Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan påvirker is/snø model 3, test av dørhåndtak og mer

Startet av Ampera, søndag 18. februar 2018, klokken 09:34

« forrige - neste »

Ampera


AppleKnocker

Ja.

Vi må kjøpe dinosaurbil for den får ikke snø og is på seg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

GOS

Sitat fra: Ampera på søndag 18. februar 2018, klokken 09:34
https://youtu.be/JIADZHLHGL0


Blir dette problem om vinteren for oss uten garasjen ?

Var ikke akkurat så lakkvennlig behandling denne karen ga.

Var vel ikke annerledes utfordringer enn på S, bortsett fra ladeluken som kan være litt mer trøblete.. Antar speilene på Model 3 også kan settes slik at de ikke felles inn.

Det meste løses vel med å sette på forvarming 15 min før avgang.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Boomerang

Vel.. Jeg kjøper iallefall ikke en bil der en må slå løs dørhåndtakene på den måten..

Jeg parkerer ute og opplever ofte mye mer snø og is enn i den videoen, aldri opplevd problemer med dørhåndtakene på S'en vår.
Men å grave frem og hakke løs de håndtakene der ser jeg mørkt på.
Siste spikeren for å kanselere resevasjon her dessverre..

GOS

Spørs om han ikke kunne presset litt hardere på håndtaket for å få det ut.

Har opplevd at håndtaket på S'en ikke har kommet ut på grunn av is, men som regel har i det minste en av de kommet ut slik at en km seg inn.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Det er trolig bare å trykke litt hardere på dørhåndtaket. Det var også ganske uvanlige isforhold, i mitt syn. Hyundaien som står ute har ikke hatt i nærheten av så mye is på seg hittil i vinter.

Det verste i mitt syn er ladeluken. Der vil nok ikke forvarming hjelpe, så man vil måtte manuelt fjerne isen. Det beste hadde nok vært om Tesla la inn ett varmeelement i armen til ladeluken, og gjerne rundt pluggen også. Akkurat rundt pluggen kan man kanskje også smelte isen ved å lade med litt effekt like før avgang. Da varmer man også opp batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har ingen garasje og har måttet løsne fastfrosne TMS håndtak mange ganger; typisk ved å spraye på de-icer.
Men uansett ville mye av dette blitt løst ved forvarming som @GOS påpeker.
Ladeluken ser ut til å være det svakeste leddet.

Ampera

Forvarming vil vel ikke hjelpe med dørhåndtak men kan jo være tesla lager en vinterpakke for dette,  men ladeluken blir vel litt mindre utsatt hos oss da type  2 ladeport er noe større en USA tesla port , slik at det blir noe mindre åpent flate som er utsatt for snø og is .

GOS

Sitat fra: Ampera på søndag 18. februar 2018, klokken 11:43
Forvarming vil vel ikke hjelpe med dørhåndtak men kan jo være tesla lager en vinterpakke for dette,  men ladeluken blir vel litt mindre utsatt hos oss da type  2 ladeport er noe større en USA tesla port , slik at det blir noe mindre åpent flate som er utsatt for snø og is .

Jo, du tiner mye is på utsiden men det tar litt tid.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Boomerang

Sitat fra: GOS på søndag 18. februar 2018, klokken 12:55
Sitat fra: Ampera på søndag 18. februar 2018, klokken 11:43
Forvarming vil vel ikke hjelpe med dørhåndtak men kan jo være tesla lager en vinterpakke for dette,  men ladeluken blir vel litt mindre utsatt hos oss da type  2 ladeport er noe større en USA tesla port , slik at det blir noe mindre åpent flate som er utsatt for snø og is .

Jo, du tiner mye is på utsiden men det tar litt tid.

Snakker vi 3-4 timer?
Jeg har aldri opplevd at forvarming har noen innvirkning på håndtakene på vår S.

nie

Gode nyheter dette her.

Dørhåndtakene fungerer jo ypperlig. Bare å ta vekk litt is. Vinduene er jo identisk med X og S som fungerer OK. Å la ladeporten fylles med våt snø/regn som fryser til is, er en dårlig ide uansett. Løses enkelt med å dekke til ladeporten ved lading i drittvær og det gjør jeg alltid uansett.

Ser ikke problemet. Hvis man bor et sted med snø/isproblemer så er det lov å tenke selv og ta sine forholdsregler som f.eks å slå av auto-fold på speilene.


Amoss

Sitat fra: Boomerang på søndag 18. februar 2018, klokken 10:30
Vel.. Jeg kjøper iallefall ikke en bil der en må slå løs dørhåndtakene på den måten..

Jeg parkerer ute og opplever ofte mye mer snø og is enn i den videoen, aldri opplevd problemer med dørhåndtakene på S'en vår.
Men å grave frem og hakke løs de håndtakene der ser jeg mørkt på.
Siste spikeren for å kanselere resevasjon her dessverre..

Nja, hvilke kriterier du setter for å kjøpe bil blir jo opp til deg det, men må si at jeg har opplevd mye vanskeligere dørhåndtak enn dette som vises her. Spesielt i fra den tiden man måtte inn med en fysisk nøkkel inn i ett frossent nøkkelhull for å låse opp.

Klart, det blir noe annet enn ett dørhåndtak som tvinges ut med elmotor som på Model S, og det finnes helt sikkert bedre patenter enn det som er på Model 3, men det som ble vist her var i alle fall ikke avskrekkende på meg. Men skulle nå helst ha sett hvordan dette blir under skikkelig norske vintervær, det som ble vist her var jo bare bittelitt snø og relativt "varm" is som slapp lett. Tipper det bare var noen få grader under 0 på denne videoen.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nie på søndag 18. februar 2018, klokken 13:49Hvis man bor et sted med snø/isproblemer så er det lov å tenke selv og ta sine forholdsregler som f.eks å slå av auto-fold på speilene.
Jeg må slå inn speilene for å få Model Xen inn i garasjen. Altså om jeg parkerer ute på jobb, og speilene fryser utslått, så har jeg ett problem. Da får jeg ikke bilen inn i garasjen. Model 3 er smalere, så det er nok ikke fullt så problematisk, men det er fortsatt grunner til at speilene må kunne foldes inn.

Heldigvis fungerer varmen i speilene veldig bra. 5-10 minutter så har jeg aldri hatt problem med å slå speilene inn eller ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Sitat fra: nie på søndag 18. februar 2018, klokken 13:49
...
Å la ladeporten fylles med våt snø/regn som fryser til is, er en dårlig ide uansett. Løses enkelt med å dekke til ladeporten ved lading i drittvær og det gjør jeg alltid uansett.
...
Liten digresjon men hva dekker du den med? Jeg brukte et litt slitent håndkle for å holde snøen ute av ladeporten på zoen. Funket for så vidt greit men håndkleet var fullt av vann/is etterpå og jeg kunne tenkt meg noe som dekket til uten å måtte henges til tørk en dag etterpå..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA