådet er meningsløs.

Risikoen for at biler har under 70% restkapasitet etter 160 000km ser ut for å være svært liten, og alle som kjører mer enn 30 000km vil ha mistet all garanti etter omtrent fem år, mens med en Tesla kan man faktisk ha kjørt 400 000km og fortsatt ha garanti.

Her er forresten et eksempel på hva som kan skje når man forsøker å benytte seg av den flotte batterigarantien til VW:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36230.msg623795#msg623795

SitatJeg spurte så om ikke de kunne ta en batterisjekk samtidig som bilen var inne. Jeg synes det hadde vært greit å vite og spesielt etter at gjettometeret serverte meg 35km rekkevidde på halvt batteri. Hadde riktignok kjørt motorvei og det var kaldt ute, men bilen hadde varmt batteri (avgangstid) og stod inne i garasje ca 7 grader. Uansett, det er ikke så viktig ettersom batteriet har garanti til 160k / 8år. Det jeg synes er urovekkende er svaret jeg fikk da jeg spurte om en sjekk av batteriet:

"En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien"

automat

Sitat fra: sylwester på tir 20. feb 2018, kl. 22:30

I følge forbrukerkjøpsloven paragraf 3 så er det ulovlig med noen som helst avtale, deriblant garantier, som reduserer forbrukerrettighetene på noen som helst måte. Videre så tror jeg en garanti som kun dekker forbrukerkjøpsloven vil være villedende markedsføring siden ordet garanti git en forventning om en utvidet sikkerhet. Selv om det ikke står tenker jeg man kan si at en garanti må dekke mer enn lovens minimumskrav.

Jeg tror vi kommer til å få saker så snart litt ukjente bilmerker kommer på banen for å ta en del av kaka.

Er kapasitetsreduksjon slitasje, som ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven. Eller er det en funksjonsfeil, som dekkes. Her tror jeg det må rettsavgjørelser til, for å sette grensa.

En batterigaranti utover 5 år vil uansett gi bedre dekning enn forbrukerkjøpsloven, selv om den ikke har kapasitetsgaranti. Fordi man er siket mot funksjonsfeil i et lengre tidsrom.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA