Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

lirekassa

Blir litt som fast versus flytende lånerente vel?

Behandler man bilen pent vil leasing gi en forutsigbarhet man ikke får ved kjøp, og man vet totalen ved avtaleinngåelse. Kjøp gir et større utlegg med én gang og en uforutsigbar salgspris.

Fordel i begge scenario å behandle bilen pent  :angel:

Blir uansett kjøp på oss, aldri vært aktuelt med annet :)

Kårepåsporet

Hadde Kia Soul i 28 mnd, hadde der et et verditap på 67000.
Rente på kapital 7000 etter rentefradrag.
Altså en kostnad på totalt 74000 på 28 måneder.
En kostnad per måned på ca 2640 kroner.
Hvis en klarer leasing billigere enn det er det bare å lease.
Har nå Ioniq, antar at jeg får rundt 250000+ for den etter ca 20 måneder, det gir et verditap på drøyt 40000, la oss si 50000 inkl kapitalkostnad. Det blir 2500 per måned.
Skulle jeg bare få 230000 for den blir månedskostnad 3500.
Jeg vet hva jeg gjør, og det er ikke leasing!

Cral

Ikke leaseing, men så kjører jeg ca 40k i året, og da ser leasingselskapene bare stygt på meg ;)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

#123
Tilbake til topic:

Synes det er interessant å sammenligne med prisene i Korea. Da også i forhold til Kona.


  • Hyundai Kona EV Premium koster i Korea fra 51,652,500 WON og oppover, alt etter hvilke tillegg man legger til.
    Dette tilsvarer 375,000 NOK. I norge er derimot prisen fra 325.000 pga av mva-fritak.
  • Kia Niro EV 60kWh ryktes å koste fra 46,500,000 WON som tilsvarer 338,000 NOK. Trekker man tilsvarende fra prisen som ved Kona, er man nede på rundt 290,000 NOK

kan også legge til (etter valutaomregning) at


  • Ionic EV koster i Korea fra 303.000 NOK vs. norsk startpris på 248,000 NOK
  • Soul EV koster i Korea fra 311,000 NOK vs. norsk startpris på 230,000 NOK

Kan vi håpe på en pris rundt 300,000 for First Edition?

kilde: http://www.kia.com/kr/about-kia/prcenter/news-view.html?sc.newsSeq=B200002550
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

borge

Resonneringen er god og det burde være slik ja,men er redd for de vil melke norge for det som er mulig, spesielt kanskje da på first edition. Usikker på hvordan jeg best kan få til dette.
Burde egentlig havnet på ca 270k med denne resonneringen.

lirekassa

Tror også det ettersom bilen er fysisk større enn Kona og her til lands er det kanskje ikke noe særlig skille i status Hyundai vs. Kia..:?

Cral

Sitat fra: navyelsen på onsdag 04. juli 2018, klokken 13:20

  • Hyundai Kona EV Premium koster i Korea fra 51,652,500 WON og oppover, alt etter hvilke tillegg man legger til.
    Dette tilsvarer 375,000 NOK. I norge er derimot prisen fra 325.000 pga av mva-fritak.
  • Kia Niro EV 60kWh ryktes å koste fra 46,500,000 WON som tilsvarer 338,000 NOK. Trekker man tilsvarende fra prisen som ved Kona, er man nede på rundt 290,000 NOK



Kan vi håpe på en pris rundt 300,000 for First Edition?

kilde: http://www.kia.com/kr/about-kia/prcenter/news-view.html?sc.newsSeq=B200002550

Det er lov å håpe, men jeg frykter at det ikke blir slik.

Prisen på 46,5 million won er fra pris på utgaven med stort batteri.

Forskjellen på classic og exclusive (med metallic lakk) på Soul er f.eks ca 43000. Holder derfor en knapp på at prisene på Niro følger Kona ganske bra,  muligens rett under, selv om Niro er litt større enn Kona.

De som velger å kjøpe en classic utgave av Niro vil muligens få den til under 300000...

Men first edition med vinterhjul tipper jeg ca 350'

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

geear

Tipper også 350k for first edition, kun fordi de kan, men blir samtidig skuffet. Tok den i nærmere øyesyn for første gang i dag (PHEV), og det er det jeg karakteriserer som en gørrkjedelig bil. Ser ikke akkurat ut som en SUV, heller en høy liten stasjonsvogn. Interiøret ser ikke engang ut som de har forsøkt på finish, det har akkurat samme plaststrukturen som en putekasse. :(

trykkertor

Ja, Niro er hverken en spennende eller sexy bil. Rett og slett bare sunn fornuft på 4 hjul.
Så blir nok et av de mest fornuftige bilvalgene 2018/19 vil jeg tro.

Gordon Retriever

Statistikken viser vel også at disse sør-koreanske putekassene er blant de mest feilfrie. :)

geear

Jada, men kjenner det sitter et stykke inne å ha den i bilparken. Men nå er det vel alltids en sjanse for at vi kan selge den uten tap dersom vi velger å ta ut en bil under tvil, og eventuelt ikke vil beholde den.

02jan

Siden det ikke er 4x4 driverk, er det noe info om diff oppsett , eller er det kun åpen diff ? Hva er egenvekten og kan denne fornuftige putekasse brukes til å trekke en tilhenger ?  Info om godkjenning for taklast , ant kg ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Bjoris

Sitat fra: gr på torsdag 05. juli 2018, klokken 22:04
Jada, men kjenner det sitter et stykke inne å ha den i bilparken. Men nå er det vel alltids en sjanse for at vi kan selge den uten tap dersom vi velger å ta ut en bil under tvil, og eventuelt ikke vil beholde den.

Er veldig enig, vi er sterkt i tvil om vi vil bytte ut Leaf 2.0, men denne bilen, tross lengre rekkevidde. Kommer den ikke med hengerfeste så tror jeg det enten blir droppet eller at det blir et forsøk på å gjøre seg noen kroner, uten at i selger Leafen...

Spesielt bakfra ligner det noe japansk fra 80-tallet... Nye Leaf ser jo sinnsykt mye bedre ut...

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på torsdag 05. juli 2018, klokken 22:04
Jada, men kjenner det sitter et stykke inne å ha den i bilparken.

Absolutt, men etter å ha eid endel biler fra såkalte premiummerker med en ganske stor mengde reklamasjonssaker som resultat, virker det litt fristende kjøpe sør-koreansk putekasse og heller bruke mellomlegget på et par-tre slike:


Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:00
Sitat fra: gr på torsdag 05. juli 2018, klokken 22:04
Jada, men kjenner det sitter et stykke inne å ha den i bilparken.

Absolutt, men etter å ha eid endel biler fra såkalte premiummerker med en ganske stor mengde reklamasjonssaker som resultat, virker det litt fristende kjøpe sør-koreansk putekasse og heller bruke mellomlegget på et par-tre slike:




Egget er fint, men liker min Corona veldig godt også

@gr
Jeg likte også min koreanske første elbil veldig godt, «dont knock it before you tried it» Kan hende den overrasker hvis du ikke forventer 17' skjerm og Falkevingedører



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA