Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat i Miev beynner å blåse kaldt

Startet av Alexander Holtet, mandag 15. januar 2018, klokken 15:34

« forrige - neste »

Alexander Holtet

Hei

Lurer på om det er noen her som har vært borte i dette (2015 Miev, ca 30000 km.):

Fra tid til annen (ikke på hver kjøretur, men relativt ofte) slutter varmeapparatet å varme, senest i helgen, etter ca. 10 km kjøring med kun en strek brukt av batteri, begynner det å blåse kaldt, uansett hvilke innstillinger vi prøver, det merkelige er at strømforbruket holder seg like høyt. På neste tur dagen ettervarmet det som det skulle..

Skjer også ved forvarming, kommer ned til kald bil (før tiden er "utløpt").

Skal inn om ei uke, men hadde vært artig med litt erfaringer dersom noen har vært borte i liknende :-)

TB

#1
Kan sjå på følgende tråder:
- https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36804.0
- https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37175.0

Ved at din bil er 2015 modell, 30" km har du garanti - så dette bør bli retta uten ekstra kostnad. På andre tråder kan det være spjeld som ikkje åpner, men mykje arbeid å komme til for å reparere eller demontere/montere ny del.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Alexander Holtet

Oppdatering:

Var ute en liten tur i går (ca. 30km t/r), og midtveis sluttet det og varme, oppdager at ansåltt gjenværende kjørelengde tilsier at det varmet for fullt, men når jeg stanser så ser jeg at forbruk er omtrent null.
Slår bilen av og på og da stiger forbruket (og varmen) igjen, dette gjentar seg 4 ganger på returen, alle gangene varmer det som normalt etter omstart av bilen.

Skal bli interessant og se hva de finner på verkstedet.

FrkMia

Litt nysgjerrig da jeg sliter med det samme på samme modell. Hva var det?
2015 I-MiEV

raymondolsen

2015 med ca 55000km. Samme symptomer her.
Får montert ny varmer i dag. Heldigvis på garanti, for denne koster visstnok over 30000...

Beamer Screamer

#5
Jeg mistenker at jeg har samme problem. Noen som har betalt selv for å få fikset dette på merkeverksted og kan bekrefte hva det koster, evt funnet billigere løsninger?

Min 2014 iOn tipper jeg er verdt drøyt 40.000kr basert på utropspriser på Finn. Ikke så interessant å koste på den 30.000kr da.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

engolf

Det kan också vara fel på cirkulationspumpen, stoppar flödet och vattnet blir varmt nog slås strömmen av. Enkellt att kontrollera, med värmen på skall pumpen gå hela tiden, och det syns tydligt om man öppnar lockat på expansionstanken.

Beamer Screamer

Sitat fra: engolf på mandag 13. april 2020, klokken 09:56
Det kan också vara fel på cirkulationspumpen, stoppar flödet och vattnet blir varmt nog slås strömmen av. Enkellt att kontrollera, med värmen på skall pumpen gå hela tiden, och det syns tydligt om man öppnar lockat på expansionstanken.
Takk for svar! Men dette er nok dessverre ikke tilfelle her. Hører pumpen går og det bobler i beholderen. Jeg har også sett at folk har hatt problemer med den velgeren som styrer luftstrømmen men den funker også i mitt tilfelle.

Varmeapparatet funker stort sett som normalt men en gang imellom synes jeg det gir merkbart mindre varme enn ellers.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

engolf

Själva värmaren sitter under bilen (under plastkåpan), fyra skruvar, två slangar och två elektriska kontakter (en-högspänning, och den andra är signal/styrning).
Kåpan behöver inte demonteras helt, lossar man de främre skruvarna kan den vippas ner och ge åtkomst till värmaren.
Och så här ser värmaren ut: https://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=209724&f=105&bk=554501&dk=0476&no=4&regnr=




Beamer Screamer

Takk for tips og linker. Varmeren funker stort sett som normalt fremdeles så jeg gjør ikke noe med det før det evt blir verre.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA