Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Trond.m

Du skriver at den responderer bedre på Eco. Jeg må si at jeg ble litt sjokkert over hvor treg denne i Eco. Virker som om effekten er halvert, så det oppfatter jeg som en kriseløsning. BMW sin Eco Pro innstilling gir fortsatt gode kjøreytelser som gjør at mange foretrekker å kjøre fast med denne innstillingen om vinteren.

jsa061

Har man bilder i innlegget så er det ikke enkelt å endre noe som helst..
Fin kjørerapport, flere slike!

Bjoris

Sitat fra: TM på torsdag 15. mars 2018, klokken 11:31
Du skriver at den responderer bedre på Eco. Jeg må si at jeg ble litt sjokkert over hvor treg denne i Eco. Virker som om effekten er halvert, så det oppfatter jeg som en kriseløsning. BMW sin Eco Pro innstilling gir fortsatt gode kjøreytelser som gjør at mange foretrekker å kjøre fast med denne innstillingen om vinteren.

Det jeg prøvde å si var at den gir vesentlig bedre forbruk på økonomisk kjøring, hadde ikke noe med Eco å gjøre, respons der er bevisst dårlig, men en kan fint kjøre med like lavt forbruk uten Eco om en passer på å ikke sløse mer med strømmen som er lett for med mye bedre gass respons!

Det jeg ville fremme til er at den nye ser ut til å bruke mer enn den gml om en bare har det gøy, det er vel større motor som kan trekke mer som er hovedårsaken, men kjører en økonomisk og rolig så fikk jeg et pent forbruk og det var ikke på noen måte vanskelig eller under ekstrem øko kjøring, men jeg passer på å heller «trille» enn å gi på og regenerere hele tiden. Kommer jeg fra 80 til 60 så triller jeg meg ned til 60 heller enn å regenerere feks.

Pedalen har også ett litt større område nå der en kan holde bilen på null så etter litt trening fant jeg det ganske enkelt å justere pedalen slik at en «seiler»

Jeg svar også en ryggmargsrefleks på at bilene skal rulle litt lettere enn min gjorde, litt mer luft og litt flere km så tenker jeg den er der jeg forventer den...

Når dette er sagt, jeg fikk ifht mange også gode forbrukstall på Teslaene så jeg har nok en måte å kjøre på som trekker lite strøm, men jeg kjører ikke sakte...

tomrh

Sitat fra: Bjoris på torsdag 15. mars 2018, klokken 12:56
Når dette er sagt, jeg fikk ifht mange også gode forbrukstall på Teslaene så jeg har nok en måte å kjøre på som trekker lite strøm, men jeg kjører ikke sakte...
Hemmeligheten din er nok at du kjører med jevnest mulig fart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Sitat fra: tomrh på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:31
Sitat fra: Bjoris på torsdag 15. mars 2018, klokken 12:56
Hemmeligheten din er nok at du kjører med jevnest mulig fart.

Ja, jevn kjøring er veldig viktig. Jeg så også at vi fikk like lavt forbruk på Autobahn med Tesla X om vi lå i venstrefila i 140/150 enn å ligge i høyrefila og stadigvekk bremse ned og øke farten... Det er jo litt logisk, men sikkert noe ikke alle tenker over. Traff mange med Tesla som syns forbruket ble høyt i Tyskland og som påstod de kjørte i bare 110...

daarv

Jeg testet strekningen Arendal - Kristiansand tur/retur i går. Nærmere bestemt: Stoa til festningsgata.

Været: 0 til -2 grader. 12m/s vind øst.
Start: 10 minutt forvarming og 82% på batteriet.
Kjørestil: fartsgrense +5 km/h på speedomenteret. Økonomisk. Propilot ca 10km av hjemveien.

Kjørecomputer ved ankomst kr.sand: 17.0 kWh/100km, kjørt 65,2km. 47% igjen.
Kjørecomputer ved ankomst Arendal: 20,2 kWh/100km, kjørt 64,9. 5% igjen. (kraftig motvind)
Totalt: 18,6 kWh/100km, kjørt 130,3km

Ca 80 km av disse på motorvei 100km/t.

Konklusjon:
Ser for meg at man kan kjøre tur retur kristiansand - Arendal stort sett hele året uten å lade hvis man starter dagen med 100%.

Pneg

Min kjøring som er mest små turer i Oslo området hvor jeg har ca 25km til jobb så ligger forbruket på 0,17-0,18.

-10c om morgenen, kjører da 10min forvarming. ingen forvarming før jeg kjører hjem. Rolig kjøring i Eco og B modus. Er vel greit tenker jeg?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

elhansen

Jeg kjører tur retur lier-oslo tilsammen 8,9 mil og har brukt 32% på dette de siste to ukene.  Da har jeg varmet bilen opp før avreise om morgen, men ingen varming på vei hjem.
Når jeg varmer bilen med klimakontrollen, varmes også batteriet da? Eller er det noen innstilling på dette?

Joltus

Eneste oppvarming av batteriet da er vel litt strøm som går gjennom det. Veldig lite.

meitran

Sitat fra: Joltus på fredag 16. mars 2018, klokken 10:42
Eneste oppvarming av batteriet da er vel litt strøm som går gjennom det. Veldig lite.

Ser man her så ser man at batterivarmesystem er huket av for alle utgaver. Hva som ligger i dette er derimot usikkert.
https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf

Joltus

Det er et varmeteppe som varmer batteriet når temperaturen blir under 15.minus for å unngå skade på batteriet.

erikhje

Jeg syns prosentvisningen av batteriet er mest interessant siden det er den de fleste nok ser på. Jeg testa litt forskjellen på elbilkjørestil (ECO, seiling, max 100km/t osv) og vanlig kjøring (dvs kjøre slik jeg ville gjort med fossil bil, mye cruise, 120km/t, hurtig aks, osv) under ganske like forhold Gjøvik-Gardermoen som er akkurat 10mil. Resultat: elbilkjørestil brukte 50% av batteriet mens fossil kjørestil brukte 60%. Startet fra 100% med forvarmet kupé (16" nokian 3.0bar, 20 grader og 2 streker på vifta, mellom -5 og -10 ute).

UltraMato

Kjørte Moss-Svinesund i går, klima på og veldig forsiktig/bevisst på kjøringen klarte jeg å komme ned i 15,3kwh/100 km på kjørecomputeren. Jeg klarte å presse bilen til å kjøre 1,2 mil under det estimatet på kjørecomputeren sa jeg hadde i kjørelengde. Dette var med 20 grader stilt inn på klimaet og -2 ute

På turen tilbake nullstilte jeg kjørecomputeren og kjørte full trøkk tilbake på E6, forbruket var da på noe mer normalt 19,8kwh/100

Trond.m

Sitat fra: erikhje på fredag 16. mars 2018, klokken 20:45
Jeg syns prosentvisningen av batteriet er mest interessant siden det er den de fleste nok ser på. Jeg testa litt forskjellen på elbilkjørestil (ECO, seiling, max 100km/t osv) og vanlig kjøring (dvs kjøre slik jeg ville gjort med fossil bil, mye cruise, 120km/t, hurtig aks, osv) under ganske like forhold Gjøvik-Gardermoen som er akkurat 10mil. Resultat: elbilkjørestil brukte 50% av batteriet mens fossil kjørestil brukte 60%. Startet fra 100% med forvarmet kupé (16" nokian 3.0bar, 20 grader og 2 streker på vifta, mellom -5 og -10 ute).
Ut i fra det du skriver her, så tyder det på at det er fullt mulig å klare 20 mil landeveiskjøring (snitthastighet ca 70) en normal vinterdag. Det synes jeg er helg greit, og i samsvar med oppgitt rekkevidde. Det er helt normalt at man må trekke fra 40-50 % av NEDC rekkevidde om vinteren.

erikhje

Sitat fra: TM på lørdag 17. mars 2018, klokken 06:15
Sitat fra: erikhje på fredag 16. mars 2018, klokken 20:45
Ut i fra det du skriver her, så tyder det på at det er fullt mulig å klare 20 mil landeveiskjøring (snitthastighet ca 70) en normal vinterdag. Det synes jeg er helg greit, og i samsvar med oppgitt rekkevidde. Det er helt normalt at man må trekke fra 40-50 % av NEDC rekkevidde om vinteren.
Enig. Har kjørt 2000km nå første måneden og ved ikke-motorvei-kjøring er det helt fint å klare 20km for hver 10% av batteriet selv om det er -10 ute. Skulle ønske lavere forbruk på motorvei og huttiglading hadde holdt seg skikkelig hurtig også når batteriet passerer 60-70% men generelt blir jeg bare mer og mer glad i denne bilen. Spes ved kortere turer er det morsomt å akse litt, den går jo som ei kule.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA