Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt varmeapparat?

Startet av gmagnus, torsdag 16. november 2017, klokken 14:41

« forrige - neste »

gmagnus

Hei!

Har en Miev som ikke blir varm. Ingen feilmeldinger i displayet. Det blåser kun kald luft når den står på rødt, bilen blir ikke varm via fjernkontroll heller.
Sikringer er målt, de er ok. Væskenivået er ok. Tok av minus pol på batteriet og ventet i 5 min for evt å reseet, uten resultat.

Kan det være vannpumpa som er gåen og hvordan kan man sjekke det. Hvor sitter den?
Bilen var 5 år i august, så da får jeg vel ingen ting på garanti lenger...

mvh
Geir
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

pwb

Du vil høre vannpumpa, du kan jo også se det godt i den lille tanken når vannpumpa går.

TB

Med caniOn appen vises effekt for varmeren, og temperatur både tur og retur varme sløyfa. Kan gjere det enklere og lokalise feilen.

Kvar er du i landet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Hvis du har fulgt og fylt fullt servicehefte er det verdt høre om MMC tar det på godviljen. Uansett er canIon med stn1110/1170/2110 lx/mx/sx er kjekt å ha. :+1:
MUT-3 feilkodeleser er også gull til brukt trilling. Sjekk tråder her og på myimiev for info. :+1:

       
  • Hvilke sikringer er sjekket? Varmekolba går på 330VDC rett fra framdriftsbatteriet, i likhet med kompressoren til klimaanlegget.
  • Varmesløyfa er av sjølluftende type aka waterfall på nynorsk. Ergo lett å sjå sirkulasjon. Merk at vifteknotten starter/styrer vasspumpa.
  • Vasspumpa sitter mellom under ABS-sentralen, mellom venstre forhjul og A/C-kompressoren. Følg slangen ned fra fossefalls-ekspansjonsdunken. Den leder rett ned pumpa, som i tur tvangsmater registeret via varmekolba.
For plassering av sikringer og reléer, virkemåte, service osv., sjekk:
Husk å velge korrekt årgang da det sitter ulike vasspumper i MY11/12/13. (Hhv. 2- og 3-polet.) Andre variasjoner i andre komponenter og ledningsnett forekommer også.

Anbefalt langlesing: (TL;DR warning)
Sv: Hva er varmekilden i trilling - iOn?
'13 Mjau

alda

Jag har inte helt det samma problemet som trådstarter, men dock problem med att värmen har blivit dårligare. Har en C-Zero 2015, gått 25000 km ca.

Mitt problem är att jag inte får någon värme när ladenivå kommer ned mot  "kvarts tank" ca. - då blir det bara kalluft... Har inte upplevt detta tidigare, blir värmen sämre med tiden?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

TB

Sitat fra: alda på fredag 17. november 2017, klokken 08:08
Jag har inte helt det samma problemet som trådstarter, men dock problem med att värmen har blivit dårligare. Har en C-Zero 2015, gått 25000 km ca.

Mitt problem är att jag inte får någon värme när ladenivå kommer ned mot  "kvarts tank" ca. - då blir det bara kalluft... Har inte upplevt detta tidigare, blir värmen sämre med tiden?
Det er normalt at varmen forsvinn når den siste prikken forsvinn, ca 8-10% batteri igjen. Skilpadde symbolet brukar å tennes omlag samtidig.

Slik du skriv har du 4 prikker igjen når varmen forsvinn? Det er tidlig. Har du sjekka batterispenning med caniOn eller EvBatMon - kan årsaken være du har ei svak celle? Har du testa om bilen fortsatt går ned til 1-0 prikker?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

alda

Sitat fra: TB på fredag 17. november 2017, klokken 22:57
Sitat fra: alda på fredag 17. november 2017, klokken 08:08
Jag har inte helt det samma problemet som trådstarter, men dock problem med att värmen har blivit dårligare. Har en C-Zero 2015, gått 25000 km ca.

Mitt problem är att jag inte får någon värme när ladenivå kommer ned mot  "kvarts tank" ca. - då blir det bara kalluft... Har inte upplevt detta tidigare, blir värmen sämre med tiden?
Det er normalt at varmen forsvinn når den siste prikken forsvinn, ca 8-10% batteri igjen. Skilpadde symbolet brukar å tennes omlag samtidig.

Slik du skriv har du 4 prikker igjen når varmen forsvinn? Det er tidlig. Har du sjekka batterispenning med caniOn eller EvBatMon - kan årsaken være du har ei svak celle? Har du testa om bilen fortsatt går ned til 1-0 prikker?
Nej, har inte checkat detta. Om jag har dålig cell - stopper bilen ved 1 prikk?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

TB

#7
Skilpadde symbol tennes ved 0 prikker. Varmeslår seg automatisk av samtidig eller litt før. Normalt ved ca 8% strøm att.

Slik eg har lest vil bilen stoppe når første celle når minimum verdi for volt. Er det forskjell på celler kan dette skje tidligere enn 0%.

Vil være litt upraktisk å prøve kor langt ned du kjem før det er stopp.

Er du i Oslo / Akershus kan eg gjerne bistå med måle med Blåtann ODB adapter og app. Viser spenning pr celle, samt effekt brukt av varmer og mange andre verdier.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

alda

Sitat fra: TB på søndag 19. november 2017, klokken 14:20
Skilpadde symbol tennes ved 0 prikker. Varmeslår seg automatisk av samtidig eller litt før. Normalt ved ca 8% strøm att.

Slik eg har lest vil bilen stoppe når første celle når minimum verdi for volt. Er det forskjell på celler kan dette skje tidligere enn 0%.

Vil være litt upraktisk å prøve kor langt ned du kjem før det er stopp.

Er du i Oslo / Akershus kan eg gjerne bistå med måle med Blåtann ODB adapter og app. Viser spenning pr celle, samt effekt brukt av varmer og mange andre verdier.

Tack för det TB, bor på Ullern. Skall undersöka lite mer på egen hand först, men möjligt att jag kontaktar dig via PM för en måling. Tusen tack igen för tillbudet!

Skal nämnas att jag byttet värmeapparat på garanti i augusti i år, och att jag hör en del märkliga "surklelyder" när jag slår på värmen. Kan det vara luft i systemet? Bilen är ju körd ganska lite, så borde inte vara något fel på batteripaketet... Ska höra med verkstedet oxå.
Kommer tillbaka i ärendet.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

alda

OK, något är helt klart fel här....

Körde från varmt garage, värme funkar som den skal. Efter ca. 10 minuter börjar värmeeffekten avta mer och mer, till det bara kommer tilnærmet kall luft. Batteristatus som på bild, vifte på halv fart, ingen A/C och full värmeeffekt. Ringer verkstaden nu.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

nilsen33

Synes varmeapparatet på min iOn er ekstremt dårlig. Men høres ut som det er noe feil med ditt.

ASorheim

Jeg har fått akkurat samme problem. 2015 C-Zero, gått ca 23K. Er ganske sikker på at dette har oppstått nå nylig.

Blir mindre varme ganske raskt etter man er under halv batterikapasitet. På fem prikker er det bare kaldluft.

Spurte om det da den var på verksted for å sjekke airbag, men de klarte ikke å finne noe. Skal inn igjen rett over jul.

Beamer Screamer

Sånn skal det ikke være nei. Du skal ha god effekt på varmeapparatet helt ned til null prikker på batteriet. Varmen kuttes først når skilpadden dukker opp.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

elekTrond

I går ble varmen i min borte et par minutter.  ??? Meget merkbart i -15°C. Det kan hende det hadde noe med at strømnåla sto som sveiset fast på klokka tre, på min ferd opp ei lang og bratt tre-felts gutu ...  ::) Pussig og artig bieffekt av maksimalt effekt-uttak til motor og varmeapparat samtidig. Ittno full duplex der nei.  :P
[/offtopic]

mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm
55 -HEATER, AIR CONDITIONER AND VENTILATION
TROUBLESHOOTING
SYMPTOM CHART
Symptom #2: Heater does not work at all, heater does not work quickly.   
PROBABLE CAUSES

       
  • Damaged harness wires and connectors
  • User's incorrect operation
  • Limitation due to main battery remaining capacity
  • Insufficient volume of water heater fluid
  • Malfunction of the A/C controller assembly (A/C-ECU)
  • Malfunction of A/C control unit
*klippe bort lang* DIAGNOSIS PROCEDURE




Hver gang jeg leser her inne, får jeg mer og mer trua på å bruke investere en tusenlapp i feilkodeleser.  :+1:

PS! I de korresponderende referansetabellene finner jeg noe som heter "frost protection". Mon tro om dette er en elektronisk frostplugg av noe slag eller om det "bare" er den sagnomsuste batteri-nødvarmeren som først slår inn når lille Mjau fryser kattunger på seg?
'13 Mjau

TB

Har merka varmen forsvinn før skilpadde symbolet tenner. Har hendt meg to gonger nylig, heime når siste prikk er vekk, varmen slår av på ca 10%. Skilpadde symbolet kjem på 8%.

Kan det være varmen blir stoppa når spenningen går under ei grense? Skilpadde symbolet er det minimum celle spenning som styrer?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA