Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uproblematisk å koble en mode 3 16 a ladestasjon på en enfaset 32 a kurs ?

Startet av elbikefun, lørdag 06. januar 2018, klokken 19:41

« forrige - neste »

elbikefun

Skal få montert stasjonær lader i garasjen; med egene kurs og jordfeilbryter fra sikringsskap. Har forstått det slik at potensialet i hjemmenettet mitt; blir å montere en enfaset kurs på 32 a.

Er det uproblematisk å montere en hvilken som helst 16 a stasjonærlader til en slik kurs ?
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

jkirkebo

Sitat fra: elbikefun på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:41
Skal få montert stasjonær lader i garasjen; med egene kurs og jordfeilbryter fra sikringsskap. Har forstått det slik at potensialet i hjemmenettet mitt; blir å montere en enfaset kurs på 32 a.

Er det uproblematisk å montere en hvilken som helst 16 a stasjonærlader til en slik kurs ?

De fleste 16A ladestasjoner skal kobles til maks 20A kurs, så du før nok se deg om etter en 32A ladestasjon.
Hvorfor vil du installere en 16A ladestasjon når du har en 32A kurs?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

Enig med kirkebo. Det er jo absolutt ingen grunn til å sette inn en 16a når du har mulighet til 32?

Det er mye mer fremtidsrettet selv om laderen i bilen din i dag ikke kan lades med mer enn 16A


Den neste kan garantert lades med mer enn 32 og...

KjellG

For ordens skyld, kassa i garasjen er en avansert stikkontakt, ikke en lader. Om den er på 32A betyr bare at den kan formidle 32A til laderen i bilen om bilen kan nyttiggjøre seg 32A.

Oddaa

Sitat fra: Joar Øverland på søndag 07. januar 2018, klokken 10:45
Enig med kirkebo. Det er jo absolutt ingen grunn til å sette inn en 16a når du har mulighet til 32?

Det er mye mer fremtidsrettet selv om laderen i bilen din i dag ikke kan lades med mer enn 16A


Den neste kan garantert lades med mer enn 32 og...
Og så spørs det om effektleddet på nettleien har gjort det uaktuelt i mellomtiden...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

Lurt som det nevnes å velge en 32A ladestasjon. De fleste slike kan stilles ned til f.eks 16A lading om du ønsker å begrense ladestyrken på biler med mulighet til å trekke mer enn 16A.

Vi førte tidligere 16A ladestasjoner med innebygget sikring, men nå kommer alle våre uten sikring og er derfor avhengig av å passe til kursen de monteres på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elbikefun

Takk for gode innspill  :)
Jeg hadde "på hånden"; tilbud om en 16a-hjemmelader. Derfor åpningsinnlegget; men ser at det er lite "fremtidsrettet" å gå for en slik. Bytter sannsynligvis bil innen 3-5 år; og vil jo helst slippe å dra inn en el-montør på det  tidspunktet; om jeg kan være "forberedt" allerede nå. Har derfor avskrevet 16a- boksen. Kommer til å gå for en "hjemmelader" som kan formidle 32a. Blir enfase ettersom strømnettet til huset mitt ikke er oppgradert.

-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

Joltus

Akkurat slik tenker eg også.

Har fått et tilbud gjennom strømleverandør om ladestasjon. Tilbudet går på 16a og 2,5mm kabel.

Eg går for oppgradering til 32A og 6mm kabel. Kommer sikkert ikke til å lade leafen med mer enn 16 men de gangene eg trenger det og for fremtiden vil det være veldig dumt å gå for den andre løsningen.

KjellG

32A enfase i et hus som ikke er oppgradert kan fort bli trangt effektmessig.

En bør vurdere pris på 3-fase 32A ladeuttak og 3-fase kurs. Ev sette ned aktuelt uttak av effekt. Da er det klart om en senere øker kapasiteten i huset. Dog, alt har en pris.

Trekkoppbil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. januar 2018, klokken 21:14
De fleste 16A ladestasjoner skal kobles til maks 20A kurs, så du før nok se deg om etter en 32A ladestasjon.
Hvilke regler gjelder for dette?
Det er vel vanlig å bruke apparatkabler som er dimensjonert for apparatet og ikke etter sikringen på kursen. På 16A-kurser er det vanlig å bruke tynne lampettledninger og mange andre aparatkabler som ikke er dimensjonert for 16A.  Jeg har hørt fra 2 ulike elektrikkere at også fast kabling til enkeltapparater kan ha lågere tverrsnitt.
En trikker som prosjekterte 1.5mm2 kabel fra veggbryter til en 4Watts vifte på en 16A kurs, forklarte at det ikke var fare for at vifta overbelaster kabelen, og dersom det blir kortslutning, så skal sikringen gå uansett.
Jeg bruker mest portable EVSEr fra Panasonic.
Nå ser jeg enkelte mener man bør ha dem på 30A kurs eller høyere: http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2
Jeg har som regel klippt av det amerikanske støpselet og montert 16- eller 32A CEE-støpsel. Er det ene eller andre mer eller mindre umoralskt? De EVSEne jeg har fått med europeisk firmware, har vært justerbare fra 6A til 24A, og de eldste er bare gått til 20A.



Joltus

Kun kurser med stikkontakter som blir dimensjonert etter kabelen. Fordi her kan man koble til hva man vil.

KjellG

At et apparat blir godkjent for tilkobling til en max sikrigsstørrelse kan ha med intern kabling i utstyret å gjøre sammen med aktuell kortslutningsstrøm. Dersom ledningene er for tynne, kan det ta for lang tid for sikringen til å trippe.
Slik sett kan lampestrekket med mindre tverrsnitt være ok i et hus og ikke i et annet lenger borte fra fordelingstrafo.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:55
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. januar 2018, klokken 21:14
De fleste 16A ladestasjoner skal kobles til maks 20A kurs, så du før nok se deg om etter en 32A ladestasjon.
Hvilke regler gjelder for dette?
Det er vel vanlig å bruke apparatkabler som er dimensjonert for apparatet og ikke etter sikringen på kursen. På 16A-kurser er det vanlig å bruke tynne lampettledninger og mange andre aparatkabler som ikke er dimensjonert for 16A.  Jeg har hørt fra 2 ulike elektrikkere at også fast kabling til enkeltapparater kan ha lågere tverrsnitt.
En trikker som prosjekterte 1.5mm2 kabel fra veggbryter til en 4Watts vifte på en 16A kurs, forklarte at det ikke var fare for at vifta overbelaster kabelen, og dersom det blir kortslutning, så skal sikringen gå uansett.
Jeg bruker mest portable EVSEr fra Panasonic.
Nå ser jeg enkelte mener man bør ha dem på 30A kurs eller høyere: http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2
Jeg har som regel klippt av det amerikanske støpselet og montert 16- eller 32A CEE-støpsel. Er det ene eller andre mer eller mindre umoralskt? De EVSEne jeg har fått med europeisk firmware, har vært justerbare fra 6A til 24A, og de eldste er bare gått til 20A.

Det er typegodkjenningen for apparatet som regulerer dette. Du har f.eks ikke lov til å sette komfyrstøpsel på de flestestekeovner og koble de til en 20A kurs, denskal tilkobles kurs på maks 16A. Samme opplegg for ladestasjoner.

US-versjoner av Panasonic EVSE er sannsynligvis ikke CE-merket og dermed hellerikke lovlige å benytte i EU.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA