i-Miev vil ikke lade 2.0

Startet av Jafo, torsdag 01. februar 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

Jafo

For å ikke kidnappe tråden med mer eller mindre samme problem, tenkte jeg å starte min egen versjon.

Hendelsesforløpet er relativt likt som den andre tråden og er som følger:

Bilen tok ikke lading over natta i hjemmeladeren (ladestasjon fra Elbilhjelpen).
Når jeg kobler til starter vifta i bilen (og stopper) som normalt, men i stedet for å starte lading blir det "dødt".
Bilen ble kjørt til jobb med 2 streker og satt på lading fra stolpe uten at den ville ta lading der heller.
Bilen ble lirket til nærmeste Mitsubishi-forhandler og kom relativt tom for strøm inn på verkstedet der.
Bilen ble satt på lading og alt så tilsynelatende ut til å fungere, en stund.
Så var det stopp og feilen ble diagnosert som defekt AC/DC-enhet - pris 30 lapper hos forhandler.
Elbilmek skal ha rett over 16.
1300 kroner fattigere ble bilen tatt med hjem.

Vi har vel egentlig konkludert at bilen ikke er verd en påkost på 30 (og kanskje egentlig ikke 16 heller) og vurderer å bytte til en Zoe 400 eller den nye Leaf'en. Rekkevidden på den 7 år gamle i-mjau'en begynner å bli en utfordring og 300'ish praktisk rekkevidde gjør jo disse to nye bilene betydelig mer anvendelige.

Vi har en hurtiglader 200 meter hjemmefra. Dette så ut til å kunne fungere som en nødløsning, men den lader aldri mer enn rett over 60%, da sier ladestasjonen at "Bilen har avsluttet ladingen". Både meteret på ladestasjonen og meteret i bilen mener at bilen er ladet rundt 60%
Nedtelling av antall minutter til fulladet (eller 80%) ser ut til å sammenfalle med tiden til bilen er ladet til de rundt 60%

Nå et par dager senere stopper den gjerne hurtiglading etter en 5-10 minutter med samme "Bilen har avsluttet..." melding, trenger ikke å koble fra en gang, bare restarte så går den en 5-15 minutter til....

På meg virker det som bilen har et missforhold mellom antall % tilgjengelig kapasitet og hva bilen mener er "fulladet"

Så spørsmålet, har min lokale forhandler feildiagnosert og foreslått bytte av en dings til 30 lapper, mens det egentlig er batteri eller batteristyring som har problemer?

Har en ODB-plugg som sitter i den andre bilen, men har aldri forsøkt den i i-mjau'en, hvor sitter kontakten og hva slags app er det man bør bruke for å se fornuftige data?

svingen

Sitter rett under ratte.... følger du ratte eller ser under vil du se den. Har du billig odb plugg er det nok evbatmon som gjelder. Men har elbilhjelpen og diagnosert den?

Starter vifta når du hurtiglader? Den starter vel på 25grader mener jeg mulig ac er defekt ogderfor stopper hurtiglading. Er jo flere trillinger på tynga får du sikkert tak i en rimelig komponent fra en 2016 eller 17 nodell
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jafo

bobakka

Jeg fant ihverfall ut når det gjaldt min bil så var det trivielle ting som stoppet lading.
Dvs. en treg vaier..
Men du trenger diagnoseutstyr og litt tid.

Si fra om du skal kvitte deg med den uten å ordne den?
Mulig jeg er interessert..
Har nettopp solgt min 7 år gamle iMiev som var i god stand og kan være aktuelt å prøve å få liv i en annen
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

TB

Sitat fra: Jafo på torsdag 01. februar 2018, klokken 22:18
Har en ODB-plugg som sitter i den andre bilen, men har aldri forsøkt den i i-mjau'en, hvor sitter kontakten og hva slags app er det man bør bruke for å se fornuftige data?
Kvar er du i landet? caniOn krever spesiell ODB blåtann plugg. EvBatMon klarer seg med standard ELM variant.
Har begge deler, så om du er innen for min rekkevidde kan diagnose bli ordna.  :)

caniOn viser status pr celle - dvs. om det er feil på batteri skal det vises der.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Jafo

Med kun 60% kapasitet som max tror jeg Lørenskog blir litt langt unna Langhus for min del.

Pluggen jeg har er en BT, men var ikke spesiellt dyr da den ble kjøpt, så forsøker den i løpet av helgen med forslagene som har kommet.

Kan jo starte med å smøre opp gir-leamikken (igjen) og se om det hjelper. :)

Legger ut info her i tråden om det hjelper eller bilen skal bli solgt :)

TB

Du er i nærheten av Kiwi Bøleråsen?Den fungerer fint?

Mulig eg ta ein tur lørdag eller søndag. Kan avtale på PM om du skal feilsøke meir. 
Lørenskog

bobakka

Jeg bor på Nordstrand og har en ODB plugg og CanIon app som du kan låne.
Jeg har ikke EvBatMon - det er det TB som har.

Ellers syns jeg det er litt rart om det stemmer det du skriver at:
Bilen ble satt på lading og alt så tilsynelatende ut til å fungere, en stund.
Så var det stopp og feilen ble diagnosert som defekt AC/DC-enhet

Hvis den først ikke fungerer og så fungerer en stund - det rimer ikke med en defekt enhet.

Ellers har et dårlig 12V batteri vist seg å gi mye rare feil.
Har du byttet 12V batteriet ditt noen gang?
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.

TB

Bobakka har godt poeng - 12V batteri bør bli sjekka, er det svakt hender mykje rart.

Sett dette på lading med 12V lader, sjå om det hjelper på.
Lørenskog

Jafo

Takk for tips. Er Kiwi Bøleråsen, som er "min" ladeplass for tiden, ja :)

Har hatt det litt travelt idag (lørdag) så ikke fått gjort noe særlig mer med i-mjau'en enn å starte ved Nygårdskrysset med 5-6 streker (40ish %) og måtte bli tauet de siste meterene opp til butikken..
En tur på 15 km spiste det bilen mente nesten var halve batteriet...
Noen som vil ha en billig i-mjau??

Stort sett det eneste jeg har fått gjort utover en tauetur er å få litt WD40 på giroverføringen uten at det hjalp noe (annet enn at spaken ble mer samarbeidsvillig).
Har ikke målt 12V batteriet og det er ikke byttet i min tid, men (med motor av) blir ikke kupelyset noe nevnverdig svakere når jeg skrur på nærlysene, og lysstyrke og sentrallås oppleves som normalt.

Jafo

Batteri målt til 12,6 - med tenning av.
Ved å skru på nærlysene (uten tenning på) gikk spenningen raskt nedover et stykke ned på 11 tallet.
Etter å ha skrudd nærlysene av igjen og ventet litt var spenningen 12,4.

Min ELM BT plugg virket ikke helt kompatibel med bilen, omtrent alt av gule lys lyste på dashen med den tilkoblet, og Torque (brukt på den andre bilen) klarte ikke å koble seg opp mot bilen. Med 200 kroner for Evbatmon og usikkerhet om pluggen min i hele tatt kan snakke mievsk, tar jeg gjerne et besøk fra noen med app og plugg en vet fungerer :)
Bilen står i oppvarmet garasje (og som tidligere nevnt bare par hundre meter fra hurtiglader) og jeg kan by på kaffe og strøm fra 16A ladeboks her hjemme :)

CitB59EL

Da ville jeg byttet 12v batteri. Det skal holde over 12.4 volt når lys er på. 12.84V =100%, 12,5=ca 50%,ladet batteri.  Med bil igang skal spenning være ca 14v+

TB

Var innom Bøleråsen idag. Testa med både canIon og EvBatMon på trådstarter sin bil.

Oppdaga at fastmontert ladeboks må ha feil på kabel, den fungerte ikkje på min bil heller.. :o
Kobla til EVSE som fulgte bilen, då starta den å lade. Lada frå ca 40% til litt over 60% når eg var der.
Bilder frå canIon og EVbatmon i link under. Legg merke til at batteri berre er 27 Ah, dvs 56%

Ref. lista over målingar er det ingen som så stort tap av kapasitet:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33622.0

Under lading var det ingen celler som peika seg ut til å være svakere enn andre, men mulig det endrer seg under kjøring. Testa ikkje å kjøre bilen når eg var der. Spørsmål er om bilen lader seg heilt opp til 100% ?

https://www.dropbox.com/s/9ijl1k6hjxuu469/canoinimev41.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/i8uzyib3n2l38ii/EVbatmonimev41.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jnehjy2xd2gfxlw/EVbatmonimev60.png?dl=0
Lørenskog

TB

Ref https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/#!
SitatMitsubishi Motors garanterer at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler solgt etter 2011 er 70% eller mer i perioden 5 år eller 100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

Denne bilen er over både alder og km, men var den under 70% alt før garantien var ute, eller kom denne endringen brått? Om det kom brått kan det være ei, eller eit lite antall celler som er problemet?
Lørenskog

bobakka

Sitat fra: TB på søndag 04. februar 2018, klokken 20:40

Kobla til EVSE som fulgte bilen, då starta den å lade. Lada frå ca 40% til litt over 60% når eg var der.
Dette tyder jo i hvert fall på at AC/DC converteren i bilen ikke er defekt :-)
Helt utrolig da at dette blir diagnosen fra merkeverksted.

Du bør jo få refundert de 1300 kronene du brukte for å få feil diagnose!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA