Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Dudi

Har tenkt å kjøre til Stavanger fra Oslo og tibake samme dag med ny leaf. Hvordan bør jeg legge opp dette løpet?

Amatøren

Hei. Jeg har ikke Leaf, men e-Golf.

Bor vest i Asker og kjørte tur retur Stavanger i forbindelse med en begravelse.

Du kan jo sjekke denne om min tur. Hadde hatt bilen bare halvannen uke og fersk på elbil.

Vær og føreforhold gjorde at den brukte en del mer enn det jeg opplever nå selv om temperaturen noen dager er den samme.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

thomasski

Turen fra Jessheim til Trysil ble 195 km og gikk supert til tross for to-tre minusgrader. Hadde 35 km igjen på måleren da jeg kom frem til hytta.

Pneg

Sitat fra: thomasski på lørdag 31. mars 2018, klokken 07:58
Turen fra Jessheim til Trysil ble 195 km og gikk supert til tross for to-tre minusgrader. Hadde 35 km igjen på måleren da jeg kom frem til hytta.

Så bra! Ligger hytta di høyt? La du an på og kjøre økonomisk? Har hytte i Fageråsen på ca 800-meter og tenker og kunne bruke Leafen. Har ett par mil lengere vei enn deg men tenker det bør gå sånn akkurat om man legger litt i og ikke bruke for mye strøm. Spørsmålet er de siste 600 høydemeterne... har forøvrig bestilt vegglader der.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

thomasski

Østby, fra brua og opp bakken slukte den 5%. tipper at det blir nokså likt som til fageråsen

Kjørte ellers jevnt, i fartsgrensa eller fulgte køen

Pneg

Sitat fra: thomasski på lørdag 31. mars 2018, klokken 09:24
Østby, fra brua og opp bakken slukte den 5%. tipper at det blir nokså likt som til fageråsen

Kjørte ellers jevnt, i fartsgrensa eller fulgte køen

Ok, takk. Tenker det bør gå. Er jo deilig og slippe ladestopp om man slipper. Ser jo også at det er meninger her inne om at det er litt og gå på selv om bilen viser 0 igjen også.. om man tør og teste det:)
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

rogersen

Kjørte fra Fevik til Vrådal T/R. Fullastet bil med 2 voksne og 2 barn samt masse bagasje. Originalt takstativ med skistativ med 4 par ski også. Jeg kjørte ganske aktivt begge veier med en del forbikjøringer osv, så dette er virkelig en "worst case"-tur. :) Distansen er 142 km. Begge turene startet med 100% på batteriet. Temperatur rundt 1 grad, men strålende sol, så det gikk nok ikke mye strøm til varme. Ikke forvarming og ikke lading like før avgang.

Tur opp:
18.4kWh/100km
17% igjen
GOM: 43km igjen

Tur ned:
14.7KWh/100km
32% igjen
GOM: 91km igjen

Det som irriterer litt er at det så mye kapasitet som er "borte". Turen opp var 142km, der det ble brukt 18.4kWh/100km. Dette betyr at det ble brukt 26.2kWh såvidt jeg kan forstå. Allikevel er det bare igjen 17% strøm.. 17% av 40kWh er jo 6,8kWh. Så tilsammen er det bare 33kWh å ta av her.

GOM gjetter også GODT over det som bør være mulig i forhold til prosent-kapasitet igjen.

Når det er sagt så er bilen en drøm å kjøre! Ligger veldig godt på veien og veldig "myk" i gass og brems. Adaptiv cruise fungerer også utmerket! Lydanlegget er også en god oppgradering fra forrige generasjon Leaf. Android Auto fungerer også meget bra!

Bjoris

Sitat fra: rogersen på søndag 01. april 2018, klokken 18:07
Kjørte fra Fevik til Vrådal T/R. Fullastet bil med 2 voksne og 2 barn samt masse bagasje. Originalt takstativ med skistativ med 4 par ski også. Jeg kjørte ganske aktivt begge veier med en del forbikjøringer osv, så dette er virkelig en "worst case"-tur. :) Distansen er 142 km. Begge turene startet med 100% på batteriet. Temperatur rundt 1 grad, men strålende sol, så det gikk nok ikke mye strøm til varme. Ikke forvarming og ikke lading like før avgang.

Tur opp:
18.4kWh/100km
17% igjen
GOM: 43km igjen

Tur ned:
14.7KWh/100km
32% igjen
GOM: 91km igjen

Det som irriterer litt er at det så mye kapasitet som er "borte". Turen opp var 142km, der det ble brukt 18.4kWh/100km. Dette betyr at det ble brukt 26.2kWh såvidt jeg kan forstå. Allikevel er det bare igjen 17% strøm.. 17% av 40kWh er jo 6,8kWh. Så tilsammen er det bare 33kWh å ta av her.

GOM gjetter også GODT over det som bør være mulig i forhold til prosent-kapasitet igjen.

Når det er sagt så er bilen en drøm å kjøre! Ligger veldig godt på veien og veldig "myk" i gass og brems. Adaptiv cruise fungerer også utmerket! Lydanlegget er også en god oppgradering fra forrige generasjon Leaf. Android Auto fungerer også meget bra!

Det er dessverre slik at Nissan har gjemt mye kapasitet på slutten av batteriet, vi ser mange som har kjørt flere min etter null%...

tomrh

Det er nok lurt av Nissan og har berget mang en strømtom Leaf-eier som har sluppet unna kun med rekkeviddeangst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

K.Fosse

Tilbake fra fjellet i dag, og gjorde noen erfaringer.

- Bilen var forbarmet 1,5time med 20 grader (tilkoblet vanlig stikkontakt, ladet gjennom natten) og hadde 99% ved avreise.
- Fullastet bil med ski (inne i bil), og fullt bagagasjerom
- Fra minus 12 grader ved avreise til minus 3 ved ladestopp etter 19,5 mil, 0grader ved ankomst
- Høydeforskjell: Startpunkt 600moh og ankomst hjemme ca. 50moh.
- Total distanse 31,7mil og forbruk 1,48kWh/mil
- Total prosentforbruk 148% (99% fra start, hurtigladet deretter fra 8% til 88% etter 19 mil etter en litt lenger pause og hadde 31% igjen når vi parkerte)

Som andre poengterer henger ikke forbruk (kWh/mil) helt på greip med prosentforbruk. De fleste antyder at bilen har 36-38KW tilgjengelig kapasitet, men om jeg regner på forbruket og distansen ser tilgjengelig kapasitet ut til å være langt nede på 30-tallet:

- 1,48kWh *31,7mil = 46, 92KW brukt kapasitet
- Dette gir en tilgjengelig kapasitet på 31,7KW ((46,92/ 148)*100 = 31, 7KW)

Skal det være 36KW tilgjengelig kapasitet må forbruket være feil:
- 148% av 36KW = 53,28 KW
- 53,28/31,7 = 1,68 kWh/ mil

Konsekvensen av dette er av relativt stor betydning på lengre turer, og kan være forskjellen på en behagelig tur og rekkeviddeangst, eller vurdering av mulighet for å kjøre videre.  Eksempel ved 36KW tilgjengelig kapasitet:
- Forbruk på 1,48kWh/mil: 24,3 mil rekkevidde
- Forbruk på 1,68kWh/mil: 21,4 mil rekkevidde
- Differanse: 13,5% økt rekkevidde om forbruket stemmer, men tilgjengelig kapasitet er 36KW.

Ved første ladestopp burde jeg da hatt 19% etter 19,5 mil (når jeg startet med 99%)i stedet for 8%, noe som ville gitt meg mulighet for å kjøre til neste stasjon om det hadde vært opptatt hvor jeg stoppet.

Ser flere rapporterer at faktisk batterinivå er høyere enn hva prosenten i dashbordet viser når det sammenlignes med Leafspy, så antar at det gjerne er batterinivå som synker raskere enn det burde gjort,  men oppleves skummelt å gamble på dette og kjøre ned i 0% når en ikke er trygg på hva som er riktig og da velger å være på den trygge siden.

I dag passet stoppet bra, og turen gikk totalt sett veldig fint, men ser for meg en del andre situasjoner hvor jeg gjerne skulle visst om jeg hadde 19% å gå på fremfor 8, og dermed kunne kjørt til neste ladestasjon eller eventuelt helt hjem uten å måtte lade.

Er det noen som har erfaring med om forbruket stemmer, og eventuelt om en kan regne minimum nettkapasitet på 36 KW? I så tilfelle vil jeg jo tro dette kan løses med en oppdatert software fra Nissan, og her har muligens tidligere Leafeiere noen erfaringer på approachen til Nissan på oppdateringer osv.?

gigafactory

Kjørecomputere tar nok ikke hensyn til varmetap, i hvert fall ikke i stor nok grad. Det er indre motstand som varmer opp batteriet på en Leaf, og den er ekstra høy med kaldt batteri. Det er noen hundre kg med batterier som varmes opp, det må nødvendigvis innebære en del energi bare å få dem opp i normal driftstemp om vinteren. Videre ser jeg at AESC rater Leaf-cellene på 0,3C i 25 grader Celsius. Det er veldig optimale forutsetninger, i en elbil vil du ikke få til det samme og derfor tror jeg en i de aller fleste tilfeller bare kan drømme om å oppnå ratet kapasitet. I hvert fall i vinterhalvåret.

Joltus

Leaf spy har jo vist at gjenværende prosent på skjermen ikke stemmer. Så forbruket er nok korrekt.

tomrh

Glem %-visning og kjør etter Leafspy om dere vil utnytte batteriet maks. Uten Leafspy hadde jeg vært nervevrak av rekkeviddeangst for lenge siden..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Sitat fra: tomrh på søndag 01. april 2018, klokken 22:12
Glem %-visning og kjør etter Leafspy om dere vil utnytte batteriet maks. Uten Leafspy hadde jeg vært nervevrak av rekkeviddeangst for lenge siden..

Jeg har til god å se noen som har fått stopp før 0% så jeg er ikke bekymret for å kjøre den ned til 0%. Men jeg ville nok ikke kjørt noe særlig under null uten LeafSpy, men nå må jeg få meg enda en ny OBDII kontakt så jeg får dette til å fungere...

hemi

kjørte min til under null på dashen, testet akselerasjonen da, og den var som om batteri var fullt/varmt, så ja uten tvil mye reserve.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA