Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med Zoe 400 - tauet fem ganger på fire måneder!

Startet av Anne Marie, fredag 29. desember 2017, klokken 21:18

« forrige - neste »

Anne Marie

jeg kjøpte en ny Renault Zoe i januar 2017 med 400 km rekkevidde. i starten virket alt fint, men siden august har jeg hatt masse trøbbel med bilen. Fire ganger måtte den taues på grunn av at bilen låste seg under lading og ville ikke rikke seg. Siste gangen handlet det ikke om lading, men det kom opp en rød varsellampe på skjermen med beskjed om at jeg måtte stoppe umiddelbart pga bremsesvikt. Ikke spesielt morsomt, siden akkurat da befant jeg med i en undersjøisk tunell 260 meter under havoverflaten. Fint med veihjelp fra Renault, men nå begynner jeg å bli lei. På verkstedet/bilforhandleren sier de hver gang at de har fikset feilen, restartet bilen, testet den og at alt skal være i orden. Siste gang prøvde jeg å si at jeg ville ha ny bil som jeg kan stole på, men daglig leder hos bilforhandleren mente det ikke var spesielt mye å bli tauet fem ganger på fire måneder, selv om bilen er under et år gammel. Dessuten påstår han at det er jo ikke samme feil hver gang.  Hver gang har de enten restartet bilen, skiftet ulike deler eller festet ulike løse ledninger som de påstår å finne.

Noen som har opplevd noe lignende. Nå kjører jeg rundt med en bil som jeg er redd kan finne på å stoppe når som helst. Jeg stoler verken på bilen eller verkstedet. Har heller ikke fått noen utskrift fra verkstedet som viser hva de har gjort med bilen. Tar gjerne i mot tips om hva jeg bør gjøre. >:(

siforko

Trist sak. Men slik er det med Renault. Du har bil for livet, blir aldri kvitt den  >:(
Bestillt ID4, men angrer nå

Rav4_EV

#2
Har hatt flere Zoe og det eneste jeg har hatt feil med er knirk i forstilling som ble reparert på garanti.
Neppe noe høyere feilrate på Renault enn andre biler selv om en ivrig VW eier kan være litt sarkastisk.

5 feil på 4 måneder er alt for mye og jeg skjønner godt at du ikke stoler på den.

Be om en fullstendig utskrift av alle reparasjoner fra forhandler og send dem til meg så kan jeg se om jeg kan få hjulpet deg.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

siforko

Bestillt ID4, men angrer nå

Amatøren

Forbrukerrådet og heving av kjøpet lukter lang vei.....

Meldte deg inn i NAF (hvis du ikke er medlem) de kan også bistå.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

krl

Driftsstans er vel samme feil, så tre ganger holder til heving av kjøp etter min mening.

elekTrond

Engelsk bil, engelsk bil
Jeg kan'ke noe for det, jeg er anglofil
Men å dytte'n hjem ble et slitt refreng
Så da kjøpte jeg Citroen Renaulten

Men franskmenna lager de rareste biler
Som ruster og skrangler og lekker som siler
Jeg satt igjen til slutt med en våt sigar
Og en bag full av verktøy som ingen andre har



Sitat fra: Anne Marie Rolfsnes på fredag 29. desember 2017, klokken 21:18
[...] Fire ganger måtte den taues på grunn av at bilen låste seg under lading og ville ikke rikke seg. Siste gangen handlet det ikke om lading, men det kom opp en rød varsellampe på skjermen med beskjed om at jeg måtte stoppe umiddelbart pga bremsesvikt. [...] Dessuten påstår han at det er jo ikke samme feil hver gang.  Hver gang har de enten restartet bilen, skiftet ulike deler eller festet ulike løse ledninger som de påstår å finne. [...]
Sitat fra: ForbrukerrådetHva kan du kreve?   
Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger.

Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. Du kan da be om forsinkelsesrente, men selgeren kan også redusere beløpet for den tiden du har kunne bruke varen. Hvis du har fått utgifter på grunn av feilen, kan du også be om erstatning. Utgiftene må da ha vært nødvendige.

Kilde: forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare
Lett for oss å ta parti med deg, men høres jo ut som du har en god sak. I hvert fall i mine ører. Stå på krava!

EDIT: Hva krl nettopp skrev ...
'13 Mjau

Amatøren

#7
Sitat fra: krl på mandag 01. januar 2018, klokken 22:09
Driftsstans er vel samme feil, så tre ganger holder til heving av kjøp etter min mening.

Akkurat det sa kona også. Stopp er stopp.....



@elekTrond:  :+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Zimon

Surt når man opplever slik ustabilitet! Forbrukerloven er ganske klar her, men den vil også bistå forhandler noe. Blant annet så har forhandler mulighet til å reparere feil flere ganger, og da samme type feil. Ulempet for trådstarter her er at det er forskjellige symptomer og slikt. For meg så høres det ut som feil på ECU/datahjernen her bare basert på det hun skriver.

Men selv om det er forskjellige feil, så har trådstarter et stor ess i ermet her! Det at det har vært såpass mye feil på såpass kort tid.

Kan det være lurt å få utskriftenen og så ta kontakt med Renault Norge og evt hva de mener + evt få ett annet verksted til å ta en grundig sjekk?

Tviler på at Renault ønsker en "ripe i lakken" på Zoe som har vist sed å være såpass populær for dem.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Magne St

Sitat fra: Anne Marie på fredag 24. april 2020, klokken 23:00
Siste gang bilen stoppet var da jeg skulle en snartur på hytten før påske. Da jeg skulle dra hjem kom det opp en feilmelding om elektrisk feil og jeg måtte ringe Viking.

Mi erfaring med den meldinga er at det er låg spenning på 12volt batteriet.  Dersom eg får bilen til å starta, og det har han gjort kvar gong denne meldinga har komme opp, så køyrer eg og lar DC/DCen i bilen handtera problemet.

Det kan likevel vera lurt å lada 12volt batteriet både på hausten og på våren slik at det får litt eletrisk overskot.  Du treng ikkje kobla av batteriet, men la bilen stå avslått.  Bruk ein tradisjonell 12volts ladar og la batteriet få ei natt med ekstra lading.

Og serleg når du skal på tur i fjellheimen i kuldegrader, kan det vera lurt og la 12volten få litt ekstra hjelp før turen.

Det har løyst mine "elektriske feil".
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

minibiti

From what I understand, the car recharges the 12V battery when it is "on" (driving or not), and when it is fully charged and still connected to the charger.
So if you have the "electric failure" error message you can either put the car on the charger in the evening and leave it plugged in a few hours after it has reach 100%.
Or start the car and leave it idle with the heating off for an hour or two. It will then charge the 12V battery from the battery pack which should not use much capacity, maybe a few percents.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

gasgaraget

Hej.
Både min och min kollegas zoe40 hade återkommande electric failure under mer än ett års tid. Efter byte av dc-dc (eller kanske styrningen till den) så har dessa försvunnit. Tydligen något seriefel som inte laddar 12v batteriet korrekt och mycket kan spöka. Nu har det gått minst lika länge som innan men utan fel. Dock var det oftast bara larm, men en gång stannade den och behövde vila 20 min.
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA