Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Historien om "Sola"

Startet av Go-carter, søndag 19. juni 2011, klokken 22:30

« forrige - neste »

Go-carter

"Sola" er da altså en 2011 Think med 4 seter og zebrabatteri :)

Dette er en liten prosjekttråd, siden jeg liker å skrive om hva jeg gjør på bilen min, og kan kanskje inspirere andre til å gjøre lignende ting :D

Starter med legging av strømkabel til forsterker bak, og montering av denne.


Måtte skru ut passasjersetet for å få tilgang til dørterskelen, for der var det GOD plass til å legge kabler.


Remote, 12V+, signalkabler og kontrollkabel for volum på forsterkeren lagt frem


Kabler, perspektiv bakover




Teppet er festet med borrelås, bare å dra av.


Her skal jeg altså borre hullet til kabelen, rett over muffa til h. dør


Hull!  :o


Kabel, med muffe i 12mm hull.


Trakk hele kabelen med sort strømpe, så ble den litt mer "anonym" i motorommet, samt mer bestandig mot slitasje.


Også mekka jeg meg nye baklys:


TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Veldig bra, Go-carter! Det er en i Statene som holder på å montere høyttalere baki og spurte om hvordan man kommer til kabelkanalen. Se http://autos.groups.yahoo.com/group/think_ev/message/3610 Man må registrere seg for å se bildene.

De nye baklysene, er det LED? Lager du på bestilling?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

#2
Det er kun et 0,5mm plastikkdeksel med sort transparent lakk, som er skrudd over de gamle lampene. Lekte meg litt med vakumtrekkemaskinene på skolen, og det gjør det enklere å demontere om det evt. skulle bli noe problem på EU e.l.

Ser han etterlyser noen bilder av SW'en, det burde jeg jo kunne få lasta opp :)

Om noen vil ha så kan jeg sikkert lag en serie... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

#3
Så meg lei av de kjipe gummimattene i bilen i dag, så fant en billig og pen fix på det.

Biltema har universale bilmatter i et relativt pent sort stoff i "spider"-serien, til hele 139,-:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Styling/Bilmatter/Mattesett/

Denne har riktignok et utrolig harry og stygt dekor på mattene foran, men heldigvis er mattene akkurat så lange, at om man klipper bort den bakerste delen hvor dekoren er, så passer matta perfekt :) Eneste stofmatta jeg har klart å finne som er like bred som fotbrønnen på Think'en.

Bilder:


TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Da var ny basser på plass... Endelig litt variert lydbilde!  ;D



Nye høyttalere foran står også på agendaen, men litt lengre ned på den økonomiske prioritetslista..  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

erik e

Dette ser meget flott ut."Grattis".        Jeg  har et noe "sykt" forhold til matter. Våre 5 siste nye biler har blitt brukt uten matter sommer som vinter,men da er teppe slitt. Men det har vi betalt for,legger i ubrukte matter når bilen selges.  Har hatt ca.20 brukt biler der det eneste som var "iorden" var når jeg tok ut mattene. Orginalt flott gulvteppe. ;)     Må jeg til legen? ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Go-carter

Hehe, Think leveres jo ikke med matter i dete hele tatt  :P Men i mitt stille sinn føler jeg det bedre å slite på noe som kan byttes, enn selve gulvet som er en pain in the a$$ å bytte, og antakeligvis umulig å få tak på.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 06. juli 2011, klokken 20:56

Hvor i bilen er dette - jeg er helt desorientert... er bildet kanskje på høykant?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Er rommet nede til høre bak - under baksetet. Der bruksanvisning, dekkrepsett etc pleier å ligge. Spakene i midten til å legge ned baksetene ;)

I går merket jeg forøvrig NOK en fordel med å ha elbil... Satt på med en kompis' 320 da vannpumpa kokte, og dum som jeg var klarte jeg å pådra meg 2.grads forbrenning på armen når jeg skulle sjekke kjølevæska...  :-[ I tillegg holder eksosanlegget på konebilen å dette av, så nå skal det jaggu bli deilig å sette seg inn i Think'en igjen!  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

ny "rekord" i dag, 79,6km med 55% rest, det er ikke så ille! Lovende for turen neste uke...

Erta riktignok på meg noen lastebilsjåfører, glad for at E6'n er to felt ja... :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Enden på visa ble 155Km til ladelampa begynte å lyse, og hjemme på 158,6km, med 7prosent rest, tipper jeg. Kjempefornøyd, hadd mange motbakker og innslag av ac en gang, så skal ikke se bortifra at den kan piskes borti 180Km, med ekstremt pen kjøring, og flat vei
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Her kommer litt bilder fra Lesja-turen, prektige fjell oppover E6'n og diverse småveier :) Fv27 var magisk!


400.000(?)V i lufta, og 400 i bilen :)


Lading på Lillehammer Rådhus


Sohlbergplassen, på Rv27


Fikk lade på Venabu Fjellhotell, kosta 50,- for å benytte seg av motorvarmerstøpslene, det syntes jeg var en fair deal. Fikk låne samme støpsler på Radisson Blu i Lillehammer, der var det gratis.



TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Go-carter

#14
Har forska litt, og funnet ut at det er mange deler(iallefall en del) som er fra Ford FocusMK1/Fiesta/Mondeo. Deriblant rattstammen, og ratt. En dag jeg surfet rundt, fant jeg plutselig ut at Focus leveres med fjernkontroll til radio, på rattstammen. Slik at man slipper å miste konsentrasjonen ved å fikle med stereoen, og heller kan følge med på veien. Tok av dekslene på rattstammen i Thinken - og kunne bekrefte at festet for denne finnes. Riktignok må det legges egne kabler, men det må uansett brukes en adapter for å få den til å kommunisere med radioen, så dette kan kobles rett til den.

Her er en liten guide om hvordan man kan sette den inn. Det kostet meg ca. 90-95,- inkl frakt, fra ebay i england. Så trenger jeg i tillegg en adapter til ca. 300,- for å kommunisere med stereoanlegget. Totalt, 400,- + 1 times arbeid.

Det dreier seg altså om en slik en:


Delenr: 98AB 14K147

Alt er fotografert med 2mpx arbeidsmobil, så ha tolmodighet  :D
Dekselet til rattstammen demonteres med tre torx-skruer, to oppe ved rattet, og en nederst. Stikk en liten flatskrutrekker inn i "hakkene" mellom rattet og vindusvisker/blinkhendlene, så spretter de fra hverandre.


Festet er altså det oppe til høyre, under den øverste kontakten.


Prøvemontert


Førerperspektiv


Slik ser det ut inne i dekselet. Det er allerede lagd en mal fra Ford sin side her(som jeg ikke fulgte...), som kan skimtes i støpen, denne passer perfekt å kutte etter. OBS! IKKE skjær for mye her, ettersom det enkelte steder er hårfin margin, før hullet blir synelig. Derfor jeg kuttet etter "prøv og feil"-metoden


Ferdig hull. Dette er -akkurat- nok plass til festet. Malen fra Ford kan såvidt skimtes i plasten.


Montert dekselet


Ooog ferdig!

Den observante leser vil sikkert få med seg at jeg ikke har koblet den opp. Det har jeg heller ikke enda, da adapteren blir bestilt fra eBay i england den også, as we speak :) Så blir den koblet opp iløpet av neste uke.

Neste prosjekt blir å innhente et skinnratt, og få montert det!

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA