Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriytelse etter serviceoppdatering

Startet av Råde, lørdag 03. februar 2018, klokken 20:15

« forrige - neste »

Råde

Som noen er inne på i en annen tråd så har GOM begynt å vise lavere ved fulladet etter at møller utførte en «garantioppdatering av batteriet» på siste service. Hva det egentlig var vet jeg ikke, men det var nå det de kalte det til meg. Det dreier seg om gammel versjon.

Det gjelder meg også. Tidligere viste GOM 158km ved 100% SOC. Nå 144.

Egentlig så blåser jeg fullstendig i tallet, men det som plager meg er at jeg synes tilgjengelig kapasitet har blitt mindre. Det er, for meg i hvert fall, umulig å bevise men keg synes virkelig at rekkevidden har blitt kortere (og jeg har etter hvert blitt dreven på hvor langt den går under forskjellige forhold).

Ser jeg spøkelser ved høylys dag eller er det noe i det? Kan de ha minsket tilgjengelig kapasitet for ikke å komme ut i garantiproblemer? Apple har jo gjort noe lignende...

e-Golf | X75D

geear

Det varierer etter temperatur og tidligere forbruk?

Råde

Som jeg skrev: har blitt veldig kjent med rekkevidde under forskjellige forhold fra regn og 0 grader. -17 og langtur. 15 sekundmeter motvind osv. Så ja, etter en del år så har jeg erfart at det varierer med temperatur, topografi, kjørestil og vær ellers.

GOM ser jeg som sagt aldri på (har til og med endret til å ha trippteller på GOMs plass). Ser kun på GOM i appen og her kommer poeng 1: denne endret mening etter service.

Poeng nummer 2. Jeg har en snikende følelse at av de reduserte tilgjengelig kapasitet. Følelsen springer ikke ut fra gjettinga i bilen men av hvor langt jeg kommer kontra hvor langt jeg mener jeg skal komme. Denne endringen (eller følelse av sådan) kom direkte på første langtur etter service.

Andre med samme følelse eller overdriver jeg?
e-Golf | X75D

jensjacob

Jeg har samme fornemmelse. Og så er jeg næsten sikker på at termometeret nu pludselig viser for meget. Men det varierer hvor stor fejlvisningen er.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Sitat fra: jensjacob på søndag 04. februar 2018, klokken 10:40
Jeg har samme fornemmelse. Og så er jeg næsten sikker på at termometeret nu pludselig viser for meget. Men det varierer hvor stor fejlvisningen er.
Hm. Den var ny for meg. Jeg kan ikke si jeg synes det samme. Her til morgenen viste termometer inne -12, kvikksølvet det samme og bilen -11,5, men da hadde den forvarmet i 45min og jeg tror det påvirker litt selv om det var utenfor. I garasje er jeg sikker på at forvarming øker temp rundt bilen.
e-Golf | X75D

jan-c

Jeg har samme "følelse" etter batteristyringsoppgraderingen. GOM viser kortere rekkevidde. I minusgrader fyrer jeg det jeg trenger, så det er ikke så lett å sammenligne. Men, når vi får plussgrader, kan det hende jeg kan få fakta framfor følelse  :P
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

individu-el

Min estimerede rækkevidde faldt også ca 10km efter SW-opdateringen i sommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA