Vaske motor

Startet av egolfer, ons 14. feb 2018, kl. 13:27

« forrige - neste »

egolfer

Hei!

På vanlige fossil biler så bruker jeg avfetting og så spyler jeg motoren med vann.
Er det greit å gjøre det på elmotor?
VW eGolf 2016 med VP

Pitil

Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

egolfer

Bare lurte på om noen hadde erfaring med sånnt.
Hadde vært fint å kunne gi en skikkelig vask til motoren uten å risikere å skade komponenter.
VW eGolf 2016 med VP

EasyCure

Sitat fra: egolfer på tor 15. feb 2018, kl. 14:27
Bare lurte på om noen hadde erfaring med sånnt.
Hadde vært fint å kunne gi en skikkelig vask til motoren uten å risikere å skade komponenter.

Da jeg overtok bilen min i slutten av september i fjor, så hadde forhandleren 'glemt' å rengjøre motorrommet før avlevering, og det så ikke bra ut der inne. Så jeg fikk de til å rengjøre den ordentlig på deres bekostning. Jeg spurte forhandleren (Erik Arnesen Bryn AS, som er audi/vw-forhandler) om hvordan man gjorde det på elbiler, og han mente at det ikke var noe problem å vaske godt, og spyle rent. (De satt selvfølgelig bilen bort til profesjonelle vaskere). Alt i motorrommet er isolert for å tåle det.

Det er min eneste erfaring med dette, og det sikreste er å sende en mail til nærmeste vw-forhandler og spørre de. Da har du ihvertfall fått et offisielt svar fra de, selv.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

egolfer

VW eGolf 2016 med VP

Terjer

Jeg sendte epost til Møller med spørsmål om hvordan man skal utføre motorvask på min e-up og fikk følgende svar:

"Informasjon vedrørende rengjøring av motorrommet finner du i instruksjonsboken til bilen, under "vedlikehold av bilen" i innholdsfortegnelsen. Her står det at motorrommet må rengjøres hos et autorisert Volkswagen-verksted.  Dette fordi ufagmessig rengjøring kan blant annet fjerne korrosjonsbeskyttelsen og skade elektriske deler.  I tillegg kan det trenge vann inn i kupeen fra vannkassen."

Jeg kommer til å gjøre det selv, om det var så viktig så burde de ha det som et servicepunkt.
VW e-up!
MG4

dabis

Du må i hvert fall ikke finne på å sprute avfetting nedi der på verken en bensinbil/diesel eller elbil. Det er en rekke Aluminiums deler som er behandlet med et spesielt stoff for å motvirke korrosjon som vil oppstå pga salt osv. Så du risikerer at garantien ryker om de kan påvise at du har benyttet deg av avfetting. For ikke å nevne forringing av aluminiumsdelene dine.   
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Terjer

Jeg har kjørt bil og motorsykkel i mange år samt brukt kjøkkenklut flittig i hjemmet, så dette skal nok gå bra. Har uansett ikke noen garanti igjen på bilen  :)
VW e-up!
MG4

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA