Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal ladeløsning for flest biltyper på IT-nett

Startet av geear, onsdag 03. januar 2018, klokken 13:04

« forrige - neste »

geear

Har IT-nett og planlegger to ladestasjoner med lastdeling, kanskje til og med tre pga. utleieenhet. Hadde vært kjekt med mest mulig "kompatibel" ladeløsning, i forhold til bilbytter og lignende, samtidig som det blir mest mulig optimal fordeling på fasene på grunn av lite kapasitet (3x56A fordelt på egen bolig og utleieenhet). Har i dag e-Golf 190km (3,6kW) og Model X (16,5kW), i dag lades begge på samme ladestasjon på 1-fas 16A.

Ser for meg:
- 2 (evt. 3) ladestasjoner med type 2 uttak og innebygd jfb. type B.
- 50mm rør fra sikringsskap direkte til alle ladeboksene (fysisk ca. 20 meter mellom hver).
- 32A 3-fas 230V kurs til hver av de.
- Elektriker får avgjøre kabling (men det blir iallfall minimum 10mm2).
- Min. 20mm rør mellom ladestasjonene til kabling for lastdeling.
- Koble ladestasjonene opp med L1 - L1, L2 - L2, L3 - N.

e-Golfen klarer da å trekke 16A 1-fas 3,6kW fra L1 og L3.
Teslaen kan da trekke enten 32A 1-fas 7,2kW fra L1 og L3 (som ikke er ønskelig), eller 16A mellom L1-L3 og 16A mellom L2-L3 (som gir ~28A på L3), noe som gir 6,3kW lading?

Har jeg dette rett?

Kan ladestasjonene konfigureres til å gi beskjed om maks 16A eller må den settes til 32A? Er det i så fall mulig å få ladestasjonen til å fortelle om maks 16A eller må den konfigureres til 32A for å tillate 28A på N?

Hvordan kan dette konfigureres i forhold til lastdeling når det blir en miks av 1-fas/2-fas? Vil det være noen variasjoner her i forhold til type ladestasjon eller takler alle med lastdeling denne typen oppsett?

KjellG

Med lastdeling ser jeg ikke behovet for 3 separate kurser.

Teslaen belaster i ditt oppsett med V-lading L3 med 28A. Da bør Golfen kobles til L1/2.

6,4kW i V-kobling stemmer.

geear

Mulig det ikke kom klart frem, men tanken er ikke å lade samtidig på alle fasene, det har jeg ikke strøm til, så tenkte egentlig å ha de likt koblet og lastdelt. Hvis det er mulig på den måten. Kunne selvfølgelig frisluppet det litt nattestid, men det blir fort komplisert. Mulig jeg gjør det via smarthuset dersom ladestasjonene kan justeres i to trinn via motstand eller lignendd, men usikker på hvordan det slår ut med lastdeling.

Når det gjelder tre separate kurser så er det fordi det er et krav med kun ett ladeuttak/kjøretøy per kurs. Trodde tidliger at alle kunne stå på samme kurs, men det er visst nok ikke lov.

TB

Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 19:02
Når det gjelder tre separate kurser så er det fordi det er et krav med kun ett ladeuttak/kjøretøy per kurs. Trodde tidliger at alle kunne stå på samme kurs, men det er visst nok ikke lov.
Kravet om 1 separat kurs pr ladeuttak/kjøretøy gjeld berre schuko / industrikontakt slik eg har forstått. Men, om fleire kobles på må systemet være designa for at vern ikkje blir overbelasta, dvs. enten fast tildelt effekt pr. ladeuttak, eller lastbalansering.

(Lader min bil på samme kurs som fleire andre naboer i Borettslaget ved at det er montert ZapCharger Pro på kurs / samme kabel.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Det trodde som sagt jeg også tidligere, men her inne ble det nylig hevdet at det ikke er lov å ha mer enn én ladestasjon per kurs. Noen som har en oppdatert NEK 400 og kan si hva som er fakta?

sylwester

@gr en løsning ala zapcharger som sørger for at ikke den totale kusen blir overbelasta vill vært umulig hvis kravet var formulert på den måten. Hensikten er jo å å unngå svakheter (koblingsbokser) og overbelastning. Et ladesystem som er designet for å dele en kurs vi ha dette ivaretatt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Ser jeg har rota det delvis til her. Påstanden er at man MÅ ha separat B jordfeilbryter PER ladeboks ELLER felles B jordfeilbryter OG separat A jordfeilbryter per boks. Da blir det komplisert å bruke noe annet enn ladestasjon med innebygget jordfeilbryter type B, f.eks. to TWCer på samme kurs. Derfor tenkte jeg at det ble like greit med egen kurs for hver ladestasjon. Men såklart, går man for EcoLite eller andre med lastdeling og mulighet for innebygget jordfeilbryter type B, så vil det være ganske rett frem. Siden det er på tre forskjellige kanter av huset (en carport, en garasje, og en separat parkering til utleieenhet), så blir det antageligvis kortest kabelstrekk om alle går til sikringsskapet, og en automatsikring fra eller til er ikke allverdens.

Her er diskusjonen: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37103

Kan signalkabel til lastdeling gå sammen med strømførende kabler i rødt rør?

TB

Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 22:17
Kan signalkabel til lastdeling gå sammen med strømførende kabler i rødt rør?
Kan neppe være noko problem å legge signalkabel i samme rør. Det kan være ein faktor med varme om det blir for mange kabler, men signalkabel avgir ingen varme.

I kontorbygg legges Ethernet og 230 V i samme kanal, og der kan det ofte være trangt om plassen...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KjellG

En løser ikke problemet med samtidighet ved å bruke 3 separate kurser på 32A, en flytter bare problemet opp et hakk. Her, 3*32A + resten av huset =125A OV? Ikke mange har det på privaten.
I dette tilfellet synes det greit med 3 kurser av andre årsaker.

geear

Hvis jeg går for samme kurs så blir samtidighetsproblemet uansett løst av lastdeling, så sant det lar seg gjøre med oppsettet jeg nevner. Hvis jeg velger ladestasjon som har innebygget B-vern så løses også jordfeilproblematikken.

Vil helst unngå Zapcharger på grunn av pris.

TB

Enig i at ZapCharger er kostbar for små installasjoner.

I litt større installasjoner, med mange meter kabelstrekk, behov for underfordelere, jordfeillbryter, signal/kommunikasjons kabel osv. blir det ikkje så værst reknestykke totalt sett.

I borettslag / fellegarasjer vil ZC typisk kjøpes av bruker, men infrastrukturen er felles - dermed blir infrastrukturen mindre kostbar, og det blir enklere /mulig å få gjennomført prosjektet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#11
Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:04
Har IT-nett og planlegger to ladestasjoner med lastdeling, kanskje til og med tre pga. utleieenhet. Hadde vært kjekt med mest mulig "kompatibel" ladeløsning, i forhold til bilbytter og lignende, samtidig som det blir mest mulig optimal fordeling på fasene på grunn av lite kapasitet (3x56A fordelt på egen bolig og utleieenhet)

Det enkle svaret på dette er Zapcharger Pro, gjerne i kombinasjon med 3 fase strømtrafo på hovedsikringen.

Da får du et helautomatisk last og faseballansert anlegg som utnytter hver enkelt fase optimalt, og lastballanserer med husets hovedsikring.

Si at huset bruker mye fra fase 1. Da vil Zapchargeren kunne utligne lasten ved å tilegne lading av enfasebil til den fasen som har best kapasitet. ( Ja. vet vi trenger 2 faseledere i et IT nett, men det vet også Zapchargeren )

Med tanke på at Zapchargeren kommuniserer via PLS og har innebygget teller/brukerkontroll, og Jordfeilvern type B er ikke vår pris på 14990.- så ille.

Alternativt kan du gjøre mye av det samme med Zappi til kun 5990.-, men da mister du fasekompenseringsfunksjonen. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA