Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

lirekassa

Hva tror dere blir prisen på de nye modellene? Startpris på noen konkurrenter og sammenlignbare modeller under:

Nissan Leaf 40kWt - 245 900,-
Hyundai Ioniq 28kWt - 241 900,-
Hyundai Ioniq plug-in - 290 900,-
Kia Niro plug-in - 299 900,-
Ampera-E 60kWt - 359 900,-
Kia Soul 30kWt - 229 900,-
Hyundai Kona 1.0 T-GDi - 253 900,-

I forhold til plug-in, så er Ioniq omtrent 50 000,- rimeligere. Med større batteripakke og med Nissan som har satt standarden, så kan man kanskje håpe på lik pris som for PHEV-utgaven av Kia Niro, dvs. ca. 299 900,- for den største modellen og Leaf-pris (245 900,-) for 40 kWt-utgaven? Med tilvalg så blir det vel fort nærmere 50 000,- ekstra, vil jeg tro.

Noen tanker rundt dette? Nysgjerrig på prisen på Kona i alle fall - den vil vel gi så god pekepinn som noe. I mellomtiden får jeg fortsette å synse. :)

Morten Christiansen

Prisene på Plug in Hybrid er

Classic : 299900
Active : 329900
Exclusive: 359900

Ville tro at mange velger Active eller Exclusive. 50 000 i ekstrautstyr vill tilsi 380000 til 410 000.

ProsjektX

Tror i området som Leaf 60kWh. Den ryktes å legge seg rundt 35000 EUR netto full utstyrt. Tipper 330-340.000 med full pakke er det området den havner i første omgang... Den jævla krona er litt vel svak i det siste også
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Cral

Jeg fikk samme spørsmålet i romjulet, og her var svaret jeg sendte da, litt redigert riktignok. Alle priser er derfor 2017 prisene slik de lå på hjemmesiden til importør\merke, med unntak av historiske priser, hvor jeg har linket til artikkelen jeg hentet prisene på. Alle priser er fra priser.

Hyundai Kona er kun priset som ren bensinbil foreløpig og koster da 259900
Kia Niro er kun kommet som hybrid og plugin hybrid foreløpig og koster da 269900 Hybrid og 289900 PHEV
Forskjellen på en Kia Optima SW (339900) og Kia Optima SW PHEV (389900) er 50000 i fordel til til bilen uten hybrid
Og forskjellen på en Hyundai Ioniq Plugin hybrid (290900) og en Hyundai Ioniq Electric er (241900) er 49000 i fordel til elbilen...
Så har vi Kia Soul, som ikke lengre selges som bensinbil, men i 2014 kostet fra 262400,
mens elbil utgaven i samme periode kostet 199000 Altså, over 60000 billigere for elbilen.

Sist, så kommer den nye leafen (med det lille batteriet) med priser fra 245900, og både Kia og Hyundai har lovet konkurransedyktige priser.

Så vet man at en av de dyreste enkeltkomponentene i en elbil er batteriet, og når det gjøres større, så blir nok pris forskjellen mellom bensin og elektrisk mindre.

Så har man dagens priser på Hyundai Ioniq 241900 og Kia Soul 229900, men her forventer jeg enten at Ioniq holder seg i pris, men får nytt større batteri i år, eller at prisen går ned på dagens modell, da Ioniq, da den ikke lengre (etter min mening) er priset attraktivt nok mot Leaf.

Når det gjelder pakkene på PHEV, så er det jo mindre forskjell om man tar vekk mvaen, fra classic til exclusive er prisenforskjellen uten mva 48000.

Videre er jeg ikke helt sikker på om det blir fult så gale som 50000 i forskjell på den lille og den store batteripakken. Var det ikke noen som hadde hørt ca 30 i gjettet forskjell på Kona?

Jeg forventer også at Kona og Niro holder ca ca samme pris, selv om Niro er litt større, så får man ikke noe vektavgift, og Kia har vel tradisjonelt vært litt rimeligere enn Hyundai når man sammenligner "like" modeller.

Jeg tipper derfor at med liten batteri pakke så holder både Kona og Niro følge med Leaf, og havner rundt 240000.
Så kan du legge på utstyrspakker og større batteri, men du haver fortsatt under 350000....

Jeg antar at Nissan Leaf kommer med priser på stor batteripakke snart, og forhåpenligvis før Huyndai og Kia legger ut sine priser, da jeg forventer at prisen på Leaf vil være med på å sette prisen på bilene fra Korea

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

lirekassa

Da tenker vi i samme baner, Cral. Blir spennende å se om Nissan eller Hyundai er først ute med prisene på 60kWt, jeg tror det er en del terreng å vinne på å være tidlig ute her. Spesielt Hyundai har mye å vinne ift. å beholde flest mulig fra interesselista. Ut av interesse - hvem produserer batterier til Leafene?

Kia har hittil fløyet veldig under radaren, jeg trodde det kom til å være mye større rift om å komme seg i posisjon, og var lettet da jeg fikk 150 i køen da det gir gode valgmuligheter framover.

Tilbake til pris, så vil jeg også kunne akseptere litt mindre bagasjeplass o.l. hvis prisen er satt relativt edruelig, men om de beveger seg opp mot prisene 400 000,- pluss, så tror jeg de kommer farlig nærme M3 som virker å være en god del større og har dokumentert god sitte- og lagringsplass.

jkirkebo

Sitat fra: lirekassa på onsdag 10. januar 2018, klokken 09:59
Tilbake til pris, så vil jeg også kunne akseptere litt mindre bagasjeplass o.l. hvis prisen er satt relativt edruelig, men om de beveger seg opp mot prisene 400 000,- pluss, så tror jeg de kommer farlig nærme M3 som virker å være en god del større og har dokumentert god sitte- og lagringsplass.

Model 3, 400k? Da blir mange skuffet. Sannsynlig startpris på Model 3 er vel heller rett i underkant av 300k tenker jeg. Pluss 50k for long range versjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

navyelsen

Sitat fra: lirekassa på onsdag 10. januar 2018, klokken 09:59
Kia har hittil fløyet veldig under radaren, jeg trodde det kom til å være mye større rift om å komme seg i posisjon, og var lettet da jeg fikk 150 i køen da det gir gode valgmuligheter framover.

Ja, merkelig nok har det vært stille rundt Niro en god stund. Hyundai var tidlig ute med å annonsere Kona electric. Dette skapte mye gratis reklame i mediene og uendelig lange ventelister. 12000 i kø siste jeg hørte, men dette er selvfølgelig ikke realistisk da reservasjon her var gratis.

Men Kia har gått veldig stille i terrenget. Ingen informasjon om Niro EV på hjemmesidene, og reservasjon er foreløpig kun for dem som har henvendt seg direkte til forhandler.
Synes dette er litt pussig, da det i mine øyne er en bedre og mer praktisk bil enn Kona til omtrent samme pris. Kanskje de ønsker å selge mest mulig av PHEV-utgaven før EV kommer?

Men nå når trollet er ute av eska tror jeg nok folk får øynene opp. Tar nok ikke lange tiden før vi er oppe i et par tusen reservasjoner også på denne bilen...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Tenkte på long range som starter på $44 000 og i følge en artikkel fort kommer opp i $55 000 med litt tilvalg, så derfor jeg trakk den sammenligningen. Utover pris så vil jo tilgjengelighet naturligvis spille inn.


Counterpointer

Tror nok at Niro havner på 350 +- i samme område som de andre med 60 kWh batteri.

THE

Enig med @knut.aulie, tror 350' inkl. vinterhjul og gummimatter ferdig på vei er et godt estimat for rimeligste Niro 64 kWh.

Utstyrsnivå på elutgaven blir nok uansett godt over det som Classic-utgaven på hybridene har, og jeg tipper pris i prislisten til Kia blir fra 329900,-. Da legger den seg uansett godt under Opel Ampera-e i pris, og hvis Kia i tillegg klarer å levere en anstendig mengde biler, så blir nok dette en bestselger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

lfc4ever

Selger indikerte en pris på rundt 350 000 for høyeste utstyrs nivå og 60 kwt batteri. Rekner med at det er uten vinterhjul, etc. Så tipper ferdig pris på vei 380-400.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

ProsjektX

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. januar 2018, klokken 10:30
Sitat fra: lirekassa på onsdag 10. januar 2018, klokken 09:59
Tilbake til pris, så vil jeg også kunne akseptere litt mindre bagasjeplass o.l. hvis prisen er satt relativt edruelig, men om de beveger seg opp mot prisene 400 000,- pluss, så tror jeg de kommer farlig nærme M3 som virker å være en god del større og har dokumentert god sitte- og lagringsplass.

Model 3, 400k? Da blir mange skuffet. Sannsynlig startpris på Model 3 er vel heller rett i underkant av 300k tenker jeg. Pluss 50k for long range versjonen.
Bare påslag for long-range er jo $9000! Etter NOK/USD kurs så er det rundt 75000kr. Egentlig hinsides påslag for 20kWh...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 10. januar 2018, klokken 13:10
Bare påslag for long-range er jo $9000! Etter NOK/USD kurs så er det rundt 75000kr. Egentlig hinsides påslag for 20kWh...

Fremdeles rimelig i forhold til de drøyt 170000,- kronene man betaler for 25 kWh ekstra på Model S og Model X!

Spørsmålet er bare om andre leverandører ser mot Tesla når de skal prise differansen på sine små og store batteripakker? Jeg tror at det er Ampera-e som blir målestokken siden den allerede har 64kWh batteri, og sammenlignbar rekkevidde.

Pga. prisøkningen(e) på Ampera-e, så tror jeg også at Kia/Hyundai/Nissan kan tillate seg å prise sine 64kWh batteri noe høyere, og nok kommer til å gjøre det for å øke inntjening/redusere tap pr produsert bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

lirekassa

Kommende Kona og Leaf vil nok sette standarden før Kia, og at Nissan priset 40kWt såpass lavt kan ikke sees på som annet enn positivt. Personlig tror jeg en M3 long range tilsvarende spekket som en Niro 64kWt kommer til å bli rundt 100 000,- dyrere; hhv. 350k og 450k. Det vil fortsatt være et stort gap mellom M3 og de øvrige Teslamodellene.

Mtp. at LG virker å produsere det meste av batterier til førstnevnte produsenter, så er det vel også nærliggende å tro at de vil legge seg relativt likt i pris, om ikke Kia/Hyundai drar fordel av å være fra Sør-Korea som jo også LG er.

Flaskehalsen her må uansett være batteriprodusent da både GM, Opel, Nissan, Hyundai og Kia alle skal ha samme pakke - 60/64kWt. Eller er det noen kjemiske ulikheter eller forskjellige produksjonsfasiliteter inne i bildet?

Bjoris


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA