Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

MrOtto

Hvor ofte er det 27,28,29 grader i Norge? Uhyre sjelden.

leafnor

Sitat fra: MrOtto på fredag 25. mai 2018, klokken 21:12
Hvor ofte er det 27,28,29 grader i Norge? Uhyre sjelden.
Ja ute, og inne i Leaf 40kWt batteriet vil det være det hver gang man kjører en tur som forbruker over 50% av batterietkapasitet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hma

Det ble en hyttetur i pinsa med Leafen. På vei utover med ProPilot så mye som mulig, da ble forbruket 157Wh/km.

På vei hjem kjørte jeg manuelt, ingen varme/AC, D-modus og ePedal off.
Battertemp ved avreise var 15 grader og SOC (i bilen) var 78%.
Målte en strekning med start og slutt ved havnivå, på 81,5km, snittfart 69km/t og forbruk på 136Wh/km. Strekningen innebar en del klatring, altså ikke flat vei.
Etter 1t og 10 minutt var batteritemperatur steget til ca 22 grader, altså 7 grader økning.

Syns det er rimelig bra, vanskelig å hente ut så mye mer rekkevidde
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sylwester

7℃/8.15mil = 0,86℃/mil. Mulig temperaturen går opp fortere des kaldere batteriet er?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sitat fra: sylwester på lørdag 26. mai 2018, klokken 00:26
7℃/8.15mil = 0,86℃/mil. Mulig temperaturen går opp fortere des kaldere batteriet er?
Ja, motstand større i kaldt batteri.
Det går og å regne på varmeøkning ut fra snitteffekt. I hurtiglading på 45 kW varmes 0,5grad/min.
Den her turen hadde snitteffekt på 9,5kW, Forhold på 5, alle 0,1 grad/min i oppvarming. 0,1 grad x 70 min = 7 grader, dettee som tommelregel.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Har LeafSpy sluttet å oppgi gjenværende GIDS prosent med Nye Leaf? Alle screenshots jeg ser har bare uendelighetstegnet... Eller handler dette bare om hvilken versjon (gratisversjon?) folk bruker?

Når vi på gamle Leafen har snakket om reell gjenværende ladenivå/rekkevidde, så er det jo alltid GIDS vi har regnet som mest påltelig - ikke SOCen på LeafSpy.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Sitat fra: leafnor på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:02
Må ha med versjon å gjøre, for i denne post er det %
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38009.msg682789#msg682789


Ja, se der, ja! Den hadde jeg oversett! Da har det med versjonen av LeafSpy. Mulig gratisversjonen mangler GIDSprosent.

Forøvrig er jo prosent SOC og prosent GIDS i Sylwesters bil bortimot identiske. Erfaringen min fra 2015-modellen er at når SOH etter en tid har gått litt ned, så ligger prosent GIDS noe under prosent SOC. I de tilfeller det er avvik, så har vel prosent GIDS vist seg å være det mest korrekte, ikke minst siden bilen vel stopper ved et bestemt antall GIDS. (Akkurat ved hvor mange GIDS nye Leaf stopper, er vi vel ikke helt sikre på).
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Gratisversjonen har ikke GIDS angivelse i heletatt.
GIDS er tryggeste "måleenhet" når det gjelder energimengde. LBW etc kommer på etter antall GID, ikke SOC, og er uberørt av SOH. Ser den nye leaf varsler LBW på 85  GIDS mot 50 på 24/30LEAF. Sett video at den stopper på 5-6 GIDS, tilsvarende som gen1.

Jeg bruker kun GIDS. Gjør research med http://jurassictest.ch/GR/, og legger opp en GIDS ladeplan.  SOC derimot devalueres med 3% i året etter hvert som batteriet degenererer. En SOC ladeplan måtte blitt justert hvert år, mens min GIDS plan Trondheim-Oslo-Trondheim "består".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Sitat fra: leafnor på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:20
Gratisversjonen har ikke GIDS angivelse i heletatt.
GIDS er tryggeste "måleenhet" når det gjelder energimengde. LBW etc kommer på etter antall GID, ikke SOC, og er uberørt av SOH. Ser den nye leaf varsler LBW på 85  GIDS mot 50 på 24/30LEAF. Sett video at den stopper på 5-6 GIDS, tilsvarende som gen1.

Jeg bruker kun GIDS. Gjør research med http://jurassictest.ch/GR/, og legger opp en GIDS ladeplan.  SOC derimot devalueres med 3% i året etter hvert som batteriet degenererer. En SOC ladeplan måtte blitt justert hvert år, mens min GIDS plan Trondheim-Oslo-Trondheim "består".

Nettopp!
Vi er helt på linje, Leafnor. Og nettopp derfor jeg mener det blir litt feil/uheldig at det verserer en etablert «sannhet» om at bilen til enhver tid har en bestemt energimengde igjen etter 0% i displayet. Denne «ekstra» energimengden vil nemlig kunne variere (og på sikt bli mindre) siden verken bilens display eller SOC i LeafSpy følger GIDS. Antall GIDS eller prosent gjenværende GIDS betyr derimot det samme hele tiden.

Når det er sagt, så er det iallfall ingenting som tyder på at bilen stopper FØR 0% i displayet, så ville (selv uten LeafSpy) ikke vært redd for det!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elhansen

#265
Drammen Gol 18 mil. 68%. Fulgte trafikken dvs 80 km/t. Noen forbikjøringer ellers normalt. Temperatur holdt seg lik på hele turen til Gol.  Kjørte forbi hokksund og Noresund på vei opp. Ned kjørte jeg nye veien over sokna og brukte 61% ned. Fin tur og ikke skremt fra å kjøre «lang» tur med leaf.

daarv

Rekkeviddetest: Noen som har tall på "lengste tur på en fullading" i sommer?

LeafSwe

Sitat fra: daarv på onsdag 27. juni 2018, klokken 12:37
Rekkeviddetest: Noen som har tall på "lengste tur på en fullading" i sommer?

Här en i Paris som kört 378km!

https://m.youtube.com/watch?v=vpfzkeygrGg
(Går att välja norsk text)

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=no&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.caradisiac.com%2Fla-nissan-leaf-2-2018-jusqu-a-la-panne-combien-de-kilometres-peut-on-faire-en-une-seule-charge-168658.htm&edit-text=

Han har även kört andra elbilar under liknande förhållanden

- Model s 100d  711km
- Ampera-e       652km
- Zoe ze40.       394km
- Leaf40.          378km
- Soul30.          364km
- e-golf.            329km
- Ioniq.             326km
- Leaf30.          256km


3P+
3SR+

sylwester

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:39
Nettopp!
Vi er helt på linje, Leafnor. Og nettopp derfor jeg mener det blir litt feil/uheldig at det verserer en etablert «sannhet» om at bilen til enhver tid har en bestemt energimengde igjen etter 0% i displayet. Denne «ekstra» energimengden vil nemlig kunne variere (og på sikt bli mindre) siden verken bilens display eller SOC i LeafSpy følger GIDS. Antall GIDS eller prosent gjenværende GIDS betyr derimot det samme hele tiden.

Når det er sagt, så er det iallfall ingenting som tyder på at bilen stopper FØR 0% i displayet, så ville (selv uten LeafSpy) ikke vært redd for det!

Akkurat nå vet vi for lite til å ta noen konklusjoner så det vi vet er jo at 0% i dash er ca. 10% GIDS og ca. 10% SOC, men for å se om 0% er basert på en viss energimengde slik som LBW eller om det er ren SOC-regning vil tiden vise.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

thomasski

Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:04
Sitat fra: daarv på onsdag 27. juni 2018, klokken 12:37
Rekkeviddetest: Noen som har tall på "lengste tur på en fullading" i sommer?

Här en i Paris som kört 378km!

https://m.youtube.com/watch?v=vpfzkeygrGg
(Går att välja norsk text)

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=no&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.caradisiac.com%2Fla-nissan-leaf-2-2018-jusqu-a-la-panne-combien-de-kilometres-peut-on-faire-en-une-seule-charge-168658.htm&edit-text=

Han har även kört andra elbilar under liknande förhållanden

- Model s 100d  711km
- Ampera-e       652km
- Zoe ze40.       394km
- Leaf40.          378km
- Soul30.          364km
- e-golf.            329km
- Ioniq.             326km
- Leaf30.          256km

Skjønner fint lite av videoen men hvordan er det mulig? Har ennå ikke kommet over 30 mil.. Hvordan kjører de som makser på denne måten?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA