Ladeproblemer ved lading på hurtiglader

Startet av Reiel, man 22. jan 2018, kl. 10:01

« forrige - neste »

Reiel

Hei
Har en Leaf 2015 modell.

Jeg har problemer når jeg skal lade på hurtiglader. Må starte ladinga 2 -3 ganger før den reagerer. Får også opp feilkode på ladestasjonen: ERR 22.

Skulle hurtiglade på IKEA her om dagen og da måtte jeg sitte å starte lader'n HELE tida.

Hva er feil? Noen som har samme problemet eller er det min bil som ikke tåler dette.
Er det fordi jeg har den lille laderen i min bil?

Det er kun nå på siste tiden at jeg har benyttet meg av hurtigladere langs veien.

bob-bob

Laderen i bilen din benyttes ikke når du hurtiglader , så det har ikke noe å si.
Det er Hurtigladeren som i kommunikasjon med bilens BMS computer ( Battery Management System) som bestemmer ladingen.

(Bilens egen lader styrer denne kommunikasjonen med BMS når du lader på 220 volt.)
Feilen du opplever kan skyldes feil på hurtigladerkontakten  i bilen (snø , is , vann eller annet ) men helst er nok feilen på selve hurtigladeren eller på pluggen i hurtigladeren.

Reiel

Tanken har slått meg også, har rengjort for smuss og dritt men hjelper ikke.

Bilen skal inn på verksted førstkommende Fredag så kan de se på det.

Takk for innspill.

elekTrond

Har du ringt (Fortum?) support og spurt hva ERR 22 betyr?

Jeg ringer alltid når jeg har trøbbel. De strekker seg langt for å få i gang din lading.
'13 Mjau

Glan

Err 22 på veefil ladere er feil i com. Med bil.

jkirkebo

Sitat fra: Glan på man 22. jan 2018, kl. 20:28

Det kan man fort få om man glemmer å slå av Leafen før man prøver å starte hurtiglading.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bob-bob

Sitat fra: jkirkebo på man 22. jan 2018, kl. 21:49
Sitat fra: Glan på man 22. jan 2018, kl. 20:28

Det kan man fort få om man glemmer å slå av Leafen før man prøver å starte hurtiglading.
Nettopp , det tenkte jeg ikke på. Man kan "starte" Leaf ( den starter ikke helt , for servostyring og hovedmotor vil ikke virke )  ETTER at hurtiglading er startet for å holde varmen og så videre , det spiller liten rolle for ladehastighet ..... men man må skru av bilen først ja !

Burger

Jeg opplever det samme.

Det jeg gjør er å åpne bildøra, sjekke at den faktisk er av og lukke bildøra og så starte lading.

Jeg tror jeg er for kjapp til å starte lading eller at Leafen er litt hårsår på å starte lading. Noen ladestasjoner klarte jeg ikke å starte lading før leaf spy dongla ble tatt ut av bila.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Aldri opplevd problemer på min Gen1 2012.
Derimot den Gen2 2014 vi har på jobb er mer "pingle". Har erfart at om jeg trykker på ladeknappen (Den som overstyrer timer på lading) etter jeg har slått av bilen, så har hurtigladingen startet hver gang uten noe krøll.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Leafnor: Skal prøve det, desverre så tar det en del måneder før jeg finner ut om det virker :-/
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Reiel

Sitat fra: Burger på tir 23. jan 2018, kl. 10:52
Jeg opplever det samme.

Det jeg gjør er å åpne bildøra, sjekke at den faktisk er av og lukke bildøra og så starte lading.

Jeg tror jeg er for kjapp til å starte lading eller at Leafen er litt hårsår på å starte lading. Noen ladestasjoner klarte jeg ikke å starte lading før leaf spy dongla ble tatt ut av bila.

Godt at jeg ikke er helt alene  ;D

Da skal jeg bruke liiitt lengre tid fra jeg lukker døra til jeg plugger i ladekabel neste gang.
Det går jo litt fort gjerne, kaldt som det har vært noen dager nå.

An anna ting: Leaf SPY dongla? Har jeg det eller det rett og slett nøkkelen det er snakk om?
For den går jeg med i lomma hele tiden :D :D

Lars Krogenæs

Sitat fra: Reiel på ons 24. jan 2018, kl. 13:10

An anna ting: Leaf SPY dongla? Har jeg det eller det rett og slett nøkkelen det er snakk om?
For den går jeg med i lomma hele tiden :D :D

Det har du nok ikke, hvis du ikke vet om det....

Leafspy er en app til android telefoner som kan lese av batteristatus mm. på bilen. For å få det til må man kople til en dings (dongle) på "CAN-BUS" inngangen i bilen. Dette er samme inngang som verkstedet kopler til sine maskiner for å diagnostisere bilen.

En slik dongle koster fra 100,- og oppover
https://www.ebay.com/itm/V1-5-Super-Mini-ELM327-OBD2-OBDII-Bluetooth-CAN-BUS-Auto-Diagnostic-Tool-ES9P-/290969098414?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43bf1c18ae

Powerflux

Jeg har opplevd dette ved et par tre anledninger, hver gang fordi jeg har glemt å skru av bilen.
Det som da skjer er at bilen genererer 2 feilkoder som hindrer videre lading. Disse feilkodene leser jeg ut og sletter med LeafSpy! Først når kodene er slettet vil bilen lade på normal måte!

Har også måttet baile ut en kamerat ved 2 anledninger pga samme ting!
LS er i denne sammenheng helt super :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA